MINGGU
32
(4
– 8 ogos 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
4 Ogos 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.3
Perisian
|
Objektif Pembelajaran
|
2.3.4 Perisian Hak Milik dan
Perisian Sumber Terbuka
2.3.4.1 Membezakan perisian hak milik dan perisian
sumber terbuka
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar diberi
masa 5 minit untuk mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Pelajar mencari
maklumat tentang jenis-jenis perisian hak milik dan perisian sumber terbuka
bagi sistem pengoperasian dan perisian aplikasi.
3.
Pelajar mencari
perbezaan antara kedua-dua perisian ini berdasarkan kriteria yang disediakan
guru.
4.
Pembentangan
pelajar.
5.
Kesimpulan.
|
ABM
|
Komputer
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, tanggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Pelajar dapat membezakan antara perisian
hak milik dan perisian sumber terbuka berdasarkan kriteria yang diberi oleh
guru.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
5
Ogos 2014
|
Masa
|
9.45 –10.55
pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8:
Bearing
|
Sub-tajuk
|
8.1 Bearing
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Menyatakan bearing suatu titik A dari suatu titik B apabila maklumat yang
berkaitan diberi.
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas selama 5
minit.
2. Guru menunjukkan penyelesaian bagi satu contoh
soalan.
3. Pelajar menjawab soalan lain dalam kumpulan.
4. Perbincangan
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Guru perlu membimbing pelajar untuk menjawab
soalan. Guru menasihatkan pelajar supaya membanyakkan latihan.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
7 Ogos 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
3.1
Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
3.1.1 Definisi
3.1.1.1 Mendefinisikan rangkaian komputer
3.1.1.2 Mendefinisikan komunikasi
3.1.2 Kepentingan Rangkaian Komputer
3.1.2.1
Menyatakan kepentingan rangkaian komputer dan komunikasi
3.1.2.2
Menyatakan kegunaan operasi asas dalam manipulasi data
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan konsep rangkaian komputer
dan komunikasi.
2.
Pelajar memberi pendapat tentang
kepentingan rangkaian komputer dan komunikasi.
3.
Guru menanyangkan perisian kursus TMK.
4.
Pelajar menjawab soalan 10 soalan kuiz
5.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
LCD
Projektor, perisian kursus TMK
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Aktiviti
ini tidak dapat dilaksanakan kerana guru terlibat dalam pelarasan kerja
kursus. Aktiviti ini akan diadakan pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
7
Ogos 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 9:
Bumi Sebagai Sfera
|
Sub-tajuk
|
9.1 Longitud
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1. Melakar bulatan agung melalui Kutub Utara dan
Kutub Selatan.
2. Menyatakan longitud bagi sesuatu titik yang
diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar melukis
bulatan agung bersama-sama guru menggunakan kertas A4.
2.
Guru bersama-sama
pelajar menyatakan longitude bagi sesuatu titik yang diberi.
3. Kesimpulan
|
ABM
|
Kertas A4
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Aktiviti ini tidak dapat dijalankan kerana guru
terlibat dengan pelarasan kerja kursus TMK. Aktiviti ini akan dilaksanakan
pada masa berikutnya.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
7 August 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.1 Concepts of Information System
|
Learning
Objectives
|
6.1.5 Hierarchy of Data
6.1.5.1 Define bit, byte, field,
record and file.
6.1.5.2 State the hierarchy of
data:
·
Bit → Byte (Character) → Field → Record →
File → Database
|
Activities
|
1.
Teacher
explains about bit, byte, filed, record and file.
2.
The students
draw a diagram to illustrate the hierarchy of data.
3.
The students
answer objective questions.
4.
Discussion.
|
Reflection
|
The objectives were not achieved. ICT teachers and 10 out of 18 students
involved in Pelarasan Subjek ICT. The plan will be held during the next
lesson.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
8
Ogos 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
9: Bumi Sebagai Sfera
|
Sub-tajuk
|
9.1
Longitud
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1. Melakar bulatan agung melalui Kutub Utara dan
Kutub Selatan.
2. Menyatakan longitud bagi sesuatu titik yang diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar melukis
bulatan agung bersama-sama guru menggunakan kertas A4.
2.
Guru bersama-sama
pelajar menyatakan longitud bagi sesuatu titik yang diberi.
3.
Kesimpulan
|
ABM
|
Kertas A4
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Guru menyediakan aktiviti untuk 25 minit sahaja
kerana pelajar terlibat dengan ceramah Teknik Menjawab Soalan Matematik
bermula jam 7.30 pagi. Aktiviti ini berjalan lancar. Pelajar dapat melakar
dan menyatakan longitude.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
8 August 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.1 Concepts of Information System
|
Learning
Objectives
|
6.1.5 Hierarchy of Data
6.1.5.1 Define bit, byte, field,
record and file.
6.1.5.2 State the hierarchy of
data:
·
Bit → Byte (Character) → Field → Record →
File → Database
|
Activities
|
1.
Teacher
explains about bit, byte, filed, record and file.
2.
The students
draw a diagram to illustrate the hierarchy of data.
3.
The students
answer objective questions.
4.
Discussion.
|
Reflection
|
The objectives were not achieved. The
students had involved in ‘Teknik Menjawab Soalan Matematik’. The plan will be
held during the next lesson.
|
0 comments:
Post a Comment