MINGGU
14
(31
Mac – 4 april 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3
Keselamatan Komputer
|
Objektif Pembelajaran
|
1.3.1
Definisi
1.3.1.1
Mendefinisikan Keselamatan Komputer
1.3.2
Ancaman Keselamatan
1.3.2.1 Menjelaskan secara ringkas perbezaan
ancaman terhadap keselamatan komputer:
·
Kod
Hasad
·
Penggodaman
·
Bencana
Alam
·
Kecurian
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mengulangkaji pelajaran yang lepas selama
10 minit.
2.
Pelajar
diperkenal dengan sub topik yang baru.
3.
Guru menyatakan
objektif pembelajaran.
4.
Pelajar
diterangkan oleh guru tentang keselamatan komputer dengan menggunakan
perisian CD TMK.
5.
Pelajar menjawab
10 soalan objektif secara individu.
6.
Pelajar
membincangkan jawapan bersama-sama guru.
7.
Pelajar
menyatakan kesimpulan.
|
ABM
|
Perisisan
CD TMK, LCD Projektor, Kertas A4
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua pelajar mendapat skor 5 ke atas daripada 10 soalan.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
31
Mac 2014
|
Masa
|
12.05 –
12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.3 Operasi ke atas set : Persilangan
|
Objektif
|
1. Menentukan
persilangan bagi
1. Dua set
2. Tiga set
Dan
menggunakan simbol ∩ untuk melambangkan hubungan tersebut.
2. Mewakilkan
persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
3. Menyatakan
hubungan antara :
1. A∩C
2. A∩B∩C
4. Menentukan
pelengkap bagi persilangan set
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kepada pelajar maksud dan
penerangan lanjut menggunakan gambar rajah Venn mengenai set Persilangan
2.
Pelajar bersama guru menyelesaikan satu contoh
soalan.
3.
Guru menerangkan hubungan set persilangan
menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada murid pembuktian hubungan
yang diberi
4.
Pelajar bersama guru berbincang contoh soalan
bersama-sama.
5.
Pelajar menyatakan definisi pelengkap dan melorek
gambarajah Venn yang mewakili set persilangan.
6.
Guru mengarahkan murid membuat latihan yang diberi
dan akan dibincangkan pada kelas yang seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif
tidak tercapai kerana kesuntukan masa. Guru tidak sempat membincangkan
tentang set pelengkap. Aktiviti yang tidak sempat dilaksanakan akan dibawa
pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
1
April 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.3 Operasi ke atas set : Kesatuan
|
Objektif
|
1. Menentukan
Kesatuan bagi
1. Dua set
2. Tiga set
Dan
menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
2. Mewakilkan
persilangan set dengan menggunakan gambar rajah Venn
3. Menyatakan
hubungan antara :
1. AUC
2. AUBUC
4. Menentukan
pelengkap bagi kesatuan set
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kepada pelajar maksud tentang set kesatuan menggunakan gambar
rajah Venn.
2. Pelajar
bersama guru menyelesaikan tiga contoh soalan penyelesaian masalah.
3. Guru
menerangkan hubungan set kesatuan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan
kepada murid pembuktian hubungan yang diberi
4. Pelajar
bersama guru berbincang beberapa contoh soalan bersama-sama.
5. Untuk
menerangkan pelengkap bagi set kesatuan, guru telah meminta murid menyatakan
definisi pelengkap dan meminta murid melorek gambarajah Venn yang mewakili
set kesatuan
6. Guru
mengarahkan murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada
kelas yang seterusnya.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Guru telah memasukkan aktiviti
lepas yang belum sempat dibincangkan pada awal pengajaran. Guru akan membuat
penilaian kefahaman pelajar melalui latihan yang diberikan sebagai kerja
rumah.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
1
April 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.3 Operasi ke atas set : Persilangan
|
Objektif
|
1. Menentukan persilangan bagi
1. Dua set
2. Tiga set
Dan
menggunakan simbol ∩ untuk melambangkan hubungan tersebut.
2. Mewakilkan persilangan set dengan
menggunakan gambar rajah Venn
3. Menyatakan
hubungan antara :
1. A∩C
2. A∩B∩C
4. Menentukan
pelengkap bagi persilangan set
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
kepada pelajar maksud dan penerangan lanjut menggunakan gambar rajah Venn
mengenai set Persilangan
2.
Pelajar bersama guru menyelesaikan satu
contoh soalan.
3.
Guru menerangkan
hubungan set persilangan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada
murid pembuktian hubungan yang diberi
4.
Pelajar bersama
guru berbincang contoh soalan bersama-sama.
5.
Pelajar
menyatakan definisi pelengkap dan melorek gambarajah Venn yang mewakili set
persilangan.
6.
Guru mengarahkan
murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada kelas yang
seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tidak tercapai kerana kesuntukan masa.
Guru tidak sempat membincangkan tentang set pelengkap. Aktiviti yang tidak
sempat dilaksanakan akan dibawa pada masa berikutnya. Guru sempat memberi
latihan sebagai kerja rumah.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
2
April 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
3: Set
|
Sub-tajuk
|
Ujian Topikal
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat menjawab semua soalan dalam masa 1 jam
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menjawab
semua soalan pada kertas yang disediakan guru dalam masa 1 jam.
|
ABM
|
Kertas ujian
topikal
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar menyiapkan semua soalan
dalam masa 1 jam.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
2
April 2014
|
Masa
|
10.20 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.3 Operasi ke atas set : Kesatuan
|
Objektif
|
1.
Menentukan
Kesatuan bagi
1. Dua set
2. Tiga set
Dan
menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
2. Mewakilkan persilangan set dengan menggunakan
gambar rajah Venn
3. Menyatakan hubungan antara :
1. AUC
2. AUBUC
4.
Menentukan
pelengkap bagi kesatuan set
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
kepada pelajar maksud tentang set kesatuan menggunakan gambar rajah Venn.
2.
Pelajar bersama
guru menyelesaikan tiga contoh soalan penyelesaian masalah.
3.
Guru menerangkan
hubungan set kesatuan menggunakan gambarajah Venn dan menunjukkan kepada
murid pembuktian hubungan yang diberi
4.
Pelajar bersama
guru berbincang beberapa contoh soalan bersama-sama.
5.
Untuk menerangkan
pelengkap bagi set kesatuan, guru telah meminta murid menyatakan definisi
pelengkap dan meminta murid melorek gambarajah Venn yang mewakili set
kesatuan
6.
Guru mengarahkan
murid membuat latihan yang diberi dan akan dibincangkan pada kelas yang
seterusnya.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Guru telah memasukkan aktiviti
lepas yang belum sempat dibincangkan pada awal pengajaran. Guru akan membuat
penilaian kefahaman pelajar melalui latihan yang diberikan sebagai kerja
rumah.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
3 April 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3
Keselamatan Komputer
|
Objektif Pembelajaran
|
1.3.3 Langkah-Langkah
Keselamatan
1.3.3.1
Memilih langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi ancaman komputer yang
dikenal pasti
1.3.3.2 Menggunakan
prosedur yang betul
·
Antivirus
·
Anti-Spyware
·
Kriptografi
·
Tembok
api
·
Salinan
Data
· Aspek kemanusiaan
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada 6 kumpulan yang
terdiri daripada 2 atau 3 orang pelajar.
2.
Ketua kumpulan mencabut undi bagi
mendapatkan tajuk.
3.
Guru memberi arahan supaya mencari maklumat
melalui internet dan persembahkan maklumat tersebut dengan menggunakan Microsoft
Power point.
4.
Pelajar diberi masa 40 minit untuk
menyelesaiakan tugasan.
5.
Pembentangan pelajar.
6.
Kesimpulan.
|
ABM
|
Komputer,
perisian Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua kumpulan telah selesai membuat pembentangan. Guru
mengenalpasti kefahaman kumpulan masing-masing melalui teknik penyoalan.
Hasil pembentangan akan difotokopi untuk diberikan kepada setiap kumpulan.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
3
April 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
3: Set
|
Sub-tajuk
|
Ujian Topikal
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat menjawab semua soalan dalam masa 1 jam
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menjawab
semua soalan pada kertas yang disediakan guru dalam masa 1 jam.
|
ABM
|
Kertas ujian
topikal
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar menyiapkan semua soalan
dalam masa 1 jam.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
3 April 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
Multimedia Development
|
Learning Objective
|
4.3.3 Multimedia
Production
4.3.3.2 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational multimedia
project.
|
Activities
|
1.
The students
choose topic, state an objective and target audience.
2.
The students
find the material and information suitable with the topic chosen.
|
Reflection
|
The objective was not achieved. They need
more time to find the material. The plan will be held during the next class. The
teacher advices students to find the material at home.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
4 April 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
Multimedia Development
|
Learning Objective
|
4.3.3 Multimedia
Production
4.3.3.2 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational multimedia
project.
|
Activity
|
The students find the material
and information suitable with the topic chosen.
|
Reflection
|
The objective was not achieved. The plan
will be held during the next class.
|
0 comments:
Post a Comment