Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 3
(13 – 17 JanUARI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
13 Januari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.1 Pengenalan   kepada Teknologi  Maklumat Dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
1.1.2 TMK Dalam Kehidupan Seharian: Pendidikan, Perbankan, Perindustrian dan Perdagangan
1.1.2.1 Menyenarai kegunaan TMK dalam kehidupan seharian
1.1.2.2 Menyatakan perbezaan di antara sistem berkomputer dengan sistem yang tidak berkomputer
1.1.2.3 Menyatakan kesan TMK kepada masyarakat
Aktiviti
1.      Pelajar memberi contoh penggunaan TMK dalam kehidupan seharian.
2.      Guru memperkenal tajuk dan menyatakan objektif pelajaran.
3.      Pelajar menyenaraikan beberapa contoh yang lain tentang penggunaan TMK bersama guru.
4.      Pelajar membuat perbandingan perbezaan berkomputer dengan sistem yang tidak menggunakan komputer dalam kertas A4.
5.      Pelajar mempersembah maklumat dan dimurnikan oleh guru.
6.      Guru bersama pelajar membincangkan kesan TMK dalam kehidupan seharian.
7.      Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari ini.
ABM
LCD Projektor, Kertas A4, Nota Skor A ICT
Nilai Murni
Teliti, yakin, tanggungjawab
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya dengan guru. Guru memberi galakkan kepada mereka untuk mengeluarkan idea-idea yang bernas.


Tarikh
13 Januari 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Pengenalan matematik
Sub-tajuk
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyelesaikan masalah yang melibatkan angka bererti
Aktiviti
1.      Pelajar berada dalam kumpulan masing - masing
2.      Pelajar selesaikan masalah yang diberi
3.      Wakil pelajar menunjukkan langkah penyelesaian di papan hitam.
4.      Guru bersama pelajar membincangkan jawapan.
5.      Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan angka bererti.
6.      Pelajar membuat rumusan pembelajaran.
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
1.   Semua Objektif tercapai
2.   5 kumpulan pelajar dapat menjawab dengan betul.
3.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru.

14 Januari 2014 – Cuti sempena Sambutan Maulidurrasul

Tarikh  
15 Januari 2014
Masa 
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan 
4K2
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.2 Bentuk Piawai
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyatakan suatu nombor positif dalam bentuk piawai apabila nombor itu:
1.      Lebih besar daripada atau sama dengan 10
2.      Kurang daripada 1
Aktiviti 
1.      Guru menerangkan pada murid tentang keperluan dan aplikasi nombor piawai dalam kehidupan seharian
2.      Guru membuat pembandingan cara untuk menyatakan nombor positif dalam bentuk piawai dan menukar nombor dalam bentuk piawai kepada nombor tunggal
3.      Pelajar cuba menjawab soalan contoh yang lain bersama guru.
4.      Guru memberi latihan sebagai kerja rumah kepada murid sebagai aktiviti pengukuhan.
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan menjawab soalan – soalan contoh.
2.   27 orang pelajar menjawab soalan dengan betul.
3.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Tarikh  
15 Januari 2014
Masa 
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan 
4K4
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyelesaikan masalah yang melibatkan angka bererti
Aktiviti 
1.      Pelajar berada dalam kumpulan masing - masing
2.      Pelajar selesaikan masalah yang diberi
3.      Wakil pelajar menunjukkan langkah penyelesaian di papan hitam.
4.      Guru bersama pelajar membincangkan jawapan.
5.      Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan angka bererti.
6.      Pelajar membuat rumusan pembelajaran.
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
4.   Semua Objektif tercapai
5.   4 kumpulan pelajar dapat menjawab dengan betul.
6.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru.


Hari
Khamis
Tarikh
16  Januari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.2 Etika Komputer dan Isu Undang-undang
Hasil Pembelajaran
1.2.1 Definisi
1.2.1.1 Mendefinisikan Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang Siber
1.2.1.2 Membezakan antara etika dengan undang-undang
1.2.1.3 Menyatakan keperluan undang-undang harta intelek
Aktiviti
1.   Pelajar menyatakan etika yang mereka amalkan dalam kehidupan seharian
2.   Guru mengaitkan etika yang dinyatakan pelajar dengan etika penggunaan komputer.
3.   Guru menerangkan maksud Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang Siber dengan menggunakan perisian kursus TMK.
4.   Pelajar membentuk dua kumpulan besar. Satu kumpulan mencari maklumat tentang perbezaan etika dan undang-undang. Satu kumpulan lagi mencari maklumat keperluan undang-undang harta intelek.
5.   Pembentangan pelajar.
6.   Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
ABM
LCD projektor, Kertas A4, komputer, perisisian kursus TMK
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan maklumat yang didapati sendiri. Guru bersoal jawab dengan pelajar ketika sesi pembentangan dijalankan.


Tarikh  
16 Januari 2014
Masa 
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan 
4K4
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.2 Bentuk Piawai
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyatakan suatu nombor positif dalam bentuk piawai apabila nombor itu:
1.      Lebih besar daripada atau sama dengan 10
2.      Kurang daripada 1
Aktiviti 
1.      Guru menerangkan pada murid tentang keperluan dan aplikasi nombor piawai dalam kehidupan seharian
2.   Guru membuat pembandingan cara untuk menyatakan nombor positif dalam bentuk piawai dan menukar nombor dalam bentuk piawai kepada nombor tunggal
3.      Pelajar cuba menjawab soalan contoh yang lain bersama guru.
4.      Guru memberi latihan sebagai kerja rumah kepada murid sebagai aktiviti pengukuhan.
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.      Semua Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan menjawab soalan – soalan contoh.
2.      18 orang pelajar menjawab soalan dengan betul.
3.      Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Day
Thursday
Date
16 January 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
4.1 Multimedia Concepts
Learning Objectives
4.1.3  Interactivity of multimedia
          4.1.3.1  Differentiate between the characteristics of linear  and non -  linear multimedia
Activities
1)     Explain briefly  about linear and non -linear multimedia
2)     Ask students to differentiate the characteristics between linear and non -linear multimedia.
3)     Do exercise by using CD courseware.
4)     Conclude the lesson.
Reflection
The students can differentiate between linear and non-linear multimedia. 13 students out of 18 can answer the question well.


Day
Friday
Date
17 January 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.1 Multimedia Concepts
Learning Objectives
 4.1.4 Medium of delivery
          4.1.4.1 Compare and contrast  the mediums of delivery for
                      multimedia applications:
o   web -based
o   CD - based
Activities
1)  Revise previous lesson
2)  The teacher shows the content about multimedia application using a CD-courseware.
3)  The students will compare between multimedia application
4)  The students will answer short quizzes
5)  Conclude the lesson.
Reflection
The objective had been achieved. The students can differentiate between web-based and CD-based.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: