Powered by Blogger.
RSS

WEEK 17

(25– 29april 2011)


 

25 April 2011 – Cuti sempena Easter Monday


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

26 April 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5S1

Masa

8.15 – 9.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar hasil perbincangan kumpulan masing-masing

Refleksi

Hanya empat kumpulan pelajar yang sempat membuat persembahan. Persembahan mereka menarik dan menghiburkan. Antara tajuk yang dipilih meraka adalah nyanyian tradisional dan pakaian tradisional. Aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya memandangkan empat kumpulan lagi yang belum membuat persembahan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

26 April 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5K5

Masa

9.15 – 10.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan aktiviti kemasyarakatan seperti membantu mangsa bencana alam, gotong-royong dan menjaga keselamatan awam

Refleksi

Pelajar dapat meghasilkan kertas cadangan dengan bantuan guru sepenuhnya. Mereka hanya memberi idea tentang aktiviti kemasyarakatan yang sesuai untuk membantu orang lain.


 


 

LESSON PLAN

Day

Tuesday

Date

26 April 2011

Subject

ICT

Time

11.25 – 12.15 pm

Form

5S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.2 Levels and Generations of Programming Languages

5.1.2.1 Identify the generations of low-level programming languages with examples.

5.1.2.2 Identify the generations of high-level programming languages with examples.

Activities

  1. The teacher shows the picture of pyramid of computer's history
  2. The teacher relates the picture with the topic.
  3. The teacher explains briefly about the generations of low-level and high-level programming languages.
  4. The students need to search information about the example of programming languages for each generation
  5. The teacher discusses the answer together with the students.
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The objectives were achieved. The students can state the examples for each generation of programming languages.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

27 April 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K6

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar berdasarkan aktiviti kumpulan yang lepas

Refleksi

Hanya 5 kumpulan sahaja yang sempat membuat persembahan. Persembahan kumpulan lain akan diadakan pada kelas berikutnya. Persembahan kumpulan agak memuaskan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

27 April 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

4K3

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 6: Prinsip – prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama

  • Nilai
  • Amalan

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama
  • Menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan


Nilai sivik

  • Menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain

Aktiviti

  • Berbincang tentang amalan pelbagai agama
  • Berkongsi pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama masing-masing

Refleksi

Aktiviti yang dijalankan dapat menarik minat pelajar berkongsi pengalaman masing-masing.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

28 April 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K4

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar berdasarkan aktiviti yang lepas.

Refleksi

Terdapat 5 kumpulan yang dapat membuat persembahan. Persembahan mereka agak menarik dan memuaskan. Aktiviti ini akan dibawa ke minggu hadapan disebabkan terdapat 3 kumpulan yang belum sempat membuat pembentangan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

28 April 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K8

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5: Sumbangan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia


 

Kemahiran Sivik    

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak


 

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Menyalin nota, rumusan dan membuat latihan

Refleksi

Semua nota pelajar telah disemak. Terdapat beberapa orang pelajar lelaki tidak menyiapkan nota atas alasan tidak bawa buku teks. Pelajar berkenaan telah diberi amaran untuk menyiapakan tugasan mereka dengan segera.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

29 April 2011

Subject

ICT

Time

8.15 – 9.25 am

Form

4S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.4 Translator

5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler, interpreter and compiler.

Activities

  1. Revise previous lesson.
  2. The teacher explains briefly about the translation method.
  3. The students differentiate between the translation method.
  4. Conclude the lesson.

Reflection

The objectives were achieved. The students can differentiate between assembler, interpreter and compiler.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

29 April 2011

Subject

ICT

Time

9.40 – 10.40 am

Form

5S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.3 Programming Language Approaches

5.1.3.1 Define structured approach in programming

5.1.3.2 Define object – oriented approach in programming.

5.1.3.3 Differentiate between structured approach and object – oriented approach in programming

Activities

  1. Revise previous lesson.
  2. The students collect the information about structured approach and object-oriented approach from the internet
  3. The students try to differentiate between these two programming language approaches.
  4. Discussion
  5. Conclude the lesson.

Reflection

The students too hard to understand about the concept of programming language approaches. After further explanation from the teacher, they become more understand. They can differentiate between structured approach and object – oriented approach.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: