MINGGU 3
(18 – 22 JanUARI 2016)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
18 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.1 Memahami dan
menggunakan konsep graf fungsi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(i)
Melukis graf fungsi bagi fungsi kuadratik, y= ax2+bx+
c, apabilaa, b dan c ialah pemalar, a≠ 0.
(ii)
Mencari daripada graf:
a) nilai
y, apabila diberikan
nilai x
b)
nilai x, apabila diberikan nilai y.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal topik baru.
2.
Guru menulis objektif pada papan hitam untuk
dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru memperkenal 4 jenis graf.
4.
Guru hanya menumpukan satu jenis graf, iaitu
graf fungsi kuadratik.
5.
Guru menunjukkan cara mencari nilai y daripada jadual menggunakan soalan
dalam buku kerja.
6.
Pelajar menggunakan pengetahuan sedia ada
untuk melukis skala dan memplot graf.
7.
Pelajar menjawab satu soalan lain.
8.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
18 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
4.1 Konsep Multimedia
|
Objektif Pembelajaran
|
4.1.5 Elemen
Multimedia
4.1.5.1 Mengenal pasti elemen
multimedia:
· teks
· audio
· video
· grafik
· animasi
|
Aktiviti
|
1) Pelajar mengulang kaji pelajaran lepas.
2)
Pelajar
membentuk kumpulan yang terdiri daripada 3 hingga 4 ahli.
3)
Guru memberi tajuk tentang elemen multimedia
kepada setiap kumpulan.
4)
Pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang
diberi dalam masa 20 minit.
5)
Pelajar mempersembah hasil dapatan mereka.
6)
Guru memurnikan hasil dapatan pelajar.
|
ABM
|
Kertas A4,
laptop, LCD projektor
|
Nilai Murni
|
Tekun, kerjasama, tanggungjawab
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
19 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.1 Memahami dan
menggunakan konsep graf fungsi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(i)
Melukis graf fungsi bagi fungsi kubik, y= ax3+bx2+cx +
d, apabila a, b,c dan d ialah pemalar,a
≠ 0
(ii) Mencari
daripada graf:
a) nilai
y, apabila diberikan
nilai x
b)
nilai x, apabila diberikan nilai y.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mengingatkan kembali pembelajaran
kelmarin
2.
Guru menulis objektif pada papan hitam untuk
dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru melakar bentuk graf fungsi kubik di papan
hitam.
4.
Pelajar melengkapkan jadual dalam buku kerja
dengan mencari nilai y
5.
Pelajar menggunakan pengetahuan sedia ada
untuk melukis skala dan memplot graf.
6.
Pelajar menjawab satu soalan lain.
7.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
19 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.1 Pengenalan kepada Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
1.1.2 TMK Dalam
Kehidupan Seharian: Pendidikan, Perbankan, Perindustrian dan Perdagangan
1.1.2.1 Menyenarai
kegunaan TMK dalam kehidupan seharian
1.1.2.2 Menyatakan
perbezaan di antara berkomputer dengan
yang tidak berkomputer
1.1.2.3 Menyatakan kesan TMK kepada masyarakat
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar memberi contoh penggunaan TMK dalam
kehidupan seharian.
2.
Guru memperkenal tajuk dan menyatakan objektif
pelajaran.
3.
Pelajar menyenaraikan beberapa contoh yang
lain tentang penggunaan TMK bersama guru.
4.
Pelajar membuat perbandingan perbezaan
berkomputer dengan yang tidak
menggunakan komputer dalam kertas A4.
5.
Pelajar mempersembah maklumat dan dimurnikan
oleh guru.
6.
Guru bersama pelajar membincangkan kesan TMK
dalam kehidupan seharian.
7.
Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari ini.
|
ABM
|
LCD projector, Kertas
A4, komputer
|
NilaiMurni
|
Teliti, kerjasama, menghargai
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
20 Januari 2016
|
Masa
|
9.45 – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.1 Memahami dan
menggunakan konsep graf fungsi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(i)
Melukis graf fungsi bagi fungsi salingan,
(ii)
Mencari daripada graf:
a) nilai
y, apabila diberikan
nilai x
b)
nilai x, apabila diberikan nilai y.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mengimbas kembali pembelajaran
kelmarin
2.
Guru menulis objektif pada papan hitam untuk
dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru melakar bentuk graf fungsi salingan di
papan hitam.
4.
Pelajar melengkapkan jadual dalam buku kerja
dengan mencari nilai y
5.
Pelajar melukis skala dan memplot graf.
6.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar
dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
21 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
4.2 Perkakasan dan Perisian
|
Objektif Pembelajaran
|
4.2.1 Perkakasan
4.2.1.1 Mengenal pasti perkakasan yang digunakan
untuk
menghasilkan produk multimedia:
·
pengimbas (scanner)
·
kamera video (video camera)
·
kamera (camera)
·
peranti audio
(audio devices)
·
peranti penangkapan video (video capture devices)
|
Aktiviti
|
1)
Pelajar diberi masa mengulang kaji pelajaran
yang lepas
2)
Guru meminta pelajar meneka perkakasan yang
berada di sekeliling mereka.
3)
Guru menghubungkait jawapan pelajar dengan
objektif pembelajaran hari ini.
4)
Guru menanyangkan beberapa gambar perkakasan. Pelajar
menyatakan jenis perkakasan dan kegunaannya.
5)
Pelajar menjawab 10 soalan objektif yang
disediakan dalam perisian CD secara individu.
6)
Pelajar dan guru membincangkan jawapan yang
betul.
7)
Pelajar merumuskan hasil pembelajaran hari
ini.
|
ABM
|
LCD projektor, laptop,
perisian CD ICT
|
Nilai Murni
|
Tekun, tepat
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
22 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.2 Etika Komputer dan Isu Undang-undang
|
Hasil Pembelajaran
|
1.2.1 Definisi
1.2.1.1 Mendefinisikan Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan
Undang-Undang Siber
1.2.1.2 Membezakan antara etika dengan undang-undang
1.2.1.3 Menyatakan keperluan undang-undang harta intelek
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menyatakan etika yang mereka amalkan
dalam kehidupan seharian
2.
Guru mengaitkan etika yang dinyatakan pelajar
dengan etika penggunaan komputer.
3.
Guru menyatakan objektif pembelajaran hari
ini.
4.
Guru menerangkan maksud Etika Komputer,
Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang
Siber dengan menggunakan perisian kursus TMK.
5.
Pelajar membentuk dua kumpulan besar. Satu
kumpulan mencari maklumat tentang perbezaan etika dan undang-undang. Satu
kumpulan lagi mencari maklumat keperluan undang-undang harta intelek.
6.
Pembentangan pelajar.
7.
Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
|
ABM
|
LCD projektor, Kertas
A4, komputer, perisisian kursus TMK
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
22 Januari 2016
|
Masa
|
9.40 – 10.40 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2: Graf Fungsi
|
Sub-tajuk
|
2.1 Memahami dan
menggunakan konsep graf fungsi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
(iv) Melakar graf
linear dan kuadratik daripada fungsi
yang diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menulis objektif
pembelajaran pada hari ini
2.
Guru mengingatkan
pelajar tentang kuasa tertinggi bagi graf fungsi linear.
3.
Guru menunjukkan satu
contoh melakar graf fungsi linear.
4.
Pelajar melakar graf
fungsi yang lain dalam buku kerja.
5.
Perbincangan jawapan.
6.
Langkah 2 hingga 5
diulangi untuk melakar graf fungsi kuadratik
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
0 comments:
Post a Comment