Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 29
(14 – 18 juLAI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
14 Julai  2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.25 – 11.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.3 Perisian
Objektif Pembelajaran
2.3.1 Sistem Pengoperasian
         2.3.1.1 Menyatakan pelbagai jenis sistem pengoperasian yang digunakan dalam platform yang berbeza
          2.3.1.2 Menyatakan fungsi-fungsi sistem pengoperasian
          2.3.1.3 Menyatakan perbezaan antara muka sistem pengoperasian
Aktiviti
1.   Guru menyatakan analogi antara akuarium, ikan dan air.
2.   Guru memperkenal tajuk serta objektif
3.   Pelajar didedahkan dengan tiga jenis antara muka sistem pengoperasian.
4.   Pelajar mencari fungsi-fungsi sistem pengoperasian menggunakan internet.
5.   Pelajar menjawab soalan objektif yang disediakan dalam perisian CD ICT.
6.   Perbincangan jawapan.
ABM
PC, perisian CD Kursus ICT
Nilai Murni
Tepat, kerjasama, tanggungjawab
Refleksi
Objektif tercapai. 10 orang pelajar dapat menjawab soalan objektif dengan betul.


Hari
Selasa
Tarikh
15 Julai 2014
Masa
9.25 –10.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
Sub-tajuk
6.1  Kuantiti yang Diwakili Oleh Kecerunan Graf
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Mencari kecerunan dan mentafsirkannya berdasarkan graf jarak-masa.
2.      Mencari laju pada tempoh masa tertentu daripada graf jarak-masa.
Aktiviti
1.      Pelajar diingatkan semula cara mencari kecerunan graf.
2.      Pelajar menyelesaiakan soalan contoh bersama-sama guru.
3.      Pelajar menjawab soalan latihan
4.      Perbincangan jawapan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Kebanyakan pelajar telah lupa cara mencari kecerunan graf. Kebanyakan mereka boleh menyelesaikan latihan dengan baik selepas menjawab soalan latihan bersama-sama guru.

Hari
Khamis
Tarikh
17 Julai 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.05 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.3 Perisian
Objektif Pembelajaran
2.3.2 Perisian Aplikasi
         2.3.2.1 Menyatakan jenis-jenis perisian aplikasi (pemprosesan perkataan, hamparan elektronik, persembahan, grafik)
          2.3.2.2 Menerangkan kegunaan perisian aplikasi
(pemprosesan perkataan, hamparan elektronik, persembahan, grafik)
Aktiviti
1.      Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas.
2.      Pelajar membentuk 4 kumpulan. Wakil pelajar memilih satu tajuk daripada empat jenis perisian aplikasi.
3.      Pelajar mencari kegunaan perisian aplikasi yang dipilih dalam kumpulan menggunakan internet dalam masa 20 minit.
4.      Wakil pelajar membentangkan hasil dapatan.
5.      Guru memurnikan hasil pembentangan.
6.      Kesimpulan.
ABM
Komputer
Nilai Murni
Kerjasama, tanggungjawab
Refleksi
Objektif tidak tercapai. Pelajar terlibat dengan perhimpunan. Aktiviti ini akan dilaksanakan pada masa berikutnya.

Hari
Khamis
Tarikh
17 Julai 2014
Masa
10.25 – 10.55 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
Sub-tajuk
6.2  Kuantiti yang Diwakili Oleh Luas Di Bawah Graf
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyatakan kuantiti yang diwakili oleh luas di bawah graf.
2.   Mencari luas di bawah graf garis lurus.
Aktiviti
1.   Pelajar mencari luas di bawah graf berdasarkan contoh yang diterangkan oleh guru.
2.   Pelajar menjawab soalan latihan
3.   Perbincangan jawapan.
4.   Pelajar membuat pembetulan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar agak lemah untuk mengira luas. Guru telah mengingatkan pelajar langkah dan formula untuk mengira luas. Guru menasihatkan pelajar supaya menyiapkan soalan latihan dalam buku kerja.

Day
Thursday
Date
17 July 2014
Subject
ICT
Time
10.55 – 11.55 am
Form
5S3
Learning Area
5.1 Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.5 Basic Elements in Programming
         5.1.5.3 Differentiate between mathematical and logical (Boolean) operators.
        5.1.5.4 Differentiate between sequence control structure and selection control structure.
Activities
1.   Revise previous lesson.
2.   The teacher explains briefly about the concept of mathematical and logical (Boolean) operators.
3.   The students need to state the examples of mathematical and logical (Boolean) operators.
4.   The teacher shows the pictures of sequence control structure and selection control structure.
5.   The students differentiate between these two pictures
6.   Do exercise
7.   Discussion
8.   Conclude the lesson
Reflection
The objectives were achieved. Most of the students can answer the question given. They also can differentiate between constants and variables; differentiate between sequence control structure and selection control structure.

Hari
Jumaat
Tarikh
18 Julai 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
Sub-tajuk
6.1  Kuantiti yang Diwakili Oleh Kecerunan Graf
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
2.  Mencari jarak dengan menentukan luas di bawah graf laju-masa, apabila graf itu:
i.   selari dengan paksi masa (laju seragam);
ii.   jenis v = kt;
iii.  jenis v = kt + h ; dan
iv.  gabungan i, ii, dan iii
Aktiviti
1.   Guru melukis graf laju masa dan menerangkan beberapa situasi, statik, pecutan dan nyahpecutan.
2.   Guru menunjukkan satu contoh penyelesaian.
3.   Pelajar membuat soalan latihan.
4.   Sesi perbincangan dan pembetulan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Guru menggalakkan pelajar bekerja dalam kumpulan. Guru lebih mudah memantau pelajar. Aktiviti ini telah dijalankan dengan baik.

Day
Friday
Date
18 July 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
6.1 Concepts of Information System
Learning Objectives
6.1.1  Definition
6.1.1.1  Give the meaning of data, information and information systems
6.1.2  Usage Of Information Systems in Various Fields
           6.1.2.1  State the usage information systems in education,  business and management
Activities
1.   The teacher explains briefly the concept of information system
2.   The students draw a mind map includes the definition of data, information and information systems.
3.    The students search information about the usage of Information systems in various fields.
4.   Discussion
5.   Conclude the lesson.
Reflection
The objectives had been achieved. The students gave full cooperation and present the information clearly.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: