Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 14
(31 Mac – 4 april 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
31 Mac 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Objektif Pembelajaran
1.3.1 Definisi
1.3.1.1 Mendefinisikan Keselamatan Komputer
1.3.2 Ancaman Keselamatan
1.3.2.1 Menjelaskan secara ringkas perbezaan ancaman terhadap keselamatan komputer:
·     Kod Hasad  
·     Penggodaman   
·     Bencana Alam     
·     Kecurian
Aktiviti
1.      Pelajar  mengulangkaji pelajaran yang lepas selama 10 minit.
2.      Pelajar diperkenal dengan sub topik yang baru.
3.      Guru menyatakan objektif pembelajaran.
4.      Pelajar diterangkan oleh guru tentang keselamatan komputer dengan menggunakan perisian CD TMK.
5.      Pelajar menjawab 10 soalan objektif secara individu.
6.      Pelajar membincangkan jawapan bersama-sama guru.
7.      Pelajar menyatakan kesimpulan.
ABM
Perisisan CD TMK, LCD Projektor, Kertas A4
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar mendapat skor 5 ke atas daripada 10 soalan.


Hari
Isnin
Tarikh
31 Mac 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.3 Operasi ke atas set : Persilangan
Objektif
1.      Menentukan persilangan bagi
1.       Dua set
2.       Tiga set
Dan menggunakan simbol ∩ untuk melambangkan hubungan tersebut.
2.      Mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
3.      Menyatakan hubungan antara :
1.      A∩C 
2.      A∩B∩C
4.      Menentukan pelengkap bagi persilangan set
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepada pelajar maksud dan penerangan lanjut menggunakan gambar rajah Venn mengenai set Persilangan
2.      Pelajar bersama guru menyelesaikan satu contoh soalan.
3.      Guru menerangkan hubungan set persilangan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada murid pembuktian hubungan yang diberi
4.      Pelajar bersama guru berbincang contoh soalan bersama-sama.
5.      Pelajar menyatakan definisi pelengkap dan melorek gambarajah Venn yang mewakili set persilangan.
6.      Guru mengarahkan murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada kelas yang seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tidak tercapai kerana kesuntukan masa. Guru tidak sempat membincangkan tentang set pelengkap. Aktiviti yang tidak sempat dilaksanakan akan dibawa pada masa berikutnya.

Hari
Selasa
Tarikh
1 April 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.3 Operasi ke atas set : Kesatuan
Objektif
1.      Menentukan Kesatuan bagi
1.      Dua set
2.      Tiga set
Dan menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
2.      Mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
3.      Menyatakan hubungan antara :
1.      AUC 
2.      AUBUC
4.      Menentukan pelengkap bagi kesatuan set
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar maksud tentang set kesatuan menggunakan gambar rajah Venn.
2.   Pelajar bersama guru menyelesaikan tiga contoh soalan penyelesaian masalah.
3.   Guru menerangkan hubungan set kesatuan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada murid pembuktian hubungan yang diberi
4.   Pelajar bersama guru berbincang beberapa contoh soalan bersama-sama.
5.   Untuk menerangkan pelengkap bagi set kesatuan, guru telah meminta murid menyatakan definisi pelengkap dan meminta murid melorek gambarajah Venn yang mewakili set kesatuan
6.   Guru mengarahkan murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada kelas yang seterusnya.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Guru telah memasukkan aktiviti lepas yang belum sempat dibincangkan pada awal pengajaran. Guru akan membuat penilaian kefahaman pelajar melalui latihan yang diberikan sebagai kerja rumah.

Hari
Selasa
Tarikh
1 April 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.3 Operasi ke atas set : Persilangan
Objektif
1.      Menentukan persilangan bagi
1.    Dua set
2.       Tiga set
Dan menggunakan simbol ∩ untuk melambangkan hubungan tersebut.
2.   Mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
3.   Menyatakan hubungan antara :
1.   A∩C 
2.   A∩B∩C
4.   Menentukan pelengkap bagi persilangan set
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepada pelajar maksud dan penerangan lanjut menggunakan gambar rajah Venn mengenai set Persilangan
2.       Pelajar bersama guru menyelesaikan satu contoh soalan.
3.      Guru menerangkan hubungan set persilangan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada murid pembuktian hubungan yang diberi
4.      Pelajar bersama guru berbincang contoh soalan bersama-sama.
5.      Pelajar menyatakan definisi pelengkap dan melorek gambarajah Venn yang mewakili set persilangan.
6.      Guru mengarahkan murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada kelas yang seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tidak tercapai kerana kesuntukan masa. Guru tidak sempat membincangkan tentang set pelengkap. Aktiviti yang tidak sempat dilaksanakan akan dibawa pada masa berikutnya. Guru sempat memberi latihan sebagai kerja rumah.

Hari
Rabu
Tarikh
2 April 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3: Set
Sub-tajuk
Ujian Topikal
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab semua soalan dalam masa 1 jam
Aktiviti
1.      Pelajar menjawab semua soalan pada kertas yang disediakan guru dalam masa 1 jam.
ABM
Kertas ujian topikal
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar menyiapkan semua soalan dalam masa 1 jam.

Hari
Rabu
Tarikh
2 April 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.3 Operasi ke atas set : Kesatuan
Objektif
1.      Menentukan Kesatuan bagi
1.      Dua set
2.      Tiga set
      Dan menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
2.      Mewakilkan persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
3.      Menyatakan hubungan antara :
1.  AUC 
2.  AUBUC
4.      Menentukan pelengkap bagi kesatuan set
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepada pelajar maksud tentang set kesatuan menggunakan gambar rajah Venn.
2.      Pelajar bersama guru menyelesaikan tiga contoh soalan penyelesaian masalah.
3.      Guru menerangkan hubungan set kesatuan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada murid pembuktian hubungan yang diberi
4.      Pelajar bersama guru berbincang beberapa contoh soalan bersama-sama.
5.      Untuk menerangkan pelengkap bagi set kesatuan, guru telah meminta murid menyatakan definisi pelengkap dan meminta murid melorek gambarajah Venn yang mewakili set kesatuan
6.      Guru mengarahkan murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada kelas yang seterusnya.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Guru telah memasukkan aktiviti lepas yang belum sempat dibincangkan pada awal pengajaran. Guru akan membuat penilaian kefahaman pelajar melalui latihan yang diberikan sebagai kerja rumah.

Hari
Khamis
Tarikh
3 April 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Objektif Pembelajaran
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
1.3.3.1 Memilih langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi ancaman komputer yang dikenal pasti
1.3.3.2 Menggunakan prosedur yang betul
·   Antivirus   
·   Anti-Spyware   
·   Kriptografi
·   Tembok api
·   Salinan Data
·    Aspek kemanusiaan
Aktiviti
1.      Pelajar dibahagikan kepada 6 kumpulan yang terdiri daripada 2 atau 3 orang pelajar.
2.      Ketua kumpulan mencabut undi bagi mendapatkan tajuk.
3.      Guru memberi arahan supaya mencari maklumat melalui internet dan persembahkan maklumat tersebut dengan menggunakan Microsoft Power point.
4.      Pelajar diberi masa 40 minit untuk menyelesaiakan tugasan.
5.      Pembentangan pelajar.
6.      Kesimpulan.
ABM
Komputer, perisian Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Objektif tercapai. Semua kumpulan telah selesai membuat pembentangan. Guru mengenalpasti kefahaman kumpulan masing-masing melalui teknik penyoalan. Hasil pembentangan akan difotokopi untuk diberikan kepada setiap kumpulan.

Hari
Khamis
Tarikh
3 April 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3: Set
Sub-tajuk
Ujian Topikal
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab semua soalan dalam masa 1 jam
Aktiviti
1.      Pelajar menjawab semua soalan pada kertas yang disediakan guru dalam masa 1 jam.
ABM
Kertas ujian topikal
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar menyiapkan semua soalan dalam masa 1 jam.

Day
Thursday
Date
3 April 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
4.3 Multimedia Development
Learning Objective
4.3.3  Multimedia Production
4.3.3.2  Apply all the phases of multimedia production to  produce an interactive educational multimedia project.
Activities
1.      The students choose topic, state an objective and target audience.
2.      The students find the material and information suitable with the topic chosen.
Reflection
The objective was not achieved. They need more time to find the material. The plan will be held during the next class. The teacher advices students to find the material at home.

Day
Friday
Date
4 April 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.3 Multimedia Development
Learning Objective
4.3.3  Multimedia Production
4.3.3.2  Apply all the phases of multimedia production to  produce an interactive educational multimedia project.
Activity
The students find the material and information suitable with the topic chosen.
Reflection
The objective was not achieved. The plan will be held during the next class.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: