MINGGU
2
(6
– 10 JanUARI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
6 Januari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05
tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Teknologi
Maklumat Tingkatan 4
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami
keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai dengan kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal mata pelajaran Teknologi
Maklumat Tingkatan 4.
2.
Melihat topik-topik yang akan dipelajari
sepanjang tahun.
|
ABM
|
LCD
Projektor, Kertas A4, Nota Skor A ICT
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, kerjasama
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya dengan guru.
|
Tarikh
|
6 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 – 12.40 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Pengenalan matematik
|
Sub-tajuk
|
i) Matematik
adalah mudah dan ringkas
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Memahami kepentingan matematik di dalam kehidupan seharian |
Aktiviti
|
i) Guru memberi
motivasi kepada pelajar tentang kepentingan matematik
ii) Semua pelajar mendengar dan membuat nota |
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4
|
Nilai Murni
|
komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar memberi kerjasama
yang baik dengan guru.
|
Tarikh
|
7 Januari 2014
|
Masa
|
9.45pagi - 10.55pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pembundaran
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Membundarkan suatu nombor positif kepada
bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
1.
Lebih besar daripada 1
2.
Kurang daripada 1
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
merujuk peta konsep sebagai panduan dalam buku teks
2. Pelajar
memberi pendapat tentang kegunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
3. Pelajar
mengenalpasti bentuk-bentuk angka bererti.
4. Guru
menyediakan contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih
besar dari 1 dan sebaliknya
5. Guru
memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
6.
Kerja rumah akan dibincangkan di dalam
kelas yang seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian
nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai
2. 25
orang pelajar dapat menjawab soalan contoh dengan betul.
3. Semua
pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Tarikh
|
7 Januari 2014
|
Masa
|
10.55 – 11.30
pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Pengenalan matematik
|
Sub-tajuk
|
i) Matematik
adalah mudah dan ringkas
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Memahami kepentingan matematik di dalam kehidupan seharian |
Aktiviti
|
i) Guru memberi
motivasi kepada pelajar tentang kepentingan matematik
ii) Semua pelajar mendengar dan membuat nota |
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4
|
Nilai Murni
|
komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar memberi kerjasama
yang baik dengan guru.
|
Tarikh
|
8 Januari 2014
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk
1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa
nombor
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melaksanakan
operasi tambah, tolak dan bahagi yang melibatkan beberapa nombor dan
menyatakan jawapan dalam bilangan angka bererti yang tertentu
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
membentuk kumpulan yang terdiri daripada 4 orang pelajar.
2. Wakil
pelajar daripada setiap kumpulan menjawab soalan yang diberikan guru di papan
hitam.
3. Guru
membincangkan setiap jawapan bersama-sama pelajar
4. Guru
menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan
bahagi di dalam angka bererti
5. Guru
memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai
2. 24
orang pelajar memahami pengajaran guru
berdasarkan latihan yang diberi.
3. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Tarikh
|
8 Januari 2014
|
Masa
|
10.20 – 11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pembundaran
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Membundarkan
suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor
itu:
1. Lebih
besar daripada 1
2. Kurang
daripada 1
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar merujuk peta konsep sebagai panduan
dalam buku teks
2.
Pelajar memberi pendapat tentang kegunaan
angka bererti di dalam kehidupan seharian
3. Pelajar
mengenalpasti bentuk-bentuk angka bererti.
4. Guru
menyediakan contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih
besar dari 1 dan sebaliknya
5. Guru
memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
6.
Kerja rumah akan dibincangkan di dalam
kelas yang seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian
nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai
2. 20
orang pelajar dapat menjawab soalan contoh dengan betul.
3. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
9 Januari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.05 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.1 Pengenalan kepada Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi
|
Hasil Pembelajaran
|
1.1.1
Gambaran Keseluruhan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK)
1.1.1.1 Mendefinisikan TMK
1.1.1.2 Menerangkan evolusi komputer secara
ringkas
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan definisi TMK.
2.
Pelajar memberi contoh aplikasi TMK dalam
kehidupan seharian.
3.
Pelajar mencari maklumat tentang evolusi
komputer secara ringkas.
4.
Pelajar berbincang hasil dapatan bersama
guru.
5.
Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
|
ABM
|
LCD
projektor, Kertas A4, komputer
|
Nilai Murni
|
Teliti, kerjasama, menghargai
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua pelajar bekerjasama mencari maklumat. Hasil dapatan mereka
telah melalui proses pemurnian oleh guru.
|
Tarikh
|
9 Januari 2014
|
Masa
|
9.05 – 9.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk
1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa
nombor
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melaksanakan
operasi tambah, tolak dan bahagi yang melibatkan beberapa nombor dan
menyatakan jawapan dalam bilangan angka bererti yang tertentu.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri
daripada 4 orang pelajar.
2.
Wakil pelajar daripada setiap kumpulan
menjawab soalan yang diberikan guru di papan hitam.
3. Guru
membincangkan setiap jawapan bersama-sama pelajar
4. Guru
menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan
bahagi di dalam angka bererti
5. Guru
memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai
2. Guru
telah memberi peringatan kepada belasan orang pelajar yang tidak membawa
kalkulator supaya membawanya ketika kelas matematik.
3. Berdasarkan
latihan pengiraan, 20 pelajar dapat menjawab dengan tepat.
4. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
9 January 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.40 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
S09 Current & Future Development of
Multimedia
|
Learning
Objectives
|
The students can gather examples of immersive multimedia production
in education, business or entertainment
|
Activities
|
1.
The teacher explains briefly about the
concept of immersive multimedia.
2.
The students choose one topic given.
3.
The students find the information through
the internet.
4.
The students will produce a scrapbook after
teacher’s approval.
|
Reflection
|
The objectives had been achieved. All
students can find the information by themselves and produce a scrapbook.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
10 January 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
4.1
Multimedia Concepts
|
Learning
Objectives
|
4.1.1 Definition of multimedia
4.1.1.1 Define multimedia
4.1.2 Multimedia in various fields. 4.1.2.1 Identify the use of multimedia in various fields. |
Activities
|
1)
Explain briefly about multimedia
2)
Ask students to give examples
3) Discuss
together about multimedia in various fields
4)
Conclude the lesson
|
Reflection
|
All the
objectives were achieved. The students gave a good respond.
|
0 comments:
Post a Comment