Powered by Blogger.
RSS


WEEK 14
(1 – 5 april 2013)


LESSON PLAN
Day
Monday
Date
1st April 2013
Subject
ICT
Time
9.45 – 10.55 am
Form
5S3
Learning Area
5.1  Basic Programming Concepts
Learning Objective
5.1.4  Translator
          5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler, interpreter and compiler.
Activities
1.   The teacher introduces new subtopic and relates with various languages used in daily life.
2.   The students find the information about three types of translator; assembler, interpreter and compiler through the internet with partner.
3.   The students present the result.
4.   Conclude the lesson.
Reflection
The objective has been achieved. The students can find and present the information successfully. They can make conclusion by themselves.


LESSON PLAN
Day
Monday
Date
1st April 2013
Subject
ICT
Time
10.55 – 12.05 pm
Form
4S3
Learning Area
2.1 System Concept
Learning Objectives
2.1.1  Overview of Computer Systems
2.1.1.1  Define computer systems
2.1.1.2  State the meaning of input, output, process and storage
Activities
1.   Introduce new topic.
2.   Overview overall  subtopic
3.   Discuss together about the meaning of computer systems, input, output, process and storage.
4.   Conclusion
Reflection
The objectives had been achieved. The students gave a good respond.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Selasa
Tarikh
2 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
7.05 – 8.15  pagi
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 4: Matriks
Objektif Pembelajaran
4.4  Melakukan pendaraban suatu matriks dengan suatu nombor
Hasil Pembelajaran
i.     Mendarab suatu matriks dengan suatu nombor
ii.   Mengungkapkan suatu matriks yang diberi dalam bentuk pendaraban suatu matriks lain dengan suatu nombor.
Aktiviti
1.   Guru memperkenal subtopik baru.
2.   Guru menunjukkan satu contoh pendaraban. Pelajar memberi perhatian dan menyelesaikan contoh bersama guru.
3.   Pelajar menjawab soalan latihan.
4.   Perbincangan dan kesimpulan.
Refleksi
Pelajar menjawab soalan latihan dalam kumpulan. Ini memudahkan guru memantau dan membantu pelajar.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Rabu
Tarikh
3 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
8.15 – 9.25 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 4: Matriks
Objektif Pembelajaran
4.4  Melakukan pendaraban suatu matriks dengan suatu nombor
Hasil Pembelajaran
iii.    Melakukan pengiraan matriks yang melibatkan penambahan, penolakan dan pendaraban skalar.
Aktiviti
1.       Mengulangkaji pelajaran lepas tentang penambahan, penolakan dan pendaraban skalar.
2.      Guru menyediakan satu contoh dan meminta pelajar menyelesaikan masalah bersama-sama.
3.      Pelajar menjawab soalan latihan.
4.      Pebincangan dan pembetulan.
Refleksi
Pelajar agak perlahan menyelesaikan masalah. Guru perlu memperuntukkan lebih masa buat mereka untuk membuat latihan dengan baik.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Rabu
Tarikh
3 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
9.45  – 10.55 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 4: Matriks
Objektif Pembelajaran
4.5 Melakukan pendaraban dua matriks.
Hasil Pembelajaran
i.     Menentukan sama ada dua matriks boleh didarab dan menyatakan peringkat matriks yang terhasil apabila dua matriks boleh didarab.
ii.   Mencari hasil darab dua matriks.
Aktiviti
1.   Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.   Guru bersama pelajar menentukan sama ada dua matriks boleh didarab atau tidak dan menyatakan peringkat matriks yang akan terhasil.
3.   Guru menunjukkan beberapa contoh mencari hasil darab dua matriks.
4.   Pelajar menjawab soalan latihan.
5.   Perbincangan dan pembetulan.
Refleksi
Beberapa orang pelajar dapat menjawab latihan dengan baik. Guru memantau pelajar yang agak lemah. Guru menyediakan latihan pengukuhan sebagai kerja rumah.


LESSON PLAN
Day
Thursday
Date
4 April 2013
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.05 am
Form
5S3
Learning Area
5.2  Program Development
Learning Objective
5.2.2  Develop a program
          5.2.2.1  Apply Problem Analysis and Program Design Phase to solve  problems
Teaching Aids
Programming.pptx, Sample Questions (LA5.S10.1), Report Form (RF.CW. LA5.S10.1)
Activities
1.   The teacher revises previous lesson by referring question number 8.
2.   The teacher states the objective.
3.   Based on question number 12, the students find problem statement, required input, expected output and formula used.
4.   The students draw flowchart and Pseudocode for question number 12.
5.   The students design user interface for input and output.
6.   Conclusion
Reflection
Objective was achieved. The students can apply problem analysis and program design phase to solve problems.


LESSON PLAN
Day
Thursday
Date
4 April 2013
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
4S3
Learning Area
2.1 System Concept
Learning Objectives
2.1.2     Data Representation
2.1.2.1  State the relationship of data representation: bit, byte and  character
2.1.3   Introduction to Binary Coding
2.1.3.1  Explain the function of ASCII code
Teaching Aids
CD Courseware, Worksheet 1
Activities
1.   The teacher relates the situation on CD courseware with the topic
2.   The teacher explains about data representation
3.   The students answer worksheet 1 individually.
4.   Discussion
5.   The students find the function of ASCII code through the internet.
6.   Conclusion
Reflection
The objectives of the lesson were achieved. Most of the students got full mark in worksheet 1. They gave full attention and cooperation.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Jumaat
Tarikh
5 April 2013
Subjek
Matematik
Masa
7.05 – 8.15 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 4: Matriks
Objektif Pembelajaran
4.6 Memahami dan menggunakan konsep matriks identiti.
Hasil Pembelajaran
i.     Menentukan sama ada suatu matriks yang diberi adalah matriks identiti melalui pendaraban matriks tersebut dengan matriks lain.
ii.   Melakukan pengiraan yang melibatkan matriks identiti.
Aktiviti
1.   Pelajar menyelesaikan masalah pendaraban.
2.   Guru membantu pelajar membuat kesimpulan.
3.   Guru menyediakan latihan pengiraan yang melibatkan matriks identity.
4.   Perbincangan dan kesimpulan.
Refleksi
Beberapa orang pelajar mampu menyiapkan latihan dengan baik dan betul. Pelajar yang lemah dibantu pelajar yang lebih baik. Proses p&p berjalan dengan lancar.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: