Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 2
(6 – 10 JanUARI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
6 Januari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
Teknologi Maklumat Tingkatan 4
Objektif Pembelajaran
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai dengan kehidupan seharian
Aktiviti
1.      Guru memperkenal mata pelajaran Teknologi Maklumat Tingkatan 4.
2.      Melihat topik-topik yang akan dipelajari sepanjang tahun.
ABM
LCD Projektor, Kertas A4, Nota Skor A ICT
Nilai Murni
Tekun, teliti, kerjasama
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya dengan guru.


Tarikh
6 Januari 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Pengenalan matematik
Sub-tajuk
i) Matematik adalah mudah dan ringkas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Memahami kepentingan matematik di dalam kehidupan seharian
Aktiviti
i) Guru memberi motivasi kepada pelajar tentang kepentingan matematik
ii) Semua pelajar mendengar dan membuat nota
ABM
Papan hitam, Kertas A4
Nilai Murni
komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar memberi kerjasama yang baik dengan guru.

Tarikh  
7 Januari 2014
Masa 
9.45pagi - 10.55pagi
Tingkatan 
4K2
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.1.1 Pembundaran
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
1.         Lebih besar daripada 1
2.         Kurang daripada 1
Aktiviti 
1.   Pelajar merujuk peta konsep sebagai panduan dalam buku teks
2.   Pelajar memberi pendapat tentang kegunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
3.   Pelajar mengenalpasti bentuk-bentuk angka bererti.
4.   Guru menyediakan contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
5.   Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
6.   Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai
2.   25 orang pelajar dapat menjawab soalan contoh dengan betul.
3.   Semua pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru

Tarikh
7 Januari 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Pengenalan matematik
Sub-tajuk
i) Matematik adalah mudah dan ringkas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Memahami kepentingan matematik di dalam kehidupan seharian
Aktiviti
i) Guru memberi motivasi kepada pelajar tentang kepentingan matematik
ii) Semua pelajar mendengar dan membuat nota
ABM
Papan hitam, Kertas A4
Nilai Murni
komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar memberi kerjasama yang baik dengan guru.

Tarikh  
8 Januari 2014
Masa 
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan 
4K2
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melaksanakan operasi tambah, tolak dan bahagi yang melibatkan beberapa nombor dan menyatakan jawapan dalam bilangan angka bererti yang tertentu
Aktiviti 
1.   Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada 4 orang pelajar.
2.   Wakil pelajar daripada setiap kumpulan menjawab soalan yang diberikan guru di papan hitam.
3.   Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama pelajar
4.   Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan bahagi di dalam angka bererti
5.   Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai
2.   24 orang  pelajar memahami pengajaran guru berdasarkan latihan yang diberi.
3.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Tarikh  
8 Januari 2014
Masa 
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan 
4K4
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.1.1 Pembundaran
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
1.  Lebih besar daripada 1
2.      Kurang daripada 1
Aktiviti 
1.   Pelajar merujuk peta konsep sebagai panduan dalam buku teks
2.   Pelajar memberi pendapat tentang kegunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
3.   Pelajar mengenalpasti bentuk-bentuk angka bererti.
4.   Guru menyediakan contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
5.   Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
6.   Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai
2.   20 orang pelajar dapat menjawab soalan contoh dengan betul.
3.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Hari
Khamis
Tarikh
9 Januari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
8.15 – 9.05 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.1 Pengenalan   kepada Teknologi  Maklumat Dan
Komunikasi
Hasil Pembelajaran
1.1.1 Gambaran Keseluruhan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK)
1.1.1.1 Mendefinisikan TMK
1.1.1.2 Menerangkan evolusi komputer secara ringkas
Aktiviti
1.   Guru menerangkan definisi TMK.
2.   Pelajar memberi contoh aplikasi TMK dalam kehidupan seharian.
3.   Pelajar mencari maklumat tentang evolusi komputer secara ringkas.
4.   Pelajar berbincang hasil dapatan bersama guru.
5.   Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
ABM
LCD projektor, Kertas A4, komputer
Nilai Murni
Teliti, kerjasama, menghargai
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar bekerjasama mencari maklumat. Hasil dapatan mereka telah melalui proses pemurnian oleh guru.


Tarikh  
9 Januari 2014
Masa 
9.05 – 9.55 pagi
Tingkatan 
4K4
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melaksanakan operasi tambah, tolak dan bahagi yang melibatkan beberapa nombor dan menyatakan jawapan dalam bilangan angka bererti yang tertentu.
Aktiviti 
1.   Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada 4 orang pelajar.
2.   Wakil pelajar daripada setiap kumpulan menjawab soalan yang diberikan guru di papan hitam.
3.   Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama pelajar
4.   Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan bahagi di dalam angka bererti
5.   Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai
2.   Guru telah memberi peringatan kepada belasan orang pelajar yang tidak membawa kalkulator supaya membawanya ketika kelas matematik.
3.   Berdasarkan latihan pengiraan, 20 pelajar dapat menjawab dengan tepat.
4.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Day
Thursday
Date
9 January 2014
Subject
ICT
Time
11.40 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
S09 Current & Future Development of Multimedia
Learning Objectives
The students can gather examples of immersive multimedia production in education, business or entertainment
Activities
1.   The teacher explains briefly about the concept of immersive multimedia.
2.   The students choose one topic given.
3.   The students find the information through the internet.
4.   The students will produce a scrapbook after teacher’s approval.
Reflection
The objectives had been achieved. All students can find the information by themselves and produce a scrapbook.


Day
Friday
Date
10 January 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.1 Multimedia Concepts
Learning Objectives
4.1.1  Definition of multimedia
          4.1.1.1 Define multimedia
4.1.2 Multimedia in various fields.
          4.1.2.1 Identify the use of multimedia in various fields.
Activities
1)  Explain briefly about multimedia
2)  Ask students to give examples
3)  Discuss together about  multimedia in various fields
4)  Conclude the lesson
Reflection
All the objectives were achieved. The students gave a good respond.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: