Powered by Blogger.
RSS

WEEK 16

(18– 22 april 2011)


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

18 April 2011

Subject

ICT

Time

7.05 – 8.15 am

Form

4S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.4 Translator

5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler, interpreter and compiler.

Activities

  1. Revise previous lesson.
  2. The teacher explains briefly about the translation method.
  3. The students differentiate between the translation method.
  4. Conclude the lesson.

Reflection

The objectives were not achieved. The teacher got MC. So, the plan will be held on the next class.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

18 April 2011

Hari

Isnin

Tingkatan

5K2

Masa

9.45 – 10.55 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5: Sumbangan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia


 

Kemahiran Sivik    

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak


 

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

  1. Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.
  2. Menghasilkan wau mengikut kreativiti kumpulan masing-masing
  3. Membentangkan hasil kerja kumpulan.

Refleksi

Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

18 April 2011

Hari

Isnin

Tingkatan

5MPV

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia


 

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak


 

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

  1. Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.
  2. Menghasilkan wau mengikut kreativiti kumpulan masing-masing
  3. Membentangkan hasil kerja kumpulan.

Refleksi

Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

19 April 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5S1

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

Persembahan pelajar hasil perbincangan kumpulan masing-masing

Refleksi

Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

19 April 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5K5

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan aktiviti kemasyarakatan seperti membantu mangsa bencana alam, gotong-royong dan menjaga keselamatan awam

Refleksi

Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

LESSON PLAN

Day

Tuesday

Date

19 April 2011

Subject

ICT

Time

10.55 – 12.05 pm

Form

5S3

Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objectives

5.1.2 Levels and Generations of Programming Languages

5.1.2.1 Identify the generations of low-level programming languages with examples.

5.1.2.2 Identify the generations of high-level programming languages with examples.

Activities

  1. The teacher shows the picture of pyramid of computer's history
  2. The teacher relates the picture with the topic.
  3. The teacher explains briefly about the generations of low-level and high-level programming languages.
  4. The students need to search information about the example of programming languages for each generation
  5. The teacher discusses the answer together with the students.
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The objectives were not achieved. The teacher got MC. So, the plan will be held on the next class.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

20 April 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K6

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

  1. Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada enam orang pelajar.
  2. Setiap kumpulan perlu mencari idea tentang nyanyian tradisional.
  3. Persembahan pelajar

Refleksi

Pelajar mengambil masa yang lama untuk mempraktikkan idea mereka. Jadi, persembahan kumpulan pelajar tidak sempat dilaksanakan. Persembahan ini akan dibawa ke minggu berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

20 April 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

4K3

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

3. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 5: Peraturan dan undang-undang dalam masyarakat

  • Jenayah juvana

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat
  • Menjelaskan peranan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang negara dalam kehidupan bermasyarakat

Nilai sivik

  • Mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat

Aktiviti

  • Pelajar diminta untuk mencari keratan tentang isu-isu jenayah di perpustakaan.
  • Berbincang dan bertukar pendapat tentang isu-isu tersebut

Refleksi

Hasil perbincangan isu-isu jenayah, didapati pelajar dapat menilai buruk baik isu tersebut terhadap diri sendiri.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

21 April 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K4

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Bada bukan kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

  1. Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada enam orang pelajar.
  2. Setiap kumpulan perlu mencari idea tentang nyanyian tradisional.
  3. Persembahan pelajar

Refleksi

Pelajar mengambil masa yang lama untuk mempraktikkan idea mereka. Jadi, persembahan kumpulan pelajar tidak sempat dilaksanakan. Persembahan ini akan dibawa ke minggu berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

21 April 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K8

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

Unit 5: Sumbangan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia


 

Kemahiran Sivik    

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak


 

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

  1. Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.
  2. Menghasilkan wau mengikut kreativiti kumpulan masing-masing
  3. Membentangkan hasil kerja kumpulan.

Refleksi

Aktiviti yang dirancang berjalan lancar walaupun terdapat kumpulan yang tidak membawa peralatan yang cukup. Mereka membantu satu sama lain untuk meghasilkan wau yang menarik.


 

22 April 2011 – Cuti sempena Good Friday

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: