Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 27
(30 JUN – 4 juLAI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
30 Jun 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.25 – 11.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
Peperiksaan Pertengahan Tahun
Objektif Pembelajaran
Pelajar dapat membincangkan soalan pada Bahagian B dan C
Aktiviti
1.      Pelajar membincangkan setiap soalan pada bahagian B dan C bersama-sama guru.
2.      Pelajar membuat pembetulan.
ABM
Kertas Peperiksaan
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Objektif tercapai. Semua soalan pada bahagian B dan C selesai dibincangkan. Pelajar masih diajar tentang teknik menjawab soalan.


Hari
Selasa
Tarikh
1 Julai 2014
Masa
9.25 –10.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 5: Ubahan
Sub-tajuk
5.1  Ubahan Langsung
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menyatakan perubahan yang berlaku kepada suatu kuantiti apabila kuantiti yang lain berubah dalam situasi harian yang melibatkan ubahan langsung.
2.      Menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara langsung terhadap kuantiti yang lain daripada maklumat yang diberi.
3.      Menulis suatu ubahan langsung dalam bentuk persamaan yang melibatkan dua pembolehubah dengan mencari pemalar terlebih dahulu.
Aktiviti
1.      Guru memperkenal tajuk baru dan menyatakan kegunaan tajuk ini dalam kehidupan seharian.
2.      Berdasarkan soalan dalam buku kerja, pelajar membuat eksperimen berdasarkan contoh soalan dan latihan yang disediakan. Pelajar menyatakan kesimpulan.
3.      Guru menunjuk cara menulis ubahan langsung dalam bentuk persamaan dan langkah-langkah mencari pemalar.
4.      Pelajar menjawab soalan latihan dalam buku tersebut.
5.      Perbincangan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Masalah sebahagian pelajar adalah asas matematik mereka tidak kukuh. Guru telah memberi tunjuk ajar kepada mereka. Guru perlu mencari jalan penyelesaian untuk mengukuhkan asas mereka.

Hari
Khamis
Tarikh
3 Julai 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.05 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.2 Perkakasan
Objektif Pembelajaran
2.2.1 Peranti Input
         2.2.1.1 Mengenal pasti peranti input yang digunakan untuk teks, grafik, audio dan video
2.2.2 Peranti Output
         2.2.2.1 Mengenal pasti peranti output yang digunakan
Aktiviti
1.   Guru mengedarkan lampiran kerja kepada pelajar.
2.    Pelajar mencari jawapan melalui internet bersama-sama rakan sebelah.
3.   Perbincangan jawapan bersama guru.
4.   Pelajar membuat pembetulan.
ABM
Lampiran kerja, komputer
Nilai Murni
Kerjasama, tekun, tangggungjawab
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar dapat menjawab soalan dengan betul. Guru membuat penerangan ringkas selepas perbincangan jawapan.

Hari
Khamis
Tarikh
3 Julai 2014
Masa
10.25 – 10.55 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 5: Ubahan
Sub-tajuk
5.1  Ubahan Langsung
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
3. Mencari nilai x atau y apabila y berubah secara langsung dengan x dan maklumat yang mencukupi diberi.
Aktiviti
1.      Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas, mencari pemalar.
2.      Guru menerangkan kaedah pencarian nilai x dan y berdasarkan satu contoh soalan.
3.      Pelajar menjawab latihan soalan yang lain.
4.      Perbincangan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar lebih menguasai pembelajaran hari ini. Terdapat kerjasama antara mereka. Pelajar lain membantu pelajar yang lemah. Guru bertindak sebagai fasilitator. Guru menasihatkan pelajar supaya menghabiskan latihan bagi ubahan lansung.

Hari
Khamis
Tarikh
3 Julai 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 11.55 pagi
Tingkatan
5S3
Bidang Pembelajaran
Peperiksaan Pertengahan Tahun
Objektif Pembelajaran
Pelajar dapat membincangkan soalan pada Bahagian B dan C
Aktiviti
1.      Pelajar membincangkan setiap soalan pada bahagian B dan C bersama-sama guru.
2.      Pelajar membuat pembetulan.
ABM
Kertas Peperiksaan
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Objektif tercapai. Semua soalan telah dibincangkan. Guru menasihatkan pelajar supaya meningkatkan usaha dan selalu membuat latihan.

Hari
Jumaat
Tarikh
4 Julai 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 5: Ubahan
Sub-tajuk
5.1  Ubahan Songsang
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menyatakan perubahan yang berlaku kepada suatu kuantiti apabila kuantiti yang lain berubah dalam situasi harian yang
melibatkan ubahan songsang.
2.      Menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara songsang
terhadap kuantiti yang lain daripada maklumat yang diberi.
3.      Menulis suatu ubahan songsang dalam bentuk persamaan yang melibatkan dua pembolehubah dengan mencari pemalar terlebih
dahulu.
4.      Mencari nilai x atau y apabila y berubah secara songsang dengan x dan maklumat yang mencukupi diberi
Aktiviti
1.      Pelajar membuat eksperimen soalan ubahan sonsang yang disediakan dalam buku kerja. Pelajar membuat kesimpulan.
2.      Guru menunjukkan cara menulis ubahan songsang dalam bentuk persamaan.
3.      Pelajar menjawab soalan latihan dengan mencari pemalar, nilai x dan nilai y
4.      Perbincangan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar menjadi mudah menjawab soalan ubahan songsang kerana mereka telah memahami ubahan langsung. Guru memantau dan menunjuk ajar pelajar yang masih lemah.

Day
Friday
Date
4 July 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
5.1 Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.3 Programming Language Approaches
         5.1.3.1 Define structured approach in programming
         5.1.3.2 Define object – oriented approach in programming.
         5.1.3.3 Differentiate between structured approach and object – oriented approach in programming
Activities
1.   Revise previous lesson.
2.   The students collect the information about structured approach and object-oriented approach from the internet
3.   The students try to differentiate between these two programming language approaches.
4.   Discussion
5.   Conclude the lesson.
Reflection
The students difficult to understand about the concept of programming language approaches. After further explanation, they become more understand. They can differentiate between structured approach and object – oriented approach. The teacher will revised about the lesson during practical session.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: