Powered by Blogger.
RSS

WEEK 4

(24 – 28 JanUARY 2011)


 

LESSON PLAN

Day 

Monday 

Date 

24 January 2011

Subject 

ICT 

Time 

7.05 – 8.15 am 

Form 

4S3 

Learning Area 

1.2 Computer Ethics and Legal Issues

Learning Objectives

1.2.3 Controversial Contents and Control

1.2.3.1 List effects of controversial contents on society:

  • Pornography
  • Slander

1.2.3.2 Describe the process of filtering to control access to

controversial contents.

Activities 

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher shows a few statements and asks the students to figure out the effects of the statement.
  3. The teacher explains about the controversial contents and the process of filtering.
  4. The teacher asks the students to explain about the process of filtering randomly.
  5. Conclude the lesson.

Reflection

The objectives had been achieved. The students can give the idea based on the statement and explain the concept of filtering.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

24 Januari 2011

Hari 

Isnin 

Tingkatan 

5MPV 

Masa 

8.15 – 9.25 pagi 

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema 

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Ujian Topikal 1

Refleksi

Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

25 Januari 2011

Hari 

Selasa 

Tingkatan 

5S1 

Masa 

8.15 – 9.25 pagi 

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Ujian Topikal 1

Refleksi 

Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

25 Januari 2011

Hari 

Selasa 

Tingkatan 

5K5 

Masa 

9.45 – 10.55 pagi

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Perikemanusiaan kearah kesejahteraan negara

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep perikemanusiaan
  • Menghuraikan isu-isu kemanusiaan
  • Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan kepada masyarakat

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
  • Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang

Nilai Sivik

  • Menghargai kesejahteraan negara

Aktiviti 

Mengadakan aktiviti perbincangan kumpulan tentang masalah remaja berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan.

Refleksi 

Pelajar tidak mempunyai idea yang banyak. Oleh itu, guru banyak membantu dengan memberikan klu jawapan supaya mereka boleh berfikir.


 


 

LESSON PLAN

Day 

Tuesday 

Date 

25 January 2011

Subject 

ICT 

Time 

10.55 – 11.30 am 

Form 

5S3 

Learning Area 

4.2 Hardware and Software

Learning Objective 

 4.2.1 Hardware

4.2.1.1 Identify hardware that can be used to produce multimedia products:

  • Scanner
  • Video camera
  • Camera
  • Audio devices
  • Video capture devices

Activities 

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher asks students to figure out the hardware surrounding them
  3. The teacher relates with the topic.
  4. The students try to identify the hardware and its function based on the figure.
  5. The students answer 10 objective questions individually
  6. Discuss the answer.
  7. Conclude the lesson.

Reflection 

Overall, all of the students can answer 7 out of 10 questions correctly. They became more understand after discussion.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

26 Januari 2011

Hari 

Rabu 

Tingkatan 

5K6 

Masa 

7.05 – 8.15 pagi 

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Ujian Topikal 1

Refleksi 

Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

26 Januari 2011

Hari 

Rabu 

Tingkatan 

4K3 

Masa 

8.15 – 9.25 pagi 

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk 

Unit 1: Keperluan Bekeluarga

Hasil Pembelajaran 


Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan keperluan berkeluarga
  • Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan

Kemahiran sivik

  • Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan
  • Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga

Nilai sivik

  • Menghargai institusi kekeluargaan

Aktiviti 

  • Membincangkan kepentingan keperluan berkeluarga
  • Meramalkan nilai-nilai yang diamalkan dalam institusi kekeluargaan menjelang tahun 2020

Refleksi 

Pelajar kelihatan agak tertarik untuk membincangkan isu-isu yang berkait rapat dengan kehidupan seharian mereka. Mereka menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

26 Januari 2011

Hari 

Rabu 

Tingkatan 

5K2 

Masa 

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema 

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Ujian Topikal 1

Refleksi 

Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

27 Januari 2011

Hari 

Khamis 

Tingkatan 

5K4 

Masa 

7.05 – 8.15 pagi 

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Ujian Topikal 1

Refleksi 

Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

27 Januari 2011

Hari 

Khamis 

Tingkatan 

5K8 

Masa 

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Perikemanusiaan kearah kesejahteraan negara

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep perikemanusiaan
  • Menghuraikan isu-isu kemanusiaan
  • Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan kepada masyarakat

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
  • Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang

Nilai Sivik

  • Menghargai kesejahteraan negara

Aktiviti 

Mengadakan aktiviti perbincangan kumpulan tentang masalah remaja berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan.

Refleksi 

Pelajar memerlukan bimbingan guru sepenuhnya. Mereka malas berfikir tetapi idea yang dikemukakan agak bernas. Proses P&P berjalan lancar walaupun terdapat pelajar yang suka bermain.


 


 

LESSON PLAN

Day 

Friday

Date 

28 January 2011

Subject 

ICT 

Time 

8.15 – 9.25 am

Form 

4S3 

Learning Area

1.2 Computer Ethics and Legal Issues

Learning Objectives 

1.2.4 Computer Crimes

1.2.4.1 Explain the need for Cyber Law

1.2.4.2 Explain briefly the computer crimes below

  • Fraud
  • Copyright Infringement
  • Theft
  • Attacks

Activities 

  1. Revise previous lesson.
  2. The teacher shows a short video about computer crime
  3. The teacher relates the video with the need for Cyber Law.
  4. The students form a group of 3 members and select the topic given about the computer crimes.
  5. The students present the information with the examples
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The activities ran smoothly with student's involvement. The presentation took time but all the groups presentation finish on time.


 


 

LESSON PLAN

Day 

Friday

Date 

28 January 2011

Subject 

ICT 

Time 

9.40 – 10.40 am

Form

5S3

Learning Area

4.2 Hardware and Software

Learning Objectives 

4.2.1 Editing Software

4.2.1.1 Identify editing software that can be used to produce multimedia elements:

  • Text editor
  • Graphics and image editor
  • Audio editor
  • Video and animation editor

Activities 

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher shows a short animation and relates with the topic.
  3. The teacher uses a CD courseware to explain about the editing software.
  4. The students answer the question provided in activity and evaluation verbally.
  5. Discuss the answer.
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The lesson looks more attractive with the student's involvement. Most of them try to give the correct answer.


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Unknown said...

RPH YANG BAIK DAN TERATUR.TERIMA KASIH. TERUSKAN USAHA.