MINGGU 1
(4 – 8 JanUARI 2016)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
4 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Pengenalan matematik
|
Sub-tajuk
|
i) Matematik adalah mudah dan ringkas
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Memahami kepentingan matematik di dalam kehidupan seharian
ii) Menulis target pencapaian matematik dalam
SPM.
iii) Mengetahui keseluruhan tajuk yang akan
dipelajari
|
Aktiviti
|
1.
Guru memberi motivasi
kepada pelajar tentang kepentingan matematik dalam kehidupan.
2.
Pelajar menulis target pencapaian mereka
dalam SPM 2016.
3.
Guru bersama pelajar
menganalisis tajuk yang akan dipelajari sepanjang tahun
|
ABM
|
Buku teks matematik, kertas A4
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru
|
Refleksi
|
Guru melihat pelajar lebih bersemangat
berbanding tahun lepas. Guru mengharapkan pelajar mencapai keputusan yang
diidamkan mereka. Guru akan cuba sedaya upaya untuk membantu pelajar. Guru
juga telah menasihatkan pelajar supaya sentiasa membawa kalkulator untuk
subjek matematik.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
4 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
i)
Teknologi Maklumat
Tingkatan 5
ii)
Kerja kursus Tingkatan
4 2015
|
Objektif Pembelajaran
|
i)
Memahami keseluruhan
tajuk Tingkatan 5
ii)
Memurnikan kerja
kursus Tingkatan 4 2015
|
Aktiviti
|
i) Guru dan pelajar melihat
topik-topik yang akan dipelajari sepanjang tahun.
ii) Pelajar menyelesaikan
kerja kursus yang tertunggak pada tahun lepas.
|
Refleksi
|
Guru telah menyampaikan topik-topik yang perlu
dipelajari pada tahun ini. Guru menyemak kerja kursus pelajar yang belum
diselesaikan. Guru berharap pelajar dapat menyelesaikan kerja kursus secepat.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
5 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
Sub-tajuk
|
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor
dalam asas dua, lapan dan lima
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i) Menyatakan sifar, satu, dua, tiga, ….. sebagai nombor dalam asas:
(a) dua
(b) lapan
(c) lima
ii) Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu
nombor dalam asas:
(a) dua
(b) lapan
(c) lima
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal tajuk
dan aplikasi tajuk ini dalam kehidupan seharian.
2.
Guru berkongsi
objektif pelajaran hari ini bersama pelajar
3.
Guru menyatakan nombor
yang digunakan dalam asas dua iaitu 0 dan 1.
4.
Pelajar menganalisis
jawapan guru dan mengenal pasti nombor yang digunakan dalam asas lapan dan
lima.
5.
Guru menunjukkan satu
contoh pengiraan nilai sesuatu digit bagi nombor asas dua.
6.
Pelajar cuba menjawab
dua soalan yang disediakan dalam buku
teks.
7.
Perbincangan jawapan.
8.
Pelajar menjawab
soalan pengiraan nilai sesuatu digit dalam nombor asas lapan dan lima
berdasarkan soalan dalam buku teks.
9.
Pelajar bersama
pelajar membincangkan jawapan yang betul.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku latihan
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
Guru mendapati pelajar dapat menjawab soalan
yang disediakan dengan mudah. Guru menggalakkan pelajar berbincang dengan
rakan dahulu sebelum merujuk guru. Guru menasihatkan pelajar supaya membuat
latihan di rumah.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
5 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Teknologi Maklumat Tingkatan 4
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai
dengan kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
iii) Guru memperkenal diri.
iv) Guru memperkenal mata
pelajaranTeknologi Maklumat Tingkatan 4.
v) Melihat topik-topik
yang akan dipelajari sepanjang tahun.
|
Refleksi
|
Pelajar Tingkatan 4 terlibat dengan orientasi.
Aktiviti ini akan dibawa pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
6 Januari 2016
|
Masa
|
9.45 – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
Sub-tajuk
|
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor
dalam asas dua, lapan dan lima
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
iii) Mencerakinkan sesuatu nombor dalam asas:
(a) dua
(b) lapan
(c) lima
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar diminta
mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Guru menulis objektif
pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru menunjukkan satu
contoh mencerakinkan nombor dalam asas dua.
4.
Pelajar menjawab
soalan latihan dalam buku teks
5.
Wakil pelajar menulis
jawapan pada papan hitam
6.
Guru bersama pelajar
membincangkan jawapan yang betul.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku latihan
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
Guru mendapati pelajar boleh menjawab soalan
yang disediakan dengan betul. Guru memantau kerja pelajar.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
7 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Kerja kursus Tingkatan 4 2015
|
Objektif Pembelajaran
|
Memurnikan kerja kursus Tingkatan 4 2015
|
Aktiviti
|
Pelajar menyelesaikan kerja kursus yang tertunggak pada tahun
lepas.
|
ABM
|
Laptop 1 Malaysia
|
Refleksi
|
Guru akan memulakan proses pdp pada minggu
hadapan. Pelajar perlu memurnikan kerja kursus terlebih dahulu sebelum
mempelajari topik baru.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
8 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Teknologi Maklumat Tingkatan 4
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai
dengan kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
i)
Guru memperkenal diri.
ii)
Guru memperkenal mata pelajaranTeknologi
Maklumat Tingkatan 4.
iii) Melihat topik-topik
yang akan dipelajari sepanjang tahun.
|
Refleksi
|
Aktiviti ini masih tidak dapat dijalankan
kerana pelajar terlibat dengan pengagihan buku teks. Aktiviti ini akan dilaksanakan
pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
8 Januari 2016
|
Masa
|
9.40 – 10.40 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
Sub-tajuk
|
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor
dalam asas dua, lapan dan lima
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
iv) Menukar nombor dalam asas:
(a) dua
(b) lapan
(c) lima
kepada nombor asas sepuluh dan begitu juga
sebaliknya.
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta pelajar
mengulangkaji pelajaran tentang nilai digit sesuatu nombor.
2.
Guru menulis objektif
pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru menunjukkan satu
contoh penyelesaian menukar nombor dalam asas dua ke asas sepuluh.
4.
Pelajar menyelesaikan
soalan latihan dalam buku teks dengan menukarkan nombor asas dua, lapan dan
lima ke asas sepuluh
5.
Perbincangan jawapan
bersama pelajar.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku latihan
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
Oleh kerana pelajar mempunyai asas tentang
nilai sesuatu digit, guru tidak mengalami kesukaran untuk menjelaskan
penukaran asas dua, lapan dan lima ke asas sepuluh. 50% objektif sahaja yang
tercapai kerana kesuntukan masa. Jadi, aktiviti ini akan dilanjutkan pada
masa berikutnya.
|
0 comments:
Post a Comment