Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 3
(18 – 22 JanUARI 2016)

Hari
Isnin
Tarikh
18 Januari 2016
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2: Graf Fungsi
Sub-tajuk
2.1 Memahami dan menggunakan konsep graf fungsi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
(i)        Melukis graf fungsi bagi fungsi kuadratik, y= ax2+bx+ c, apabilaa, b dan c ialah pemalar, a≠ 0.
(ii)      Mencari daripada graf:
a) nilai y, apabila diberikan nilai x
b) nilai x, apabila diberikan nilai y.
Aktiviti
1.         Guru memperkenal topik baru.
2.         Guru menulis objektif pada papan hitam untuk dikongsi bersama pelajar.
3.         Guru memperkenal 4 jenis graf.
4.         Guru hanya menumpukan satu jenis graf, iaitu graf fungsi kuadratik.
5.         Guru menunjukkan cara mencari nilai y daripada jadual menggunakan soalan dalam buku kerja.
6.         Pelajar menggunakan pengetahuan sedia ada untuk melukis skala dan memplot graf.
7.         Pelajar menjawab satu soalan lain.
8.         Perbincangan jawapan.
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi







Hari
Isnin
Tarikh
18 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
5S3
Bidang Pembelajaran
4.1  Konsep Multimedia
Objektif Pembelajaran
4.1.5 Elemen Multimedia
         4.1.5.1 Mengenal pasti elemen multimedia:
·      teks
·      audio
·      video
·      grafik
·      animasi
Aktiviti
1)    Pelajar mengulang kaji pelajaran lepas.
2)       Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada 3 hingga 4 ahli.
3)      Guru memberi tajuk tentang elemen multimedia kepada setiap kumpulan.
4)      Pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang diberi dalam masa 20 minit.
5)      Pelajar mempersembah hasil dapatan mereka.
6)      Guru memurnikan hasil dapatan pelajar.
ABM
Kertas A4, laptop,  LCD projektor
 Nilai Murni
Tekun, kerjasama, tanggungjawab
Refleksi









Hari
Selasa
Tarikh
19 Januari 2016
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2: Graf Fungsi
Sub-tajuk
2.1 Memahami dan menggunakan konsep graf fungsi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
(i)      Melukis graf fungsi bagi fungsi kubik, y= ax3+bx2+cx + d, apabila a, b,c dan d ialah pemalar,a ≠ 0
(ii)   Mencari daripada graf:
a) nilai y, apabila diberikan nilai x
b) nilai x, apabila diberikan nilai y.
Aktiviti
1.         Pelajar mengingatkan kembali pembelajaran kelmarin
2.         Guru menulis objektif pada papan hitam untuk dikongsi bersama pelajar.
3.         Guru melakar bentuk graf fungsi kubik di papan hitam.
4.         Pelajar melengkapkan jadual dalam buku kerja dengan mencari nilai y
5.         Pelajar menggunakan pengetahuan sedia ada untuk melukis skala dan memplot graf.
6.         Pelajar menjawab satu soalan lain.
7.         Perbincangan jawapan.
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi












Hari
Selasa
Tarikh
19 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.1 Pengenalan   kepada Teknologi  Maklumat Dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
1.1.2 TMK Dalam Kehidupan Seharian: Pendidikan, Perbankan, Perindustrian dan Perdagangan
1.1.2.1 Menyenarai kegunaan TMK dalam kehidupan seharian
1.1.2.2 Menyatakan perbezaan di antara berkomputer dengan  yang tidak berkomputer
1.1.2.3 Menyatakan kesan TMK kepada masyarakat
Aktiviti
1.      Pelajar memberi contoh penggunaan TMK dalam kehidupan seharian.
2.      Guru memperkenal tajuk dan menyatakan objektif pelajaran.
3.      Pelajar menyenaraikan beberapa contoh yang lain tentang penggunaan TMK bersama guru.
4.      Pelajar membuat perbandingan perbezaan berkomputer dengan  yang tidak menggunakan komputer  dalam kertas A4.
5.      Pelajar mempersembah maklumat dan dimurnikan oleh guru.
6.      Guru bersama pelajar membincangkan kesan TMK dalam kehidupan seharian.
7.      Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari ini.
ABM
LCD projector, Kertas A4, komputer
NilaiMurni
Teliti, kerjasama, menghargai
Refleksi













Hari
Rabu
Tarikh
20 Januari 2016
Masa
9.45 – 10.20 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2: Graf Fungsi
Sub-tajuk
2.1 Memahami dan menggunakan konsep graf fungsi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
(i)        Melukis graf fungsi bagi fungsi salingan, , apabila a ialah pemalar,a≠ 0.
(ii)   Mencari daripada graf:
a) nilai y, apabila diberikan nilai x
b) nilai x, apabila diberikan nilai y.
Aktiviti
1.   Pelajar mengimbas kembali pembelajaran kelmarin
2.   Guru menulis objektif pada papan hitam untuk dikongsi bersama pelajar.
3.   Guru melakar bentuk graf fungsi salingan di papan hitam.
4.   Pelajar melengkapkan jadual dalam buku kerja dengan mencari nilai y
5.   Pelajar melukis skala dan memplot graf.
6.   Perbincangan jawapan.
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi











Hari
Khamis
Tarikh
21 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5S3
Bidang Pembelajaran
4.2 Perkakasan dan Perisian
Objektif Pembelajaran
4.2.1 Perkakasan
         4.2.1.1 Mengenal pasti perkakasan yang digunakan untuk
                    menghasilkan produk multimedia:
·      pengimbas (scanner)
·      kamera video (video camera)
·      kamera (camera)
·       peranti audio (audio devices)
·      peranti penangkapan video (video capture devices)
Aktiviti
1)      Pelajar diberi masa mengulang kaji pelajaran yang lepas
2)      Guru meminta pelajar meneka perkakasan yang berada di sekeliling mereka.
3)      Guru menghubungkait jawapan pelajar dengan objektif pembelajaran hari ini.
4)      Guru menanyangkan beberapa gambar perkakasan. Pelajar menyatakan jenis perkakasan dan kegunaannya.
5)      Pelajar menjawab 10 soalan objektif yang disediakan dalam perisian CD secara individu.
6)      Pelajar dan guru membincangkan jawapan yang betul.
7)      Pelajar merumuskan hasil pembelajaran hari ini.
ABM
LCD projektor, laptop, perisian CD ICT
Nilai Murni
Tekun, tepat
Refleksi








Hari
Jumaat
Tarikh
22 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
8.15  – 9.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.2 Etika Komputer dan Isu Undang-undang
Hasil Pembelajaran
1.2.1 Definisi
1.2.1.1 Mendefinisikan Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang Siber
1.2.1.2 Membezakan antara etika dengan undang-undang
1.2.1.3 Menyatakan keperluan undang-undang harta intelek
Aktiviti
1.   Pelajar menyatakan etika yang mereka amalkan dalam kehidupan seharian
2.   Guru mengaitkan etika yang dinyatakan pelajar dengan etika penggunaan komputer.
3.   Guru menyatakan objektif pembelajaran hari ini.
4.   Guru menerangkan maksud Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang Siber dengan menggunakan perisian kursus TMK.
5.   Pelajar membentuk dua kumpulan besar. Satu kumpulan mencari maklumat tentang perbezaan etika dan undang-undang. Satu kumpulan lagi mencari maklumat keperluan undang-undang harta intelek.
6.   Pembentangan pelajar.
7.   Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
ABM
LCD projektor, Kertas A4, komputer, perisisian kursus TMK
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi









Hari
Jumaat
Tarikh
22 Januari 2016
Masa
9.40 – 10.40 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2: Graf Fungsi
Sub-tajuk
2.1 Memahami dan menggunakan konsep graf fungsi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
(iv) Melakar graf linear dan kuadratik daripada fungsi yang diberi.
Aktiviti
1.      Guru menulis objektif pembelajaran pada hari ini
2.      Guru mengingatkan pelajar tentang kuasa tertinggi bagi graf fungsi linear.
3.      Guru menunjukkan satu contoh melakar graf fungsi linear.
4.      Pelajar melakar graf fungsi yang lain dalam buku kerja.
5.      Perbincangan jawapan.
6.      Langkah 2 hingga 5 diulangi untuk melakar graf fungsi kuadratik
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: