Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 17
(21 – 25 april 2014)

21 April – Guru CRK

Hari
Selasa
Tarikh
22 April 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4 Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.5 Deduksi dan Aruhan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1        Menentukan sama ada sesuatu kesimpulan yang dibuat berdasarkan
1.      Penaakulan secara deduksi
2.      Penaakulan secara aruhan
2        Membuat kesimpulan mengenai kes khusus secara deduksi berdasarkan pernyataan umum yang diberi
3        Membuat kesimpulan umum secara aruhan bagi sesuatu senarai nombor berpola
Aktiviti
1.      Guru menerangkan konsep aruhan dan deduksi.
2.      Pelajar menentukan sama ada kesimpulan dibuat berdasarkan deduksi atau aruhan menurut soalan yang diberi.
3.      Pelajar membuat kesimpulan secara deduksi dan aruhan berdasarkan contoh yang diberi oleh guru.
4.      Pelajar menyiapkan latihan yang diberi
5.      Guru meminta pelajar menghantar buku kerja masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Pelajar menjawab soalan latihan dalam kumpulan. Guru menjadi mentor pelajar.

Hari
Selasa
Tarikh
22 April 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4 Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.5 Deduksi dan Aruhan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menentukan sama ada sesuatu kesimpulan yang dibuat berdasarkan
1.      Penaakulan secara deduksi
2.      Penaakulan secara aruhan
2.   Membuat kesimpulan mengenai kes khusus secara deduksi berdasarkan pernyataan umum yang diberi
3    Membuat kesimpulan umum secara aruhan bagi sesuatu senarai nombor berpola
Aktiviti
6.      Guru menerangkan konsep aruhan dan deduksi.
7.      Pelajar menentukan sama ada kesimpulan dibuat berdasarkan deduksi atau aruhan menurut soalan yang diberi.
8.      Pelajar membuat kesimpulan secara deduksi dan aruhan berdasarkan contoh yang diberi oleh guru.
9.      Pelajar menyiapkan latihan yang diberi
10.  Guru meminta pelajar menghantar buku kerja masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Pelajar menjawab soalan latihan dalam kumpulan. Guru perlu memberi lebih input kepada pelajar kerana asas matematik mereka tidak kukuh.

Hari
Rabu
Tarikh
23 April 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
6.1 Selang kelas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Melengkapkan selang kelas bagi satu set data yang diberi satu selang kelas
2.      Menetukan 
1.      Had atas dan had bawah
2.      Sempadan atas dan sempadan bawah
3.      Mengira saiz selang kelas
4.      Membina jadual kekerapan berdasarkan satu set data yang diberi
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepentingan statistik dalam kehidupan seharian.
2.      Guru menerangkan tentang saiz kelas dan guru membincangkan kaedah untuk mencari saiz kelas.
3.      Pelajar menjawab contoh soalan yang disediakan oleh guru dan membincangkan jawapan bersama-sama.
4.      Guru menunjukkan kaedah untuk mencari kekerapan dengan kaedah gundalan
5.      Pelajar mengisi jadual yang diberi
6.      Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
ABM
Papan Hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Semua pelajar mengambil bahagian menjawab soalan masing-masing. Mereka nampak berminat dengan topik ini.

Hari
Rabu
Tarikh
23 April 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
6.1 Selang kelas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Melengkapkan selang kelas bagi satu set data yang diberi satu selang kelas
2.      Menetukan 
1.      Had atas dan had bawah
2.      Sempadan atas dan sempadan bawah
3.   Mengira saiz selang kelas
4.   Membina jadual kekerapan berdasarkan satu set data yang diberi
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepentingan statistik dalam kehidupan seharian.
2.      Guru menerangkan tentang saiz kelas dan guru membincangkan kaedah untuk mencari saiz kelas.
3.      Pelajar menjawab contoh soalan yang disediakan oleh guru dan membincangkan jawapan bersama-sama.
4.      Guru menunjukkan kaedah untuk mencari kekerapan dengan kaedah gundalan
5.      Pelajar mengisi jadual yang diberi
6.      Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
ABM
Papan Hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Semua pelajar mengambil bahagian menjawab soalan masing-masing. Mereka agak berminat dengan topik ini kerana agak senang untuk mereka menjawab soalan.

Hari
Khamis
Tarikh
24 April 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.4 Perkembangan Semasa Dan Masa Depan
Objektif Pembelajaran
1.4.1 Kesan TMK kepada Masyarakat
1.4.1.3 Mempersembahkan hasil dapatan dengan jelas dan tepat
1.4.1.4 Menunjukkan kerjasama semasa menjalankan kajian
Aktiviti
1.   Pelajar membuat pembentangan secara individu.
2.   Pelajar memurnikan hasil persembahan mereka.
3.   Pelajar menghantar projek mereka untuk dinilai oleh guru.
ABM
Perisian Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Semua pelajar selesai membentangkan hasil masing-masing. Guru menggalakkan pelajar bersoal jawab dengan pembentang. Hasil pembentangan akan dicetak oleh guru sebagai bukti projek mereka.

Hari
Khamis
Tarikh
24  April 2014
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.2 Mod dan Min bagi data terkumpul
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menentukan kelas mod daripada jadual kekerapan data terkumpul
2.      Mengira nilai titik tengah sesuatu kelas
3.      Mengira min daripada jadual kekerapan data terkumpul
Aktiviti
1.      Guru menyediakan kertas soalan yang mempunyai jadual bagi selang kelas, kekerapan, sempadan atas dan bawah dan titik tengah
2.      Guru menerangkan kepada pelajar formula untuk menentukan kelas mod dan juga min menggunakan contoh soalan yang telah diberi
3.      Guru meminta pelajar membuat pengiraan dan memberi jawapan yang tepat
4.      Guru mengarahkan pelajar menjawab soalan yang seterusnya
5.      Guru memberi latihan di dalam buku latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar memerlukan lebih latihan supaya mereka mengingat formula untuk mencari titik tengah dan min. Guru menyediakan latihan sebagai kerja rumah dan akan dibincangkan pada masa berikutnya.

Day
Thursday
Date
24 April 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
4.3 Multimedia Development
Learning Objective
4.3.3  Multimedia Production
4.3.3.2  Apply all the phases of multimedia production to  produce an interactive educational multimedia project.
Activity
The students develop the multimedia based on their storyboard and material.
Reflection
The objective was not achieved. The students still need time to develop their project. This activity will be held during the next class.

Day
Friday
Date
25 April 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.3 Multimedia Development
Learning Objective
4.3.3  Multimedia Production
4.3.3.2  Apply all the phases of multimedia production to  produce an interactive educational multimedia project.
Activity
The students develop the multimedia based on their storyboard and material.
Reflection
Most of the students had completed the task given. They need to queue to evaluate by the teacher.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: