Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 5
(27 – 31 JanUARI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
27 Januari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Objektif Pembelajaran
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
1.3.3.1 Memilih langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi ancaman komputer yang dikenal pasti
1.3.3.2 Menggunakan prosedur yang betul
·        Antivirus   
·        Anti-Spyware   
·        Kriptografi
·        Tembok api
·        Salinan Data
·        Aspek kemanusiaan
Aktiviti
1.      Pelajar dibentuk dalam 6 kumpulan kecil. Setiap kumpulan diberi satu tajuk, menggunakan prosedur yang betul oleh guru.
2.      Pelajar mencari bahan dalam internet dan mempersembah menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3.      Pembentangan pelajar.
4.      Guru membuat rumusan dan penambahbaikan.
ABM
LCD Projektor, Nota Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint, internet, PC
Nilai Murni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyiapkan tugasan. Hasil pembentangan telah dimurnikan oleh guru.


Tarikh
27 Januari 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2.   Guru memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3.   Guru membincangkan semua soalan bersama pelajar
4.   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif pembelajaran tercapai. Hampir keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul.


Tarikh
28 Januari 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik
Sub-tajuk
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c menggunakan "cross table"
2.      Guru memberi contoh soalan yang berkaitan dan menerangkan kepada pelajar untuk mendapatkan jawapan
3.      Guru memantau semua langkah pengiraan dan jawapan murid
4.      Guru memberi kerja rumah kepada semua murid
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
1.      Semua Objektif tercapai
2.      20 orang pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi
3.      Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Tarikh
28 Januari 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2.   Guru memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3.   Guru membincangkan semua soalan bersama pelajar
4.   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif pembelajaran tercapai. Guru menggunakan pendekatan menjawab soalan secara berkumpulan supaya pelajar yang lemah dapat dibantu. Separuh pelajar kelas boleh menjawab soalan latihan dengan betul.


Tarikh
29 Januari 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.3  Persamaan Kuadratik
2.4  Punca Persamaan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu pembolehubah
2.   Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca persamaan kuadratik tertentu
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk menulis persamaan kuadratik dalam bentuk am
2.   Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada pelajar untuk menerangkan dengan lebih lanjut
3.   Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
4.   Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca persamaan kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kalkulator
5.   Guru memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan kaedah menggunakan kalkulator untuk mendapatkan punca
6.   Guru mengarahkan pelajar menjawab semua soalan yang diberi
7.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif pembelajaran tidak tercapai. Aktiviti ini akan dibawa pada kelas berikutnya kerana kesuntukan masa. Pelajar masih perlu diberi latihan untuk meningkatkan kefahaman mereka.


Tarikh
29 Januari 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c menggunakan "cross table"
2.      Guru memberi contoh soalan yang berkaitan dan menerangkan kepada pelajar untuk mendapatkan jawapan
3.      Guru memantau semua langkah pengiraan dan jawapan murid
4.      Guru memberi kerja rumah kepada semua murid
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
1.      Semua Objektif tercapai
2.      15 orang pelajar menjawab soalan dengan betul. Mereka diberi kerja rumah sebagai latihan pengukuhan.
3.      Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru

30 Januari 2014 ~ Cuti Peristiwa 1 (Tahun Baru Cina)


31 Januari 2014 ~ Cuti Tahun Baru Cina

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: