Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 7
(10 – 14 FEBRUARI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
10 Februari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
·        S01 LA1.S01.2
Objektif Pembelajaran
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
·        Menggunakan Prosedur Keselamatan yang betul Menggunakan Anti-Spyware.
Aktiviti
1.      Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul menggunakan perisian Antispyware AVG Free.
2.      Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3.      Guru mentaksir pelajar.
ABM
Perisian Antispyware AVG, boring senarai semak.
Nilai Murni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Objektif tidak tercapai. Hanya separuh pelajar yang sempat dinilai oleh guru. Aktiviti ini akan diteruskan pada kelas berikutnya.


Tarikh
10 Februari  2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.4  Punca Persamaan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan kuadratik
Aktiviti
1.   Pelajar membentuk 6 kumpulan besar.
2.   Pelajar menjawab 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi guru dalam kumpulan
3.   Wakil kumpulan menunjukkan jalan kerja di papan hitam.
4.   Perbincangan jawapan.
5.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar cuba menyelesaikan masalah bersama-sama dalam kumpulan. Mereka membantu pelajar yang tidak faham. Guru mengingatkan pelajar tentang perkara-perkara yang sering menjadi kesalahan dalam persamaan kuadratik.

Tarikh
11 Februari  2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
Ujian Pengukuhan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan ujian pengukuhan.
Aktiviti
Pelajar menjawab soalan dalam masa 1jam 10 minit
ABM
Kertas soalan
Nilai Murni
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar telah cuba menjawab semua soalan dalam ujian pengukuhan.

Tarikh
11 Februari 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.4  Punca Persamaan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan kuadratik
Aktiviti
1. Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas.
2.   Guru menyediakan soalan penyelesaian masalah.
3.   Pelajar bersama-sama guru menyelesaikan masalah tersebut.
4.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar kelas ini berada pada tahap sederhana dan lemah. Guru membantu menjelaskan ayat satu demi satu untuk kefahaman pelajar. Pelajar sangat bergantung kepada guru dalam penyelesaian masalah.

Tarikh
12 Februari  2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Mengisih benda-benda yang diberi kepada kumpulan-kumpulan tertentu
2.   Mentakrif set dengan pemerihalan dan menggunakan tatatanda set
3.   Mengenalpasti sama ada suatu benda yang diberi merupakan unsur bagi suatu set dan menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
Aktiviti
1.    Pelajar menyenaraikan haiwan yang terdapat di Malaysia.
2.   Pelajar menyisih haiwan tersebut kepada 3 kumpulan iaitu omnivor, karnivor dan herbivor.
3.   Guru menerangkan kaedah untuk mentakrif set dan mengenalpasti unsur yang diberi menggunakan simbol epsilon.
4.   Guru memberi beberapa contoh cara mentakrif set
5.   Pelajar mentakrif set secara individu berdasarkan soalan dalam buku teks.
6.   Guru memberi latihan kepada murid dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku teks
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba, yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua objektif tercapai. Pelajar dapat memahami definisi set dengan mudah. Keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.

Tarikh
12  Februari 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
Ujian Pengukuhan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan ujian pengukuhan.
Aktiviti
Pelajar menjawab soalan dalam masa 1jam 10 minit
ABM
Kertas soalan
Nilai Murni
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar perlu membuat banyak latihan. Mereka agak lambat untuk menjawab soalan. Guru menasihatkan supaya membeli buku latihan dan membuat latihan pada setiap hari.

Hari
Khamis
Tarikh
13 Februari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
·        S01 LA1.S01.2
Objektif Pembelajaran
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
·        Menggunakan Prosedur Keselamatan yang betul Menggunakan Anti-Spyware.
Aktiviti
1.      Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul menggunakan perisian Antispyware AVG Free.
2.      Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3.      Guru mentaksir pelajar.
ABM
Perisian Antispyware AVG, boring senarai semak.
Nilai Murni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar telah dinilai oleh guru. Semua pelajar dapat menggunakan perisian Antispyware dengan betul.


Tarikh
13 Februari  2014
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Mengisih benda-benda yang diberi kepada kumpulan-kumpulan tertentu
2.   Mentakrif set dengan pemerihalan dan menggunakan tatatanda set
3.   Mengenalpasti sama ada suatu benda yang diberi merupakan unsur bagi suatu set dan menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
Aktiviti
1.    Pelajar menyenaraikan haiwan yang terdapat di Malaysia.
2.   Pelajar menyisih haiwan tersebut kepada 3 kumpulan iaitu omnivor, karnivor dan herbivor.
3.   Guru menerangkan kaedah untuk mentakrif set dan mengenalpasti unsur yang diberi menggunakan simbol epsilon.
4.   Guru memberi beberapa contoh cara mentakrif set
5.   Pelajar mentakrif set secara individu berdasarkan soalan dalam buku teks.
6.   Guru memberi latihan kepada murid dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku teks
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba, yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar agak berminat dengan topik ini. Mereka tampak lebih yakin menjawab soalan latihan tanpa bantuan guru.


Day
Thursday
Date
13 February 2014
Subject
ICT
Time
11.35 – 12.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.3 User Interface Principles
Learning Objectives
4.3.1  User Interface Principles
          4.3.1.1  State user interface principles
4.3.1.2  Apply suitable user interface principles in a project.
Activities
1.      The teacher introduces about user interface principles.
2.      The teacher shows several examples of multimedia.
3.      The students give their opinion about the examples of multimedia.
4.      The students collect information on user interface principles from the Internet.
5.      The students present the results by using Microsoft PowerPoint.
6.      The students make conclusion.
Reflection
The objectives had been achieved. The students can collect the information from the internet and present it clearly.


Day
Friday
Date
14 February 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.3 User Interface Principles
Learning Objective
4.3.2 Development Team
          4.3.2.1 State the role of each member in a development team (examples: project manager, subject matter expert, instructional designer, graphics artist, audio-video technician and programmer).
Activities
1.      The students form a development team, consisting of a project manager and assign members with respective responsibilities based on the module.
2.      The students find their roles from the internet.
3.      The students state their roles.
4.      Conclusion.
Reflection
The students more understand about their roles after discussion session.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: