Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 33
(11 – 15 ogos 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
11 Ogos 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
3.1 Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
3.1.1 Definisi
3.1.1.1 Mendefinisikan rangkaian komputer
3.1.1.2 Mendefinisikan komunikasi
3.1.2 Kepentingan Rangkaian Komputer
3.1.2.1 Menyatakan kepentingan rangkaian komputer dan komunikasi
3.1.2.2 Menyatakan kegunaan operasi asas dalam manipulasi data
Aktiviti
1.      Guru menerangkan konsep rangkaian komputer dan komunikasi.
2.      Pelajar memberi pendapat tentang kepentingan rangkaian komputer dan komunikasi.
3.      Guru menanyangkan perisian kursus TMK.
4.      Pelajar menjawab soalan 10 soalan kuiz
5.      Perbincangan jawapan.
ABM
LCD Projektor, perisian kursus TMK
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Aktiviti ini berjaya dilaksanakan. Semua pelajar dapat menjawab soalan kuiz dengan baik. Mereka mendapat skor 8 ke atas.

Hari
Selasa
Tarikh
12 Ogos 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 9: Bumi Sebagai Sfera
Sub-tajuk
9.1  Longitud
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Melakar dan melabel longitud sesuatu meridian dengan menandakan sudut yang berkenaan.
2.      Mencari beza di antara dua longitud.
Aktiviti
1.      Guru menunjukkan langkah-langkah melakar melabel longitud.
2.      Pelajar menjawab soalan latihan. Guru memantau hasil penyelesaian pelajar.
3.      Guru memberi analogi tentang konsep magnet untuk mencari beza di antara dua longitud.
4.      Pelajar menjawab soalan latihan.
5.      Perbincangan jawapan. Pelajar membuat pembetulan.
6.      Kesimpulan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar saling membantu melakar dan melabel longitud. Mereka boleh mencari beza dua longitud dengan mengingat konsep magnet dengan mudah.

Hari
Khamis
Tarikh
14 Ogos 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
3.1 Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
3.1.3 Jenis-jenis Rangkaian
3.1.3.1 Mendefinisikan jenis-jenis rangkaian komputer:
·     Rangkaian Kawasan Setempat (LAN)
·     Rangkaian Kawasan Metropolitan (MAN)
·     Rangkaian Kawasan Luas (WAN)
3.1.3.2 Membezakan antara tiga jenis rangkaian komputer
Aktiviti
1.      Pelajar membentuk 3 bulatan kecil. Kumpulan kecil ini duduk berjauhan.
2.       Setiap kumpulan adalah mewakili LAN.
3.      Guru menerangkan konsep LAN, MAN dan WAN berdasarkan 3 kumpulan kecil ini.
4.      Pelajar cuba membezakan antara ketiga-tiga jenis rangkaian ini berdasarkan kriteria yang ditetapkan oleh guru.
5.      Kesimpulan.
ABM
-
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Aktiviti ini mendapat kerjasama sepenuhnya daripada semua pelajar. Mereka mengambil bahagian secara aktif untuk membezakan ketiga-tiga jenis rangkaian ini.

Hari
Khamis
Tarikh
14 Ogos 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 9: Bumi Sebagai Sfera
Sub-tajuk
9.2  Latitud
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Melakar bulatan yang selari dengan Khatulistiwa.
2.      Menyatakan latitud bagi sesuatu titik yang diberi.
Aktiviti
1.      Pelajar melakar yang selari dengan Khatulistiwa bersama-sama guru menggunakan kertas A4.
2.      Guru bersama-sama pelajar menyatakan latitud bagi sesuatu titik yang diberi.
3.      Kesimpulan
ABM
Kertas A4
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar dapat mengikut langkah-langkah untuk melakar dan menentukan latitud.

Day
Thursday
Date
14 August 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
6.1  Concepts of Information System
Learning Objectives
6.1.5  Hierarchy of Data
          6.1.5.1 Define bit, byte, field, record and file.
          6.1.5.2 State the hierarchy of data:
·     Bit → Byte (Character) → Field → Record → File → Database
Activities
1.      Teacher explains about bit, byte, filed, record and file.
2.      The students draw a diagram to illustrate the hierarchy of data.
3.      The students answer objective questions.
4.      Discussion.
Reflection
The objectives had been achieved. 13 out of 18 students got full mark for objective questions.

Hari
Jumaat
Tarikh
15 Ogos 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 9: Bumi Sebagai Sfera
Sub-tajuk
9.3  Kedudukan Tempat
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menyatakan latitud dan longitud sesuatu tempat yang diberi.
2.      Menanda kedudukan sesuatu tempat.
3.      Melakar dan melabel latitud dan longitud sesuatu titik yang diberi.
Aktiviti
1.      Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas.
2.      Pelajar mencari latitud dan longitud sesuatu tempat dengan bimbingan guru.
3.      Pelajar membuat latihan dalam buku kerja.
4.      Perbincangan jawapan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar dapat menentukan kedudukan, melakar longitud dan latitud dengan betul. Guru bertindak sebagai fasilitator. Pelajar menyelesaikan soalan latihan dalam kumpulan.

Day
Friday
Date
15 August 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
6.2 Software
Learning Objectives
6.2.1  Definition
          6.2.1.1 Define database and Database Management Systems (DBMS).
          6.2.1.2 List the benefits of using database.
Activities
1.   Teacher introduces the new subtopic.
2.   Teacher explains about the differences between database and DBMS graphically.
3.   The students search the benefits of using database through the internet.
4.   Discussion
5.   Conclusion.
Reflection
The objectives had been achieved. The students can search the benefits of using database by themselves and present the information clearly.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: