Powered by Blogger.
RSS


WEEK 15
(8 – 12 april 2013)


LESSON PLAN
Day
Monday
Date
8 April 2013
Subject
ICT
Time
9.45 – 10.55 am
Form
5S3
Learning Area
5.1 Basic Programming Concepts
Learning Objective
5.1.5 Basic Elements in Programming
         5.1.5.1 Differentiate between constants and variables
         5.1.5.2 Differentiate between the data types: Boolean, integer, double, string and date
Activities
1.   The teacher asks students about the formulae to find the area of circle.
2.   The teacher relates the formulae with the topic.
3.   The students state the examples of constants and variables
4.   The students explain the concept of constants and variables.
5.   The teacher explains briefly about the data type.
6.   The students need to give the examples for each of data type.
7.   Conclude the lesson.
Reflection
The students can differentiate between constants and variables. They also can differentiate between data type. All students can give the examples.


LESSON PLAN
Day
Monday
Date
8 April 2013
Subject
ICT
Time
10.55 – 12.05 pm
Form
4S3
Learning Area
2.2 Hardware
Learning Objectives
2.2.1  Input Devices
          2.2.1.1  Identify the input devices used for text, graphic, audio and video
          2.2.1.2  Identify the output devices used for text, graphic, audio and video.
Activities
1.   The teacher revise previous lesson about input devices and output devices.
2.    The students retrieve photos of input devices and output devices from the internet.
3.   The students categorize the photos into 4 categories which is test, graphic, audio and video.
4.   Discussion
5.   Conclusion.
Reflection
The objectives had been achieved. The students can categorize the photos into the correct category.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Selasa
Tarikh
9 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
7.05 – 8.15  pagi
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 4: Matriks
Objektif Pembelajaran
4.7 Memahami dan menggunakan konsep matriks songsang.
Hasil Pembelajaran
i. Mencari matriks songsang bagi suatu matriks 2 × 2 menggunakan:
   a) kaedah penyelesaian persamaan serentak  
Aktiviti
1.   Guru menerangkan tentang matriks songsang.
2.   Guru menunjukkan dua contoh penyelesaian.
3.   Pelajar menjawab soalan latihan
4.   Perbincangan dan pembetulan
Refleksi
Pelajar amat lemah menggunakan persamaan serentak. Mereka lemah dengan algebra. Guru perlu membantu mereka untuk menyelesaikan soalan latihan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Rabu
Tarikh
10 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
8.15 – 9.25 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 4: Matriks
Objektif Pembelajaran
4.7 Memahami dan menggunakan konsep matriks songsang.
Hasil Pembelajaran
i. Mencari matriks songsang bagi suatu matriks 2 × 2 menggunakan:
   b) rumus  
Aktiviti
1.       Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.      Guru menunjukkan dua contoh penyelesaian menggunakan rumus.
3.      Pelajar menjawab soalan latihan.
4.      Perbincangan dan pembetulan.
Refleksi
Pelajar lemah apabila soalan melibatkan nombor pecahan. Mereka takut untuk mengira. Guru membimbing pelajar dalam kumpulan. Guru menyediakan latihan pengukuhan sebagai kerja rumah.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Rabu
Tarikh
10 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
9.45  – 10.55 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 5: Ubahan
Objektif Pembelajaran
5.1 Memahami dan menggunakan konsep ubahan langsung.  
Hasil Pembelajaran
ii. Menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara langsung terhadap kuantiti yang lain daripada maklumat yang diberi.
iii. Menulis suatu ubahan langsung dalam bentuk persamaan yang melibatkan dua pembolehubah.
Aktiviti
1.   Guru memperkenal topik baru.
2.   Pelajar membuat eksperimen pengiraan dengan merujuk buku teks.
3.   Guru menunjukkan dua contoh menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara langsung atau tidak.
4.   Pelajar membuat latihan.
5.   Pelajarr membentuk persamaan yang melibatkan dua pembolehubah dengan bantuan guru.
6.   Kesimpulan
Refleksi
Pelajar dapat menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara langsung atau tidak. Pelajar agak lemah untuk membentuk persamaan. Guru perlu lebih membantu mereka.


LESSON PLAN
Day
Thursday
Date
11 April 2013
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.05 am
Form
5S3
Learning Area
5.1 Basic Programming Concepts
Learning Objective
5.1.5 Basic Elements in Programming
         5.1.5.3 Differentiate between mathematical and logical (Boolean) operators.
        5.1.5.4 Differentiate between sequence control structure and selection control structure.
Activities
1.   Revise previous lesson.
2.   The teacher explains briefly about the concept of mathematical and logical (Boolean) operators.
3.   The students need to state the examples of mathematical and logical (Boolean) operators.
4.   The teacher shows the pictures of sequence control structure and selection control structure.
5.   The students differentiate between these two pictures
6.   Do exercise
7.   Discussion
8.   Conclude the lesson
Reflection
The objectives were achieved. Most of the students can answer the question given. They also can differentiate between constants and variables; differentiate between sequence control structure and selection control structure.


LESSON PLAN
Day
Thursday
Date
11 April 2013
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
4S3
Learning Area
2.2 Hardware
Learning Objectives
2.2.3  Motherboard
          2.2.3.1  Identify the location of the central processing unit (CPU), expansion slots, expansion cards, RAM slots, ports and connector on the motherboard.
Activities
1.  Teacher shows a system unit.
2.  Teacher shows different parts and components of the motherboard.
3.  The students identify the parts and components of the motherboard.
4.  Conclusion
Reflection
The objectives were not achieved. The students need more time to identify the components and do hands on.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Jumaat
Tarikh
12 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
7.05 – 8.15 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 5: Ubahan
Objektif Pembelajaran
5.1 Memahami dan menggunakan konsep ubahan langsung.  
Hasil Pembelajaran
iv. Mencari nilai satu pembolehubah dalam suatu ubahan langsung apabila maklumat yang mencukupi diberi.
v. Menyelesaikan masalah yang melibatkan ubahan langsung
Aktiviti
1.   Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.   Guru menunjukkan dua contoh pengiraan untuk mencari nilai pembolehubah.
3.   Latihan, perbincangan dan pembetulan.
4.   Pelajar menyelesaikan masalah yang melibatkan ubahan langsung bersama-sama guru.
5.   Kesimpulan.
Refleksi
Guru menggalakkan pelajar menyelesaikan latihan secara berkumpulan supaya pelajar senang dipantau. Guru banyak membantu pelajar dalam soalan penyelesaian masalah. Pelajar agak lemah dalam pengiraan dan kebanyakannya tidak mempunyai kalkulator.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Unknown said...

Syabas. Blog cantik dan lengkap. KBSM