MINGGU 4
(25 – 29 JanUARI 2016)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
25 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.1 Memahami dan
menggunakan konsep graf fungsi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(iv) Melakar graf
kubik dan salingan daripada fungsi
yang diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Guru menulis objektif pembelajaran pada hari
ini
3.
Guru mengingatkan pelajar tentang kuasa
tertinggi bagi graf fungsi kubik.
4.
Guru menunjukkan satu contoh melakar graf
fungsi kubik.
5.
Pelajar melakar graf fungsi yang lain dalam
buku kerja.
6.
Perbincangan jawapan.
7.
Langkah 2 hingga 5 diulangi untuk melakar graf
fungsi salingan
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar
dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
25 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
4.2 Perkakasan dan
Perisian
|
Objektif Pembelajaran
|
4.2.2 Perisian
Penyuntingan
4.2.2.1 Mengenal pasti perisian penyuntingan yang
digunakan untuk menghasilkan elemen-elemen multimedia:
·
Penyunting teks (text editor)
·
Penyunting grafik dan imej (graphics and image editor)
·
Penyunting audio (audio editor)
·
Penyunting video dan animasi (video and animation
editor)
|
Aktiviti
|
1.
Guru memberi masa 5 minit untuk pelajar
membuat ulang kaji pelajaran lepas.
2.
Guru menayangkan animasi pendek dan
menghubungkait animasi tersebut dengan subtopik hari ini.
3.
Guru menanyangkan bahan menggunakan perisian CD
tentang perisian penyuntingan ICT.
4.
Pelajar menjawab soalan yang disediakan dalam
perisian CD.
5.
Guru dan pelajar membincangkan jawapan yang
betul.
6.
Pelajar merumuskan pembelajaran hari ini
|
ABM
|
Tekun, kerjasama,
hormat
|
Nilai Murni
|
Perisian CD ICT, LCD projektor
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
26 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.3 Memahami
dan menggunakan konsep rantau
yang mewakili ketaksamaan dalam dua pembolehubah.
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(i)
Menentukan sama
ada suatu titik yang diberi
memuaskan
y= ax + b, atau
y
>
ax + b, atau
y
<
ax + b.
(ii) Menentukan
kedudukan suatu titik yang diberi relatif kepada
persamaan y = ax + b.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal subtopik baru.
2.
Guru menulis objektif pembelajaran pada papan
hitam untuk dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru menunjukkan satu contoh penyelesaian.
4.
Pelajar menyelesaikan latihan yang lain dalam
kumpulan masing-masing.
5.
Perbincangan jawapan bersama pelajar.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
26 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.2 Etika Komputer dan Isu Undang-undang
|
Objektif Pembelajaran
|
1.2.2 Kebersendirian
(Privasi)
1.2.2.1 Menyenaraikan
cara melindungi kebersendirian
1.2.2.2 Menyatakan
kaedah/teknologi pembuktian dan pengesahan.
|
Aktiviti
|
1. Pelajar menyatakan maksud privasi yang
difahami mereka.
2. Guru memperkenal tajuk dan menyatakan
objektif pelajaran.
3. Pelajar membentuk dua kumpulan besar.
Kumpulan pertama mencari bahan tentang cara melindungi privasi. Kumpulan
kedua mencari bahan tentang kaedah/teknologi pembuktian dan pengesahan
melalui internet.
4. Pelajar membuat pembentangan menggunakan
perisian Microsoft Powerpoint.
5. Guru memurnikan hasil pembentangan pelajar.
6. Pelajar membuat rumusan pembelajaran
hari ini.
|
ABM
|
LCD Projektor, Nota
Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint
|
Nilai Murni
|
Teliti, yakin, tanggungjawab
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
27 Januari 2016
|
Masa
|
9.45 – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.3 Memahami
dan menggunakan konsep rantau
yang mewakili ketaksamaan dalam dua pembolehubah.
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(iii)
Mengenal pasti rantau yang
memuaskan y > ax+b atau y <x+b.
(iv)
Melorekkan rantau yang mewakili
ketaksamaan:
a) y > ax + b, atau y <ax
+b
b) y ≥ ax + b, atau y ≤ ax
+b
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar diminta mengulang kaji pelajaran
lepas.
2.
Guru menulis objektif pembelajaran hari ini
pada papan hitam untuk dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru munjukkan satu contoh mengenal pasti dan
melorekkan kawasan yang mewakili ketaksamaan.
4.
Pelajar menyelesaikan latihan yang lain
bersama-sama rakan mereka.
5.
Perbincangan jawapan bersama-sama pelajar.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
28 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
4.2 Perkakasan dan
Perisian
|
Objektif Pembelajaran
|
4.2.3 Alat Pengarangan
4.2.3.1 Mendefinisikan pelbagai konsep dalam alat
pengarangan:
·
konsep kerangka masa (time frame concept)
·
konsep ikon
(icon concept)
·
konsep kad (card concept)
4.2.4
Penyunting Web
4.2.4.1 Menerangkan dan memberikan
contoh-contoh penyunting web:
·
Berasaskan teks (text-based)
·
WYSIWYG (apa yang dilihat itu yang dapat)
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar diberi masa 5 minit untuk mengulang
kaji pelajaran lepas.
2.
Guru berkongsi objektif pembelajaran hari ini
bersama pelajar
3.
Guru menerangkan konsep dalam alat pengarangan
dan menunjukkan beberapa contoh bahan yang menggunakan alat pengarangan.
4.
Pelajar mengkelaskan contoh-contoh perisian yang
ditunjukkan oleh guru kepada 3 kategori alat pengarangan.
5.
Guru menerangkan tentang 2 jenis penyunting web
6.
Pelajar membezakan antara 2 jenis penyunting
web ini.
7.
Pelajar membuat kesimpulan pembelajaran
hari ini.
|
ABM
|
Buku Skor A, perisian
CD
|
Nilai Murni
|
Yakin, tepat
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
29 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
BidangPembelajaran
|
1.3 Keselamatan Komputer
|
HasilPembelajaran
|
1.3.3
Langkah-LangkahKeselamatan
1.3.3.1 Memilih
langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi ancaman komputer yang
dikenalpasti
1.3.3.2 Menggunakan prosedur yang betul
·
Antivirus
·
Anti-Spyware
·
Kriptografi
·
Tembok api
·
Salinan Data
·
Aspek kemanusiaan
|
Aktiviti
|
1. Pelajar dibentuk dalam
6 kumpulan kecil. Setiap kumpulan diberi satu tajuk, menggunakan prosedur
yang betul oleh guru.
2. Pelajar mencari bahan
dalam internet dan mempersembah menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3. Pembentangan pelajar.
4. Guru membuat rumusan
dan penambahbaikan.
|
ABM
|
LCD Projektor, Nota
Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint, internet, PC
|
NilaiMurni
|
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
29 Januari 2016
|
Masa
|
9.40 – 10.40 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.3 Memahami
dan menggunakan konsep rantau
yang mewakili ketaksamaan dalam dua pembolehubah.
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(v) Mengenal pasti
rantau yang memuaskan
dua atau lebih ketaksamaan linear serentak.
|
Aktiviti
|
1)
Guru menulis objektif untuk dikongsi bersama
pelajar.
2)
Dengan menggunakan pengetahuan sedia ada,
pelajar menjawab soalan latihan yang disediakan dalam buku kerja.
3)
Perbincangan jawapan yang betul
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
0 comments:
Post a Comment