Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 28
(7 – 11 juLAI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
7 Julai  2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.25 – 11.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.2 Perkakasan
Objektif Pembelajaran
2.2.3 Papan Induk
         2.2.3.1 Mengenal pasti kedudukan Unit Pemprosesan Pusat (CPU), Slot Tambahan, Kad Tambahan, Slot RAM, Port dan penyambung pada Papan Induk
Aktiviti
1.   Pelajar membentuk 6 kumpulan kecil.
2.   Pelajar diedarkan Papan Induk yang telah rosak.
3.   Guru menggunakan Perisian CD ICT untuk menerangkan   komponen dan kedudukan CPU, Slot Tambahan, Kad Tambahan, Slot RAM, Port dan penyambung pada Papan Induk
4.   Pelajar mengenalpasti kedudukan komponen tersebut dengan papan Induk yang telah diedarkan.
5.   Pelajar menjawab soalan latihan dalam buku nota.
6.   Perbincangan jawapan
7.   Kesimpulan
ABM
Papan Induk, buku nota, perisian Cd ICT
Nilai Murni
Tepat, kerjasama, tanggungjawab
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar dapat mengenalpasti kedudukan komponen pada papan Induk yang berlainan jenis.


Hari
Selasa
Tarikh
8 Julai 2014
Masa
9.25 –10.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 5: Ubahan
Sub-tajuk
5.3  Ubahan Tercantum
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menulis suatu ubahan tecantum dengan menggunakan simbol bagi kes-kes berikut:
i.   dua ubahan langsung;
ii.  dua ubahan songsang; dan
iii. satu ubahan langsung dan satu ubahan songsang.
2.      Menulis suatu ubahan tercantum dalam bentuk persamaan dengan mencari pemalar terlebih dahulu.
Aktiviti
1.      Pelajar mengulangkaji pelajaran minggu lepas selama 5 minit.
2.      Guru memperkenal subtopik baru, Ubahan Tercantum.
3.      Pelajar bersama-sama guru menulis ubahan tercantum dengan merujuk soalan dalam buku kerja.
4.      Guru menunjukkan langkah penyelesaian mencari pemalar bagi satu contoh soalan.
5.      Pelajar menjawab soalan latihan berdasarkan langkah-langkah yang telah ditunjukkan.
6.      Perbincangan latihan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Terdapat beberapa orang pelajar dapat menyelesaikan soalan latihan dengan baik. Guru perlu membantu pelajar dalam operasi asas matematik.

Hari
Khamis
Tarikh
10 Julai 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.05 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.2 Perkakasan
Objektif Pembelajaran
2.2.4 Storan
         2.2.4.1 Menjelaskan jenis dan fungsi:
·        Storan Primer (RAM, ROM)
·        Storan Sekunder (medium magnet, medium optik, ingatan kilat)
Aktiviti
1.      Guru menunjukkan beberapa RAM, ROM, pendrive, CD-R, CD-RW, dan hard disk.
2.      Pelajar mengasingkan storan tersebut kepada dua kumpulan, primer dan sekunder.
3.      Pelajar mencari maklumat tentang storan primer dan storan sekunder.
4.      Pelajar mengisi jadual tentang perbezaan storan primer dan sekunder berdasarkan kritirea yang diberikan.
5.      Perbincangan jawapan bersama guru.
ABM
RAM, ROM, pendrive, CD-R, CD-RW, hard disk, lampiran kerja, komputer
Nilai Murni
Tepat, tekun, kerjasama
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar dapat menyiapkan lembaran kerja. Pelajar mengambil masa yang lama untuk mencari bahan. Pelajar telah membuat pembetulan bagi jawapan yang salah.

Hari
Khamis
Tarikh
10 Julai 2014
Masa
10.25 – 10.55 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 5: Ubahan
Sub-tajuk
5.3  Ubahan Tercantum
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
3. Mencari nilai pembolehubah tertentu dalam ubahan tercantum apabila maklumat yang mencukupi diberi.
Aktiviti
1.   Pelajar mencari nilai pembolehubah berdasarkan soalan latihan yang telah dibincangkan pada hari Selasa.
2.   Guru memantau langkah penyelesaian pelajar.
3.   Perbincangan jawapan.
4.   Pelajar membuat pembetulan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar sukar membuat pengiraan. Guru perlu lebih aktif membantu pelajar-pelajar yang lemah.

Day
Thursday
Date
10 July 2014
Subject
ICT
Time
10.55  – 11.55 am
Form
5S3
Learning Area
5.1 Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.4 Translator
         5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler, interpreter and compiler.
Activities
1.   Revise previous lesson.
2.   The teacher explains briefly the concept of translation method.
3.   The students differentiate between the interpreter and compiler.
4.   Do exercise
5.   Discussion
6.   Conclude the lesson
Reflection
The objectives were achieved. Most of the students can answer the question given.

Hari
Jumaat
Tarikh
11 Julai 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
Sub-tajuk
6.1  Kuantiti yang Diwakili Oleh Kecerunan Graf
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyatakan kuantiti yang diwakili oleh kecerunan graf.
2.   Melukis graf jarak-masa apabila diberi:
        i.      jadual nilai jarak-masa; 
       ii.      antara jarak dengan masa.
Aktiviti
1.      Guru memperkenal tajuk baru dan kegunaan tajuk ini dalam kehiduapan seharian.
2.      Berdasarkan soalan latihan dalam buku kerja, pelajar membuat eksperimen dengan melukis graf jarak-masa.
3.      Pelajar mentafsir graf dengan bantuan guru.
4.      Kesimpulan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar lebih berkeyakinan menjawab soalan latihan kerana mereka sudah mempunyai asas melukis graf. Pdp berjaya dilaksanakan dengan baik.

Day
Friday
Date
11 July 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
5.1 Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.5 Basic Elements in Programming
         5.1.5.1 Differentiate between constants and variables
         5.1.5.2 Differentiate between the data types: Boolean, integer, double, string and date
Activities
1.   The teacher asks students about the formulae to find the area of circle.
2.   The teacher relates the formulae with the topic.
3.   The students state the examples of constants and variables
4.   The students explain the concept of constants and variables.
5.   The teacher explains briefly about the data type.
6.   The students need to give the examples for each of data type.
7.   Conclude the lesson.
Reflection
The students can differentiate between constants and variables. They also can differentiate between data type. Each student can provide one example.





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: