MINGGU
3
(13
– 17 JanUARI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05
tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.1 Pengenalan kepada Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
1.1.2
TMK Dalam Kehidupan Seharian: Pendidikan, Perbankan, Perindustrian dan
Perdagangan
1.1.2.1 Menyenarai kegunaan
TMK dalam kehidupan seharian
1.1.2.2 Menyatakan perbezaan di antara sistem berkomputer dengan sistem
yang tidak berkomputer
1.1.2.3 Menyatakan kesan TMK kepada masyarakat
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar memberi contoh penggunaan TMK dalam
kehidupan seharian.
2.
Guru memperkenal tajuk dan menyatakan
objektif pelajaran.
3.
Pelajar menyenaraikan beberapa contoh yang
lain tentang penggunaan TMK bersama guru.
4.
Pelajar membuat perbandingan perbezaan
berkomputer dengan sistem yang tidak menggunakan komputer dalam kertas A4.
5.
Pelajar mempersembah maklumat dan
dimurnikan oleh guru.
6.
Guru bersama pelajar membincangkan kesan
TMK dalam kehidupan seharian.
7.
Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari
ini.
|
ABM
|
LCD
Projektor, Kertas A4, Nota Skor A ICT
|
Nilai Murni
|
Teliti, yakin, tanggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya dengan guru. Guru memberi
galakkan kepada mereka untuk mengeluarkan idea-idea yang bernas.
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 – 12.40 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Pengenalan matematik
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa
nombor
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan angka bererti
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
berada dalam kumpulan masing - masing
2. Pelajar
selesaikan masalah yang diberi
3. Wakil
pelajar menunjukkan langkah penyelesaian di papan hitam.
4. Guru
bersama pelajar membincangkan jawapan.
5.
Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan
masalah yang melibatkan angka bererti.
6. Pelajar
membuat rumusan pembelajaran.
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1.
Semua Objektif tercapai
2.
5 kumpulan pelajar dapat menjawab dengan
betul.
3.
Semua murid memberi kerjasama yang baik
kepada guru.
|
14 Januari 2014 – Cuti
sempena Sambutan Maulidurrasul
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk
1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.2 Bentuk Piawai
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyatakan
suatu nombor positif dalam bentuk piawai apabila nombor itu:
1. Lebih
besar daripada atau sama dengan 10
2.
Kurang daripada 1
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan pada murid tentang
keperluan dan aplikasi nombor piawai dalam kehidupan seharian
2.
Guru membuat pembandingan cara untuk
menyatakan nombor positif dalam bentuk piawai dan menukar nombor dalam bentuk
piawai kepada nombor tunggal
3.
Pelajar cuba menjawab soalan contoh yang
lain bersama guru.
4.
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
kepada murid sebagai aktiviti pengukuhan.
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian
nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1.
Semua Objektif tercapai. Pelajar lebih
faham dengan menjawab soalan – soalan contoh.
2.
27 orang pelajar menjawab soalan dengan
betul.
3.
Semua murid memberi kerjasama yang baik
kepada guru
|
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Masa
|
10.20 – 11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa
nombor
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan angka bererti
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
berada dalam kumpulan masing - masing
2. Pelajar
selesaikan masalah yang diberi
3. Wakil
pelajar menunjukkan langkah penyelesaian di papan hitam.
4. Guru
bersama pelajar membincangkan jawapan.
5.
Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan
masalah yang melibatkan angka bererti.
6. Pelajar
membuat rumusan pembelajaran.
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
4.
Semua Objektif tercapai
5.
4 kumpulan pelajar dapat menjawab dengan
betul.
6.
Semua murid memberi kerjasama yang baik
kepada guru.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.2
Etika Komputer dan Isu Undang-undang
|
Hasil Pembelajaran
|
1.2.1 Definisi
1.2.1.1 Mendefinisikan Etika Komputer, Kod Etika,
Harta
Intelek, Kebersendirian,
Jenayah Komputer dan Undang-Undang Siber
1.2.1.2 Membezakan antara etika dengan undang-undang
1.2.1.3 Menyatakan keperluan undang-undang harta
intelek
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menyatakan etika yang mereka
amalkan dalam kehidupan seharian
2.
Guru mengaitkan etika yang dinyatakan
pelajar dengan etika penggunaan komputer.
3. Guru
menerangkan maksud
Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek,
Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang Siber dengan menggunakan perisian kursus TMK.
4.
Pelajar membentuk dua kumpulan besar. Satu
kumpulan mencari maklumat tentang perbezaan etika dan undang-undang. Satu
kumpulan lagi mencari maklumat keperluan undang-undang harta intelek.
5.
Pembentangan
pelajar.
6.
Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
|
ABM
|
LCD
projektor, Kertas A4, komputer, perisisian kursus TMK
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Pelajar lebih faham dengan maklumat yang didapati sendiri. Guru
bersoal jawab dengan pelajar ketika sesi pembentangan dijalankan.
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk
1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.2 Bentuk Piawai
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyatakan
suatu nombor positif dalam bentuk piawai apabila nombor itu:
1. Lebih
besar daripada atau sama dengan 10
2.
Kurang daripada 1
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan pada murid tentang keperluan dan aplikasi nombor piawai dalam
kehidupan seharian
2.
Guru membuat pembandingan cara untuk
menyatakan nombor positif dalam bentuk piawai dan menukar nombor dalam bentuk
piawai kepada nombor tunggal
3.
Pelajar cuba menjawab soalan contoh yang
lain bersama guru.
4.
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
kepada murid sebagai aktiviti pengukuhan.
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian
nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan menjawab soalan – soalan contoh.
2. 18
orang pelajar menjawab soalan dengan betul.
3. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
16 January 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
4.1
Multimedia Concepts
|
Learning
Objectives
|
4.1.3
Interactivity of multimedia
4.1.3.1 Differentiate between the characteristics of linear and non - linear multimedia
|
Activities
|
1)
Explain
briefly about linear and non -linear multimedia
2)
Ask students
to differentiate the characteristics between linear and non -linear multimedia.
3)
Do exercise
by using CD courseware.
4)
Conclude the
lesson.
|
Reflection
|
The students can differentiate between
linear and non-linear multimedia. 13 students out of 18 can answer the
question well.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
17 January 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
4.1
Multimedia Concepts
|
Learning
Objectives
|
4.1.4 Medium of delivery
4.1.4.1 Compare and contrast the mediums of delivery for multimedia applications:
o
web -based
o
CD - based
|
Activities
|
1)
Revise previous lesson
2)
The teacher shows the content about
multimedia application using a CD-courseware.
3)
The students will compare between
multimedia application
4)
The students will answer short quizzes
5)
Conclude the lesson.
|
Reflection
|
The objective had been achieved. The
students can differentiate between web-based and CD-based.
|
0 comments:
Post a Comment