Powered by Blogger.
RSS

WEEK 18

(2 – 6 may 2011)


 

2 May 2011 – Cuti sempena Hari Pekerja


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

3 Mei 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5S1

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar hasil perbincangan kumpulan masing-masing

Refleksi

Semua kumpulan telah selesai membuat persembahan. Terdapat satu kumpulan yang memilih tarian tradisional. Sangat menarik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

3 Mei 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5K5

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

  1. Menyalin nota, rumusan dan membuat latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

Pelajar memberi kerjasama menyalin nota dan membuat latihan. Mereka membuat pembetulan bagi soalan yang salah.


 


 

LESSON PLAN

Day

Tuesday

Date

3 May 2011

Subject

ICT

Time

10.55 – 12.05 pm

Form

5S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.4 Translator

5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler, interpreter and compiler.

Activities

  1. Revise previous lesson.
  2. The teacher explains briefly the concept of translation method.
  3. The students differentiate between the interpreter and compiler.
  4. Do exercise
  5. Discussion
  6. Conclude the lesson

Reflection

The objectives were achieved. Most of the students can answer the question given.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

4 Mei 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K6

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar berdasarkan aktiviti kumpulan yang lepas

Refleksi

Semua kumpulan telah selesai membuat persembahan. Terdapat kumpulan yang masih tidak bersedia. Walaubagaimanapun, mereka tetap membuat persembahan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

4 Mei 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

4K3

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Aktiviti

Peperiksaan Pertengahan Tahun

(Bahasa Inggeris I)

Masa: 7.40 – 9.25 pagi


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

5 Mei 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K4

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar berdasarkan aktiviti yang lepas.

Refleksi

Semua kumpulan telah meyelesaikan tugas masing-masing. Persembahan mereka lebih menarik pada minggu ini.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

5 Mei 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K8

Masa

10.55 – 11.30 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 6: Mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar negara

  • Duta kecil
  • Media cetak
  • Media elektronik

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara
  • Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia melalui media cetak dan elektronik
  • Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia

Nilai Sivik

  • Menghargai segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Menyalin nota, rumusan dan membuat latihan

Refleksi

Semua nota pelajar telah disemak. Mereka membuat pembetulan bagi jawapan yang salah.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

6 May 2011

Subject

ICT

Time

8.15 – 9.25 am

Form

4S3

Activities

Mid Term Examination

(Science 1)

Time: 7.20 – 8.35 am

(Science 2)

Time: 9.10 – 11.40 am


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

6 May 2011

Subject

ICT

Time

9.40 – 10.40 am

Form

5S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.5 Basic Elements in Programming

5.1.5.1 Differentiate between constants and variables

5.1.5.2 Differentiate between the data types: Boolean, integer, double, string and date

Activities

  1. The teacher asks students about the formulae to find the area of circle.
  2. The teacher relates the formulae with the topic.
  3. The students state the examples of constants and variables
  4. The students explain the concept of constants and variables.
  5. The teacher explains briefly about the data type.
  6. The students need to give the examples for each of data type.
  7. Conclude the lesson.

Reflection

The students can differentiate between constants and variables. They also can differentiate between data type. All students can give the examples.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: