Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 18
(28 april – 2 mei 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
28 April 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.1 Konsep Sistem
Objektif Pembelajaran
2.1.1 Gambaran Keseluruhan Sistem Komputer
2.1.1.1 Mendefinisikan sistem komputer
2.1.1.2 Menyatakan maksud input, proses, output dan storan
2.1.1.3 Menerangkan Kitaran Pemprosesan Maklumat termasuk input, proses, output dan storan
Aktiviti
1.      Pelajar melengkapkan lembaran kerja (gambar rajah blok) mengenai ‘Sistem Komputer’ bersama-sama guru.
2.      Pelajar memberi pandangan maksud input, proses, output dan storan berdasarkan gambar rajah blok.
3.      Guru memurnikan jawapan pelajar.
4.      Guru menerangkan Kitaran Pemprosesan Maklumat kepada pelajar.
5.      Pelajar melengkapkan lembaran kerja yang baru (gambar rajah blok).
6.      Pelajar membuat kesimpulan.
ABM
Lembaran Kerja (gambar rajah blok)
Nilai Murni
Tekun, tepat, teliti
Refleksi
Pada permulaan, pelajar terkial-kial melukis gambar rajah blok. Setelah dibincangkan dan dimurnikan oleh guru, mereka dapat melukis dengan baik pada kali kedua. Objektif pembelajaran tercapai.


Hari
Isnin
Tarikh
28 April 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.2 Mod dan Min bagi data terkumpul
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menentukan kelas mod daripada jadual kekerapan data terkumpul
2.      Mengira nilai titik tengah sesuatu kelas
3.      Mengira min daripada jadual kekerapan data terkumpul
Aktiviti
1.      Guru menyediakan kertas soalan yang mempunyai jadual bagi selang kelas, kekerapan, sempadan atas dan bawah dan titik tengah
2.      Guru menerangkan kepada pelajar formula untuk menentukan kelas mod dan juga min menggunakan contoh soalan yang telah diberi
3.      Guru meminta pelajar membuat pengiraan dan memberi jawapan yang tepat
4.      Guru mengarahkan pelajar menjawab soalan yang seterusnya
5.      Guru memberi latihan di dalam buku latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Masa singkat pada hari ini tetapi pelajar dapat mengikut pembelajaran hari ini. Mereka dapat membuat latihan dengan baik setelah diberi satu contoh penyelesaian oleh guru. Guru menyediakan latihan untuk mereka dan akan dibincangkan pada keesokan hari.


Hari
Selasa
Tarikh
29  April 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.3 Histogram bagi selang kelas sama saiz
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Melukis histogram berdasarkan jadual kekerapan data terkumpul
2.      Mentafsir maklumat daripada histogram yang diberi
3.      Menyelesaikan masalah yang melibatkan histogram
Aktiviti
1.      Guru meminta pelajar merujuk kepada data soalan yang telah diberi pada kelas sebelum ini untuk melukis histogram
2.      Menggunakan data sempadan dan kekerapan guru menunjukkan cara untuk melukis histogram di papan tulis
3.      Pelajr melukis histogram masing-masing berdasarkan langkah-langkah yang telah ditunjukkan oleh guru.
4.      Guru memantau lukisan pelajar dan membetulkan kesilapan yang dibuat
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Tidak banyak kesalahan yang dilakukan oleh pelajar. Guru telah memantau mereka seorang demi seorang agar mereka tidak melakukan kesalahan yang sama.

Hari
Selasa
Tarikh
29 April 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.3 Histogram bagi selang kelas sama saiz
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Melukis histogram berdasarkan jadual kekerapan data terkumpul
2.      Mentafsir maklumat daripada histogram yang diberi
3.      Menyelesaikan masalah yang melibatkan histogram
Aktiviti
1.      Guru meminta pelajar merujuk kepada data soalan yang telah diberi pada kelas sebelum ini untuk melukis histogram
2.      Menggunakan data sempadan dan kekerapan guru menunjukkan cara untuk melukis histogram di papan tulis
3.      Pelajr melukis histogram masing-masing berdasarkan langkah-langkah yang telah ditunjukkan oleh guru.
4.      Guru memantau lukisan pelajar dan membetulkan kesilapan yang dibuat
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar tidak sempat menyiapkan histogram masing-masing. Guru menasihatkan pelajar supaya menyelesaikan tugasan di rumah.

Hari
Rabu
Tarikh
30 April 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
6.4 Poligon Kekerapan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram dan jadual kekerapan
2.   Mentafsir maklumat daripada poligon kekerapan
Aktiviti
1.   Guru menerangkan tentang kaedah pengiraan untuk mendapat titik tengah dan kekerapan
2.   Guru menunjuk cara melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram sebelum ini.
3.   Pelajar menjawab satu soalan dalam buku kerja.
4.   Guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
ABM
Papan Hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Guru perlu menekankan cara mencari titik tengah untuk melukis mula dan akhir poligon kekerapan. Terdapat sesetengah pelajar yang dapat melukis dengan baik.

Hari
Rabu
Tarikh
30 April 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
6.4 Poligon Kekerapan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram dan jadual kekerapan
2.   Mentafsir maklumat daripada poligon kekerapan
Aktiviti
1.   Guru menerangkan tentang kaedah pengiraan untuk mendapat titik tengah dan kekerapan
2.   Guru menunjuk cara melukis poligon kekerapan berdasarkan histogram sebelum ini.
3.   Pelajar menjawab satu soalan dalam buku kerja.
4.   Guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
ABM
Papan Hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Separuh pelajar dapat melukis dengan baik. Guru telah memantau pelajar seorang demi seorang untuk membaiki kesalahan mereka.

1 Mei – Cuti sempena Hari Pekerja

Day
Friday
Date
2nd May 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
5.1  Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.1  Define Program and Programming Language
5.1.1.1  State the definition of  program
5.1.1.2  State the definition of  programming language
Activities
1.   The teacher asks students the important of programming language in daily life.
2.   The teacher state the objectives
3.   The students study about the definition of program and programming language through Cd Courseware.
4.   The students answer 10 objective questions.
5.   Discussion
Reflection
The objectives were achieved. All students got 7 marks and above from 10 objective questions.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: