Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 1
(4 – 8 JanUARI 2016)

Hari
Isnin
Tarikh
4 Januari 2016
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Pengenalan matematik
Sub-tajuk
i) Matematik adalah mudah dan ringkas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Memahami kepentingan matematik di dalam kehidupan seharian
ii) Menulis target pencapaian matematik dalam SPM.
iii) Mengetahui keseluruhan tajuk yang akan dipelajari
Aktiviti
1.         Guru memberi motivasi kepada pelajar tentang kepentingan matematik dalam kehidupan.
2.          Pelajar menulis target pencapaian mereka dalam SPM 2016.
3.         Guru bersama pelajar menganalisis tajuk yang akan dipelajari sepanjang tahun
ABM
Buku teks matematik, kertas A4
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru
Refleksi
Guru melihat pelajar lebih bersemangat berbanding tahun lepas. Guru mengharapkan pelajar mencapai keputusan yang diidamkan mereka. Guru akan cuba sedaya upaya untuk membantu pelajar. Guru juga telah menasihatkan pelajar supaya sentiasa membawa kalkulator untuk subjek matematik.




Hari
Isnin
Tarikh
4 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
5S3
Bidang Pembelajaran
i)     Teknologi Maklumat Tingkatan  5
ii)   Kerja kursus Tingkatan 4 2015
Objektif Pembelajaran
i)    Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 5
ii)  Memurnikan kerja kursus Tingkatan 4 2015
Aktiviti
i)       Guru dan pelajar melihat topik-topik yang akan dipelajari sepanjang tahun.
ii)     Pelajar menyelesaikan kerja kursus yang tertunggak pada tahun lepas.
Refleksi
Guru telah menyampaikan topik-topik yang perlu dipelajari pada tahun ini. Guru menyemak kerja kursus pelajar yang belum diselesaikan. Guru berharap pelajar dapat menyelesaikan kerja kursus secepat.











Hari
Selasa
Tarikh
5 Januari 2016
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Menyatakan sifar, satu, dua, tiga, ….. sebagai nombor dalam asas:
(a)    dua
(b)   lapan
(c)    lima
ii) Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas:
(a)    dua
(b)   lapan
(c)    lima
Aktiviti
1.         Guru memperkenal tajuk dan aplikasi tajuk ini dalam kehidupan seharian.
2.         Guru berkongsi objektif pelajaran hari ini bersama pelajar
3.         Guru menyatakan nombor yang digunakan dalam asas dua iaitu 0 dan 1.
4.         Pelajar menganalisis jawapan guru dan mengenal pasti nombor yang digunakan dalam asas lapan dan lima.
5.         Guru menunjukkan satu contoh pengiraan nilai sesuatu digit bagi nombor asas dua.
6.         Pelajar cuba menjawab dua soalan yang disediakan dalam  buku teks.
7.         Perbincangan jawapan.
8.         Pelajar menjawab soalan pengiraan nilai sesuatu digit dalam nombor asas lapan dan lima berdasarkan soalan dalam buku teks.
9.         Pelajar bersama pelajar membincangkan jawapan yang betul.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku latihan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi
Guru mendapati pelajar dapat menjawab soalan yang disediakan dengan mudah. Guru menggalakkan pelajar berbincang dengan rakan dahulu sebelum merujuk guru. Guru menasihatkan pelajar supaya membuat latihan di rumah.


Hari
Selasa
Tarikh
5 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
Teknologi Maklumat Tingkatan  4
Objektif Pembelajaran
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai dengan kehidupan seharian
Aktiviti
iii)   Guru memperkenal diri.
iv)   Guru memperkenal mata pelajaranTeknologi Maklumat Tingkatan 4.
v)     Melihat topik-topik yang akan dipelajari sepanjang tahun.
Refleksi
Pelajar Tingkatan 4 terlibat dengan orientasi. Aktiviti ini akan dibawa pada masa berikutnya.





Hari
Rabu
Tarikh
6 Januari 2016
Masa
9.45 – 10.20 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
iii) Mencerakinkan sesuatu nombor dalam asas:
(a)    dua
(b)   lapan
(c)    lima
Aktiviti
1.         Pelajar diminta mengulangkaji pelajaran lepas.
2.         Guru menulis objektif pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.         Guru menunjukkan satu contoh mencerakinkan nombor dalam asas dua.
4.         Pelajar menjawab soalan latihan dalam buku teks
5.         Wakil pelajar menulis jawapan pada papan hitam
6.         Guru bersama pelajar membincangkan jawapan yang betul.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku latihan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi
Guru mendapati pelajar boleh menjawab soalan yang disediakan dengan betul. Guru memantau kerja pelajar.





Hari
Khamis
Tarikh
7 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
5S3
Bidang Pembelajaran
Kerja kursus Tingkatan 4 2015
Objektif Pembelajaran
Memurnikan kerja kursus Tingkatan 4 2015
Aktiviti
Pelajar menyelesaikan kerja kursus yang tertunggak pada tahun lepas.
ABM
Laptop 1 Malaysia
Refleksi
Guru akan memulakan proses pdp pada minggu hadapan. Pelajar perlu memurnikan kerja kursus terlebih dahulu sebelum mempelajari topik baru.

Hari
Jumaat
Tarikh
8 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
Teknologi Maklumat Tingkatan  4
Objektif Pembelajaran
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai dengan kehidupan seharian
Aktiviti
i)          Guru memperkenal diri.
ii)        Guru memperkenal mata pelajaranTeknologi Maklumat Tingkatan 4.
iii)      Melihat topik-topik yang akan dipelajari sepanjang tahun.
Refleksi
Aktiviti ini masih tidak dapat dijalankan kerana pelajar terlibat dengan pengagihan buku teks. Aktiviti ini akan dilaksanakan pada masa berikutnya.

Hari
Jumaat
Tarikh
8 Januari 2016
Masa
9.40 – 10.40 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
iv) Menukar nombor dalam asas:
(a)    dua
(b)   lapan
(c)    lima
kepada nombor asas sepuluh dan begitu juga sebaliknya.
Aktiviti
1.         Guru meminta pelajar mengulangkaji pelajaran tentang nilai digit sesuatu nombor.
2.         Guru menulis objektif pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.         Guru menunjukkan satu contoh penyelesaian menukar nombor dalam asas dua ke asas sepuluh.
4.         Pelajar menyelesaikan soalan latihan dalam buku teks dengan menukarkan nombor asas dua, lapan dan lima ke asas sepuluh
5.         Perbincangan jawapan bersama pelajar.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku latihan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi
Oleh kerana pelajar mempunyai asas tentang nilai sesuatu digit, guru tidak mengalami kesukaran untuk menjelaskan penukaran asas dua, lapan dan lima ke asas sepuluh. 50% objektif sahaja yang tercapai kerana kesuntukan masa. Jadi, aktiviti ini akan dilanjutkan pada masa berikutnya.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: