MINGGU
7
(10
– 14 FEBRUARI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
10 Februari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3
Keselamatan Komputer
Kerja
Kursus
·
S01
LA1.S01.2
|
Objektif Pembelajaran
|
1.3.3 Langkah-Langkah
Keselamatan
·
Menggunakan
Prosedur Keselamatan yang betul Menggunakan Anti-Spyware.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menunjuk cara prosedur keselamatan
yang betul menggunakan perisian Antispyware AVG Free.
2.
Pelajar mempraktik dan bersedia untuk
ditaksir.
3.
Guru mentaksir pelajar.
|
ABM
|
Perisian
Antispyware AVG, boring senarai semak.
|
Nilai Murni
|
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Objektif
tidak tercapai. Hanya separuh pelajar yang sempat dinilai oleh guru. Aktiviti
ini akan diteruskan pada kelas berikutnya.
|
Tarikh
|
10 Februari
2014
|
Masa
|
12.05 – 12.40
tengah hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan
dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.4 Punca Persamaan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan persamaan kuadratik
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membentuk
6 kumpulan besar.
2.
Pelajar menjawab
2 soalan penyelesaian masalah yang diberi guru dalam kumpulan
3.
Wakil kumpulan
menunjukkan jalan kerja di papan hitam.
4. Perbincangan jawapan.
5.
Guru memberi
kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam,
Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar cuba menyelesaikan
masalah bersama-sama dalam kumpulan. Mereka membantu pelajar yang tidak
faham. Guru mengingatkan pelajar tentang perkara-perkara yang sering menjadi
kesalahan dalam persamaan kuadratik.
|
Tarikh
|
11 Februari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan
dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
Ujian Pengukuhan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan
ujian pengukuhan.
|
Aktiviti
|
Pelajar menjawab soalan dalam masa 1jam 10 minit
|
ABM
|
Kertas soalan
|
Nilai Murni
|
yakin untuk
mencuba
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar telah cuba menjawab
semua soalan dalam ujian pengukuhan.
|
Tarikh
|
11 Februari 2014
|
Masa
|
10.55 – 11.30
pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan
dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.4 Punca Persamaan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan persamaan kuadratik
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengulangkaji
pelajaran lepas.
2.
Guru menyediakan
soalan penyelesaian masalah.
3.
Pelajar
bersama-sama guru menyelesaikan masalah tersebut.
4.
Guru memberi
kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam,
Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar kelas ini berada pada tahap sederhana dan
lemah. Guru membantu menjelaskan ayat satu demi satu untuk kefahaman pelajar.
Pelajar sangat bergantung kepada guru dalam penyelesaian masalah.
|
Tarikh
|
12 Februari
2014
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3
Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mengisih benda-benda yang diberi kepada
kumpulan-kumpulan tertentu
2.
Mentakrif set dengan pemerihalan dan menggunakan
tatatanda set
3.
Mengenalpasti sama ada suatu benda yang diberi
merupakan unsur bagi suatu set dan menggunakan simbol untuk melambangkan
hubungan tersebut.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar
menyenaraikan haiwan yang terdapat di Malaysia.
2. Pelajar
menyisih haiwan tersebut kepada 3 kumpulan iaitu omnivor, karnivor dan
herbivor.
3. Guru
menerangkan kaedah untuk mentakrif set dan mengenalpasti unsur yang diberi
menggunakan simbol epsilon.
4. Guru
memberi beberapa contoh cara mentakrif set
5. Pelajar
mentakrif set secara individu berdasarkan soalan dalam buku teks.
6. Guru
memberi latihan kepada murid dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
|
ABM
|
Papan
hitam, Buku teks
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba, yakin untuk mencuba
|
Refleksi
|
Semua
objektif tercapai. Pelajar dapat memahami definisi set dengan mudah.
Keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
|
Tarikh
|
12 Februari
2014
|
Masa
|
10.20 – 11.30
pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan
dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
Ujian Pengukuhan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan
ujian pengukuhan.
|
Aktiviti
|
Pelajar menjawab soalan dalam masa 1jam 10 minit
|
ABM
|
Kertas soalan
|
Nilai Murni
|
yakin untuk
mencuba
|
Refleksi
|
Pelajar perlu membuat banyak latihan. Mereka agak
lambat untuk menjawab soalan. Guru menasihatkan supaya membeli buku latihan
dan membuat latihan pada setiap hari.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
13 Februari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3
Keselamatan Komputer
Kerja
Kursus
·
S01
LA1.S01.2
|
Objektif Pembelajaran
|
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
·
Menggunakan
Prosedur Keselamatan yang betul Menggunakan Anti-Spyware.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menunjuk cara prosedur keselamatan
yang betul menggunakan perisian Antispyware AVG Free.
2.
Pelajar mempraktik dan bersedia untuk
ditaksir.
3.
Guru mentaksir pelajar.
|
ABM
|
Perisian
Antispyware AVG, boring senarai semak.
|
Nilai Murni
|
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua pelajar telah dinilai oleh guru. Semua pelajar dapat
menggunakan perisian Antispyware dengan betul.
|
Tarikh
|
13 Februari
2014
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3
Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mengisih
benda-benda yang diberi kepada kumpulan-kumpulan tertentu
2.
Mentakrif set dengan
pemerihalan dan menggunakan tatatanda set
3. Mengenalpasti
sama ada suatu benda yang diberi merupakan unsur bagi suatu set dan
menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menyenaraikan haiwan yang terdapat
di Malaysia.
2. Pelajar menyisih haiwan tersebut kepada 3 kumpulan
iaitu omnivor, karnivor dan herbivor.
3. Guru
menerangkan kaedah untuk mentakrif set dan mengenalpasti unsur yang diberi
menggunakan simbol epsilon.
4. Guru
memberi beberapa contoh cara mentakrif set
5. Pelajar mentakrif
set secara individu berdasarkan soalan dalam buku teks.
6. Guru
memberi latihan kepada murid dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba, yakin untuk mencuba
|
Refleksi
|
Pelajar
agak berminat dengan topik ini. Mereka tampak lebih yakin menjawab soalan
latihan tanpa bantuan guru.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
13 February 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.35 – 12.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
User Interface Principles
|
Learning Objectives
|
4.3.1 User
Interface Principles
4.3.1.1 State user interface principles
4.3.1.2 Apply
suitable user interface principles in a project.
|
Activities
|
1.
The teacher
introduces about user interface principles.
2.
The teacher
shows several examples of multimedia.
3.
The students
give their opinion about the examples of multimedia.
4.
The students
collect information on user interface principles from the Internet.
5.
The students
present the results by using Microsoft PowerPoint.
6.
The students
make conclusion.
|
Reflection
|
The objectives had been achieved. The
students can collect the information from the internet and present it
clearly.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
14
February 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15
– 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3 User Interface Principles
|
Learning Objective
|
4.3.2 Development Team
4.3.2.1 State the role of each member in a development team (examples: project
manager, subject matter expert, instructional designer, graphics artist,
audio-video technician and programmer).
|
Activities
|
1. The students form a development team, consisting of a project manager
and assign members with respective responsibilities based on the module.
2. The students find their roles from the internet.
3. The students state their roles.
4. Conclusion.
|
Reflection
|
The
students more understand about their roles after discussion session.
|
0 comments:
Post a Comment