MINGGU
18
(28
april – 2 mei 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
28 April 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05
tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.1 Konsep Sistem
|
Objektif Pembelajaran
|
2.1.1 Gambaran Keseluruhan
Sistem Komputer
2.1.1.1 Mendefinisikan
sistem komputer
2.1.1.2 Menyatakan maksud input, proses, output
dan storan
2.1.1.3
Menerangkan Kitaran Pemprosesan Maklumat termasuk input, proses, output dan
storan
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar
melengkapkan lembaran kerja
(gambar rajah blok) mengenai ‘Sistem Komputer’ bersama-sama guru.
2.
Pelajar
memberi pandangan maksud input, proses, output dan storan berdasarkan gambar
rajah blok.
3.
Guru
memurnikan jawapan pelajar.
4.
Guru
menerangkan Kitaran Pemprosesan Maklumat kepada pelajar.
5.
Pelajar
melengkapkan lembaran kerja yang baru (gambar rajah blok).
6.
Pelajar
membuat kesimpulan.
|
ABM
|
Lembaran
Kerja (gambar rajah blok)
|
Nilai Murni
|
Tekun, tepat, teliti
|
Refleksi
|
Pada
permulaan, pelajar terkial-kial melukis gambar rajah blok. Setelah
dibincangkan dan dimurnikan oleh guru, mereka dapat melukis dengan baik pada
kali kedua. Objektif pembelajaran tercapai.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
28
April 2014
|
Masa
|
12.05 – 12.40
tengah hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
6: Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.2 Mod dan Min bagi data terkumpul
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Menentukan
kelas mod daripada jadual kekerapan data terkumpul
2. Mengira
nilai titik tengah sesuatu kelas
3. Mengira
min daripada jadual kekerapan data terkumpul
|
Aktiviti
|
1. Guru
menyediakan kertas soalan yang mempunyai jadual bagi selang kelas, kekerapan,
sempadan atas dan bawah dan titik tengah
2. Guru
menerangkan kepada pelajar formula untuk menentukan kelas mod dan juga min
menggunakan contoh soalan yang telah diberi
3.
Guru meminta pelajar membuat pengiraan dan memberi
jawapan yang tepat
4. Guru
mengarahkan pelajar menjawab soalan yang seterusnya
5. Guru
memberi latihan di dalam buku latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Masa singkat pada hari ini tetapi pelajar dapat
mengikut pembelajaran hari ini. Mereka dapat membuat latihan dengan baik
setelah diberi satu contoh penyelesaian oleh guru. Guru menyediakan latihan
untuk mereka dan akan dibincangkan pada keesokan hari.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
29
April 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
6: Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.3 Histogram bagi selang kelas sama saiz
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Melukis histogram berdasarkan jadual kekerapan
data terkumpul
2.
Mentafsir maklumat daripada histogram yang diberi
3.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan histogram
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta pelajar merujuk kepada data soalan
yang telah diberi pada kelas sebelum ini untuk melukis histogram
2.
Menggunakan data sempadan dan kekerapan guru
menunjukkan cara untuk melukis histogram di papan tulis
3.
Pelajr melukis histogram masing-masing berdasarkan
langkah-langkah yang telah ditunjukkan oleh guru.
4.
Guru memantau lukisan pelajar dan membetulkan
kesilapan yang dibuat
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Tidak banyak kesalahan yang dilakukan oleh pelajar.
Guru telah memantau mereka seorang demi seorang agar mereka tidak melakukan
kesalahan yang sama.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
29
April 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
6: Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.3 Histogram bagi selang kelas sama saiz
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Melukis histogram
berdasarkan jadual kekerapan data terkumpul
2.
Mentafsir
maklumat daripada histogram yang diberi
3.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan histogram
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta
pelajar merujuk kepada data soalan yang telah diberi pada kelas sebelum ini
untuk melukis histogram
2.
Menggunakan data
sempadan dan kekerapan guru menunjukkan cara untuk melukis histogram di papan
tulis
3.
Pelajr melukis
histogram masing-masing berdasarkan langkah-langkah yang telah ditunjukkan
oleh guru.
4.
Guru memantau
lukisan pelajar dan membetulkan kesilapan yang dibuat
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar tidak sempat menyiapkan histogram
masing-masing. Guru menasihatkan pelajar supaya menyelesaikan tugasan di
rumah.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
30
April 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.4
Poligon Kekerapan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram
dan jadual kekerapan
2. Mentafsir maklumat daripada poligon kekerapan
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
tentang kaedah pengiraan untuk mendapat titik tengah dan kekerapan
2.
Guru menunjuk
cara melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram sebelum ini.
3.
Pelajar menjawab
satu soalan dalam buku kerja.
4.
Guru
membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
|
ABM
|
Papan Hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Guru perlu menekankan cara mencari titik tengah
untuk melukis mula dan akhir poligon kekerapan. Terdapat sesetengah pelajar
yang dapat melukis dengan baik.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
30
April 2014
|
Masa
|
10.20 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.4
Poligon Kekerapan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram
dan jadual kekerapan
2. Mentafsir maklumat daripada poligon kekerapan
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
tentang kaedah pengiraan untuk mendapat titik tengah dan kekerapan
2.
Guru menunjuk
cara melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram sebelum ini.
3.
Pelajar menjawab
satu soalan dalam buku kerja.
4.
Guru
membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
|
ABM
|
Papan Hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Separuh pelajar dapat melukis dengan baik. Guru
telah memantau pelajar seorang demi seorang untuk membaiki kesalahan mereka.
|
1 Mei – Cuti sempena
Hari Pekerja
Day
|
Friday
|
Date
|
2nd May 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning Objectives
|
5.1.1 Define Program and Programming Language
5.1.1.1 State the definition of program
5.1.1.2 State the definition of programming language
|
Activities
|
1.
The teacher
asks students the important of programming language in daily life.
2.
The teacher
state the objectives
3.
The students
study about the definition of program and programming language through Cd
Courseware.
4.
The students
answer 10 objective questions.
5.
Discussion
|
Reflection
|
The objectives were achieved. All students
got 7 marks and above from 10 objective questions.
|
0 comments:
Post a Comment