MINGGU 2
(11 – 15 JanUARI 2016)
Hari
|
Isnin
|
|
Tarikh
|
11 Januari 2016
|
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
|
Tingkatan
|
5K4
|
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
|
Sub-tajuk
|
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor
dalam asas dua, lapan dan lima
|
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
iv) Menukar nombor dalam asas:
(a) dua
(b) lapan
(c) lima
kepada nombor asas sepuluh dan begitu juga
sebaliknya.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengingatkan
pelajar tentang pelajaran minggu lepas.
2.
Guru menulis objektif
pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru menunjukkan satu
contoh penyelesaian menukar nombor dalam asas sepuluh ke asas dua.
4.
Pelajar menyelesaikan
soalan latihan dalam buku kerja dengan menukarkan nombor asas sepuluh ke dua,
lapan dan lima
5.
Perbincangan jawapan
bersama pelajar.
|
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
|
Refleksi
|
|
|
Hari
|
Isnin
|
|
Tarikh
|
11 Januari 2016
|
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
|
Tingkatan
|
5S3
|
|
Bidang Pembelajaran
|
4.1
Konsep Multimedia
|
|
Objektif Pembelajaran
|
4.1.1 Definisi Multimedia
4.1.1.1 Mendefinisikan multimedia
4.1.2 Multimedia dalam Pelbagai Bidang
4.1.2.1 Mengenal
pasti penggunaan multimedia dalam pelbagai bidang
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta pelajar memberi contoh penggunaan
multimedia dalam kehidupan.
2.
Guru menulis objektif pelajaran hari ini pada
papan putih.
3.
Guru menayangkan video pendek kepada pelajar.
4.
Guru menerangkan maksud multimedia.
5.
Pelajar
mengenal pasti penggunaan multimedia dalam bidang pendidikan,
perubatan, industri, artis dan lain-lain.
6.
Guru menanyangkan perisian CD ICT kepada
pelajar.
7.
Pelajar menjawab 10 soalan objektif yang
disediakan dalam CD tersebut.
8.
Pelajar membuat kesimpulan hasil pembelajaran
pada hari ini.
|
|
ABM
|
LCD projector, laptop
|
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai
|
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
12 Januari 2016
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
Sub-tajuk
|
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor
dalam asas dua, lapan dan lima
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
v) Menukar nombor dalam sesuatu asas tertentu
kepada nombor dalam asas lain.
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengingatkan
pelajar tentang konsep penukaran nombor dalam asas dua, lapan dan lima ke
asas sepuluh dan sebaliknya.
2.
Guru menulis objektif
pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.
Guru menulis satu
soalan pada papan hitam dan meminta pendapat pelajar tentang cara
penyelesaian.
4.
Pelajar menyelesaikan
contoh soalan tersebut bersama-sama guru.
5.
Pelajar menjawab
soalan lain dalam buku kerja.
6.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
12 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Teknologi Maklumat Tingkatan 4
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai
dengan kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal diri.
2.
Guru memperkenal mata pelajaranTeknologi Maklumat
Tingkatan 4.
3.
Melihat topik-topik yang akan dipelajari
sepanjang tahun.
|
Refleksi
|
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
13 Januari 2016
|
Masa
|
9.45 – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
Sub-tajuk
|
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor
dalam asas dua, lapan dan lima
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Membuat pengiraan
melibatkan operasi:
(a)
tambah
(b)
tolak
bagi dua nombor dalam asas dua
|
Aktiviti
|
1.
Guru menulis objektif
pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
2.
Guru menunjukkan satu
contoh operasi tambah bagi dua nombor dalam asas dua.
3.
Pelajar menjawab
soalan latihan dalam buku kerja.
4.
Guru menunjukkan satu
contoh operasi tolak bagi dua nombor dalam asas dua.
5.
Wakil pelajar
menunjukkan jalan kerja di hadapan.
6.
Perbincangan jawapan
bersama pelajar.
|
ABM
|
Papan hitam, buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
Guru menggalakkan pelajar menggunakan kalkulator sahaja untuk
menjawab soalan operasi tambah dan tolak. Mereka dapat menyelesaikan soalan
latihan dengan betul.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
14 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
4.1
Konsep Multimedia
|
Objektif Pembelajaran
|
4.1.3 Multimedia Interaktif
4.1.3.1 Membezakan ciri-ciri multimedia linear dan tak linear
4.1.4 Medium Penghantaran
4.1.4.1 Membanding
beza medium penghantaran bagi aplikasi multimedia:
· Berasaskan
web
·
Berasaskan CD
|
Aktiviti
|
1. Guru menanyangkan
iklan pendek
2. Guru menanyangkan
perisisan CD ICT.
3. Guru menulis objektif
pembelajaran hari ini pada papan putih.
4. Guru meminta pelajar
membezakan antara iklan pendek dan perisisan CD ICT dari segi kebolehan
kawalan dan contoh.
5. Guru menanyangkan
perisian CD ICT tentang medium penghantaran.
6. Pelajar menjawab
soalan objektif yang disediakan dalam CD tersebut.
7. Pelajar membuat
kesimpulan.
|
ABM
|
LCD projektor, laptop, perisian CD ICT
|
Nilai Murni
|
Tekun, tepat
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengemukakan pelbagai pendapat
tentang perbezaan iklan pendek dan
perisian CD ICT. Guru memurnikan jawapan pelajar. Pelajar juga telah
didedahkan dengan penggunaan multimedia linear dan tak linear yang akan
diaplikasikan dalam kerja kursus.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
15 Januari 2016
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
8.15 – 9.25
pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.1 Pengenalan kepada
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
|
Hasil Pembelajaran
|
1.1.1 Gambaran Keseluruhan Teknologi Maklumat
Dan Komunikasi (TMK)
1.1.1.1 Mendefinisikan TMK
1.1.1.2 Menerangkan evolusi komputer secara
ringkas
|
Aktiviti
|
1. Pelajar memberi contoh aplikasi TMK dalam kehidupan seharian.
2. Guru menerangkan definisi ICT
3. Pelajar mencari maklumat tentang evolusi komputer secara
ringkas.
4. Pelajar berbincang hasil dapatan bersama guru.
5. Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
|
ABM
|
LCD projektor, Kertas A4, laptop
|
Nilai Murni
|
Teliti, kerjasama, menghargai
|
Refleksi
|
Guru membantu pelajar mencari maklumat dengan
menggunakan laptop. Perkara ini menjadi satu cabaran kepada guru kerana
hampir keseluruhan pelajar tidak tahu cara mencari maklumat. Walaubagaimana
pun, guru seronok kerana dapat menunjukkan cara yang betul utntuk mencari
maklumat. Secara tidak langsung, pelajar telah mencari maklumat tentang
evolusi komputer.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
15 Januari 2016
|
Masa
|
9.40 – 10.40 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 1: Asas Nombor
|
Sub-tajuk
|
Ujian Topikal
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab 20
soalan objektif dalam masa 1 jam
|
Aktiviti
|
Pelajar menjawab soalan objektif yang
disediakan guru.
|
ABM
|
Kertas soalan
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
|
Refleksi
|
Guru telah mengumpul semua kertas ujian.
Kertas jawapan akan diberi balik kepada pelajar setelah disemak
|
Refleksi
Guru menunjukkan cara penukaran nombor asas dua
ke asas lapan atau sebaliknya menggunakan kalkulator. Ini memudahkan pelajar
mendapat jawapan dengan cepat memandangkan pelajar lemah dalam operasi bahagi.
Guru mengingatkan pelajar supaya membawa kalkulator ketika peperiksaan.
Guru berjaya memperkenal subjek ini kepada
pelajar. Guru juga telah menyentuh tentang pemarkahan dalam peperiksaan dan 30%
kerja kursus yang akan dijalankan selama setahun setengah. Guru meminta
kerjasama daripada pelajar untuk memberikan komitmen penuh sepanjang 2 tahun
ini.
0 comments:
Post a Comment