Powered by Blogger.
RSS

WEEK 9

(28 FEBRUARY – 4 MARCH 2011)


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

28 February 2011

Subject

ICT

Time

7.05 – 8.15 am

Form

4S3

Learning Area

Chapter 1: ICT and Society

Learning Objectives

The students will be able to discuss at least 13 questions in Section A and do correction simultaneously for Progressive Test 1

Activities

  1. The students will discuss the right answer together with the teacher.
  2. The students do correction.

Reflection

The objectives were achieved. 13 questions in section A had been discussed. The students gave full cooperation and try to give their opinion.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

28 Februari 2011

Hari

Isnin

Tingkatan

5MPV

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

  1. Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan aktiviti kemasyarakatan seperti membantu mangsa bencana alam, gotong-royong dan menjaga keselamatan awam

Refleksi

Pelajar memerlukan masa yang agak lama untuk menyiapkan kertas cadangan. Mereka memerlukan banyak tunjuk ajar dan contoh.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

1 Mac 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5S1

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti

  1. Mengadakan perbahasan bertajuk "Restu Ibu bapa Penting Dalam Membina Keluarga Bahagia"

Refleksi

Para pelajar memberi kerjasama dalam kumpulan untuk mencari isi-isi penting. Perbahasan yang diadakan agak menarik dan kebanyakan pelajar mengambil bahagian.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

1 Mac 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5K5

Masa

9.45 – 10.55 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti

  1. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia.
  2. Mengadakan pelbagai aktiviti perbincangan dengan mengaplikasikan ilmu keibubapaan bagi mengatasi konflik keluarga

Refleksi

Sesetengah pelajar terutamanya pelajar lelaki bermain-main ketika sesi pengajaran dan aktiviti. Mereka tidak mengendahkan guru. Mereka lebih suka membuat kerja sendiri.Walaubagaimanapun, terdapat segelintir pelajar yang mengikut arahan dan memberi kerjasama sepanjang aktiviti.


 


 

LESSON PLAN

Day

Tuesday

Date

1 March 2011

Subject

ICT

Time

10.55 – 11.30 am

Form

5S3

Learning Area

4.3 Multimedia Development

Learning Objective

 4.3.3 Multimedia Production

4.3.3.2 Apply at least 2 phases of multimedia production to produce an interactive educational multimedia project.

Activities

  1. The students need to choose one specific topic based on their interest.
  2. The students identify the objective(s) and target audience based on topic chosen.
  3. The students sketch a storyboard with teacher's guidance
  4. Conclude the lesson

Reflection

The students took time to sketch the storyboard. They had no idea at first. After explanation with a few examples, finally they can sketch a storyboard.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

2 Mac 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K6

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

  1. Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  2. Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan

Refleksi

Pelajar agak sukar untuk mencari maklumat. Guru banyak membantu untuk mencari maklumat. Pelajar member banyak idea tentang cadangan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

2 Mac 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

4K3

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat

Kemahiran sivik

  • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial

Nilai sivik

  • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti

Pembentangan kumpulan berdasarkan perbincangan minggu lepas

Refleksi

Semua pembentangan kumpulan telah selesai. Semua kumpulan mengambil bahagian dalam aktiviti yang dijalankan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

2 Mac 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K2

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti

  1. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia
  2. Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan

Refleksi

Pelajar dapa menghasilkan peta minda menggunakan inisiatif sendiri.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

3 Mac 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K4

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

  1. Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  2. Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan

Refleksi

Maklumat yang didapati hanyalah dari buku teks dan ini adalah terhad. Walaubagaimanapun, pelajar boleh memberi idea-idea yang bernas untuk aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

3 Mac 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K8

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti

  1. Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  2. Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan

Refleksi

Pelajar bergantung sepenuhnya kepada guru untuk mencari maklumat. Mereka tidak mempunyai kemahiran mencari maklumat penting.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

4 March 2011

Subject

ICT

Time

8.15 – 9.25 am

Form

4S3

Learning Area

Chapter 1 : ICT and Society

Learning Objectives

The students will be able to discuss at least 12 questions in Section A and do correction simultaneously for Progressive Test 1

Activities

  1. The students will discuss the right answer together with the teacher.
  2. The students do correction.

Reflection

The objectives were achieved. 12 questions in section A had been discussed. The students more understand about the concept.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

4 March 2011

Subject

ICT

Time

9.40 – 10.40 am

Form

5S3

Learning Area

4.3 Multimedia Development

Learning Objective

 4.3.3 Multimedia Production

4.3.3.2 Apply implementation phase of multimedia production to produce an interactive educational multimedia project.

Activities

  1. The teacher demonstrates the use of Toolbook software.
  2. The students try to explore the software by their own.
  3. The students find the content based on their topic by using internet
  4. The students inserted the content into software.

Reflection

The objective was not achieved due to the lack of time. The plan will be held on the next lesson.


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Bujang Saili Sirat said...

RPH M8-9 dikemas kini dan perincian RPH juga memuaskan. Blog menarik. Sila tambah pautan berkaitan P&P utk rujukan akan datang.TQ.