Powered by Blogger.
RSS

WEEK 2

(10 – 14 JanUARY 2011)


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

10 January 2011

Subject

ICT

Time

7.05 – 8.15 am

Form

4S3

Learning Area

1.1 Introduction to Information and  Technology Communication

Learning Objectives

1.1.1 Overview of  Information and    Technology Communication
1.1.1.1  Define ICT
1.1.1.2  Describe the brief  evolution of computers         

Activities

1) Explain briefly about ICT
 2) Ask students to give examples
 3) Explain about evolution of computers
 4) Conclude the lesson

Reflection

Only one of the objectives has been achieved. The second objective will be taught on the next class due to the lack of time.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

10 Januari 2011

Hari

Isnin

Tingkatan

5MPV

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya. Mereka menghabiskan latihan yang disediakan dalam masa yang ditetapkan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

11 Januari 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5S1

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar tidak mengambil masa yang lama untuk menyelesaikan tugasan. Mereka dapat menjawab semua soalan dengan tepat.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

11 Januari 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5K5

Masa

9.45 – 10.55 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar mengambil masa yang lama untuk menyiapkan tugasan. Suasana kelas tampak kelam kelibut ketika pelajar cuba mencari jawapan dan berbincang. Akhirnya, mereka dapat menjawab semua soalan dengan betul tanpa bantuan guru.


 


 

LESSON PLAN

Day

Tuesday

Date

11January 2011

Subject

ICT

Time

10.55 – 11.30 am

Form

5S3

Learning Area

4.1 Multimedia Concepts

Learning Objectives

4.1.1 Definition of multimedia

4.1.1.1 Define multimedia
4.1.2 Multimedia in various fields.
    4.1.2.1 Identify the use of multimedia in various fields.

Activities

  1. Explain briefly about multimedia
  2. Ask students to give examples
  3. Explain about  multimedia in various fields
  4. Conclude the lesson

Reflection

All the objectives were achieved. The  students gave full commitment.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

12 Januari 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K6

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan yang diberi. Tugasan tersebut akan dibincangkan pada kelas yang akan datang.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

12 Januari 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

4K3

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 1 : Wawasan Diri

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • menghuraikan kepentingan wawasan diri  


 

Kemahiran Sivik

  • mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri


 

Nilai Sivik

  • mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti

  1. membincangkan ciri-ciri wawasan diri
  2. membincangkan usaha untuk menjayakan wawasan diri.
  3. Menghasilkan langkah-langkah untuk mencipta wawasan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menghasilkan langkah-langkah mencipta wawasan diri selepas perbincangan lanjut.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

12 Januari 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5K2

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar dapat meyelesaikan tugasan dengan baik dalam masa yang ditetapkan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

13 Januari 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K4

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar memberi perhatian dan menyelesaikan tugasan yang diberi dalam tempoh yang ditetapkan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

13 Januari 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5K8

Masa

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Proses P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan pendaftaran rumah sukan. Rancangan ini akan dibawa ke minggu hadapan.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

14 January 2011

Subject

ICT

Time

8.15 – 9.25 am

Form

4S3

Learning Area

1.1 Introduction to Information and  Technology Communication

Learning Objectives

1.1.1 Overview of  Information and Technology Communication
1.1.1.2  Describe the brief  evolution of computers       

1.1.2  ICT in everyday life: education, banking, industry and commerce

1.1.2.1 List the usage of ICT in everyday life 

Activities

  1. Revise previous lesson
  2. Explain about evolution of computers
  3. Ask students to give example about ICT usage in their life.
  4. Explain briefly about the usage of ICT
  5. Conclude the lesson

Reflection

The lesson looks attractive because many students want to take part answering the question and give example.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

14 January 2011

Subject

ICT

Time

9.40 – 10.40 am

Form

5S3

Learning Area

4.1 Multimedia Concepts

Learning Objectives

4.1.3 Interactivity of multimedia

4.1.3.1  Differentiate between the characteristics of linear and non - linear multimedia

Activities

  1. Explain briefly  about linear and non -linear multimedia
  2. Ask students to differentiate the characteristics between linear and non -linear multimedia.
  3. Do exercise by using CD courseware.
  4. Conclude the lesson.

Reflection

All the objective were achieved. The  students can differentiate between linear and non-linear verbally.


 


 


 


 


 


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: