Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 2
(11 – 15 JanUARI 2016)

Hari
Isnin
Tarikh
11 Januari 2016
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
iv) Menukar nombor dalam asas:
(a)    dua
(b)   lapan
(c)    lima
kepada nombor asas sepuluh dan begitu juga sebaliknya.
Aktiviti
1.      Guru mengingatkan pelajar tentang pelajaran minggu lepas.
2.      Guru menulis objektif pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.      Guru menunjukkan satu contoh penyelesaian menukar nombor dalam asas sepuluh ke asas dua.
4.      Pelajar menyelesaikan soalan latihan dalam buku kerja dengan menukarkan nombor asas sepuluh ke dua, lapan dan lima
5.      Perbincangan jawapan bersama pelajar.
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi



Hari
Isnin

Tarikh
11 Januari 2016

Subjek
Teknologi Maklumat

Masa
9.45 – 10.55 pagi

Tingkatan
5S3

Bidang Pembelajaran
4.1  Konsep Multimedia

Objektif Pembelajaran
4.1.1 Definisi Multimedia
         4.1.1.1 Mendefinisikan multimedia
4.1.2 Multimedia dalam Pelbagai Bidang
         4.1.2.1 Mengenal pasti penggunaan multimedia dalam pelbagai bidang

Aktiviti
1.         Guru meminta pelajar memberi contoh penggunaan multimedia dalam kehidupan.
2.         Guru menulis objektif pelajaran hari ini pada papan putih.
3.         Guru menayangkan video pendek kepada pelajar.
4.         Guru menerangkan maksud multimedia.
5.         Pelajar  mengenal pasti penggunaan multimedia dalam bidang pendidikan, perubatan, industri, artis dan lain-lain.
6.         Guru menanyangkan perisian CD ICT kepada pelajar.
7.         Pelajar menjawab 10 soalan objektif yang disediakan dalam CD tersebut.
8.         Pelajar membuat kesimpulan hasil pembelajaran pada hari ini.

ABM
LCD projector, laptop

Nilai Murni
Kerjasama, menghargai

Refleksi







Hari
Selasa
Tarikh
12 Januari 2016
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
v) Menukar nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain.
Aktiviti
1.         Guru mengingatkan pelajar tentang konsep penukaran nombor dalam asas dua, lapan dan lima ke asas sepuluh dan sebaliknya.
2.         Guru menulis objektif pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
3.         Guru menulis satu soalan pada papan hitam dan meminta pendapat pelajar tentang cara penyelesaian.
4.         Pelajar menyelesaikan contoh soalan tersebut bersama-sama guru.
5.         Pelajar menjawab soalan lain dalam buku kerja.
6.         Perbincangan jawapan.
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi






Hari
Selasa
Tarikh
12 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
Teknologi Maklumat Tingkatan  4
Objektif Pembelajaran
Memahami keseluruhan tajuk Tingkatan 4 sesuai dengan kehidupan seharian
Aktiviti
1.      Guru memperkenal diri.
2.      Guru memperkenal mata pelajaranTeknologi Maklumat Tingkatan 4.
3.      Melihat topik-topik yang akan dipelajari sepanjang tahun.
Refleksi














Hari
Rabu
Tarikh
13 Januari 2016
Masa
9.45 – 10.20 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)           Membuat pengiraan melibatkan operasi:
(a)    tambah
(b)   tolak
bagi dua nombor dalam asas dua
Aktiviti
1.         Guru menulis objektif pelajaran hari ini untuk dikongsi bersama pelajar.
2.         Guru menunjukkan satu contoh operasi tambah bagi dua nombor dalam asas dua.
3.         Pelajar menjawab soalan latihan dalam buku kerja.
4.         Guru menunjukkan satu contoh operasi tolak bagi dua nombor dalam asas dua.
5.         Wakil pelajar menunjukkan jalan kerja di hadapan.
6.         Perbincangan jawapan bersama pelajar.
ABM
Papan hitam, buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi
Guru menggalakkan pelajar menggunakan kalkulator sahaja untuk menjawab soalan operasi tambah dan tolak. Mereka dapat menyelesaikan soalan latihan dengan betul.



Hari
Khamis
Tarikh
14 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5S3
Bidang Pembelajaran
4.1  Konsep Multimedia
Objektif Pembelajaran
4.1.3 Multimedia Interaktif
         4.1.3.1 Membezakan ciri-ciri multimedia linear dan tak linear
4.1.4 Medium Penghantaran
         4.1.4.1 Membanding beza medium penghantaran bagi aplikasi multimedia:
·   Berasaskan web
·    Berasaskan CD
Aktiviti
1.   Guru menanyangkan iklan pendek
2.   Guru menanyangkan perisisan CD ICT.
3.   Guru menulis objektif pembelajaran hari ini pada papan putih.
4.   Guru meminta pelajar membezakan antara iklan pendek dan perisisan CD ICT dari segi kebolehan kawalan dan contoh.
5.   Guru menanyangkan perisian CD ICT tentang medium penghantaran.
6.   Pelajar menjawab soalan objektif yang disediakan dalam CD tersebut.
7.   Pelajar membuat kesimpulan.
ABM
LCD projektor, laptop, perisian CD ICT
Nilai Murni
Tekun, tepat
Refleksi
Pelajar dapat mengemukakan pelbagai pendapat tentang perbezaan  iklan pendek dan perisian CD ICT. Guru memurnikan jawapan pelajar. Pelajar juga telah didedahkan dengan penggunaan multimedia linear dan tak linear yang akan diaplikasikan dalam kerja kursus.

Hari
Jumaat
Tarikh
15 Januari 2016
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
8.15  – 9.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.1 Pengenalan   kepada Teknologi  Maklumat Dan Komunikasi
Hasil Pembelajaran
1.1.1 Gambaran Keseluruhan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK)
1.1.1.1 Mendefinisikan TMK
1.1.1.2 Menerangkan evolusi komputer secara ringkas
Aktiviti
1.      Pelajar memberi contoh aplikasi TMK dalam kehidupan seharian.
2.      Guru menerangkan definisi ICT
3.   Pelajar mencari maklumat tentang evolusi komputer secara ringkas.
4.   Pelajar berbincang hasil dapatan bersama guru.
5.   Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
ABM
LCD projektor, Kertas A4, laptop
Nilai Murni
Teliti, kerjasama, menghargai
Refleksi
Guru membantu pelajar mencari maklumat dengan menggunakan laptop. Perkara ini menjadi satu cabaran kepada guru kerana hampir keseluruhan pelajar tidak tahu cara mencari maklumat. Walaubagaimana pun, guru seronok kerana dapat menunjukkan cara yang betul utntuk mencari maklumat. Secara tidak langsung, pelajar telah mencari maklumat tentang evolusi komputer.




Hari
Jumaat
Tarikh
15 Januari 2016
Masa
9.40 – 10.40 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 1: Asas Nombor
Sub-tajuk
Ujian Topikal
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab 20 soalan objektif dalam masa 1 jam
Aktiviti
Pelajar menjawab soalan objektif yang disediakan guru.
ABM
Kertas soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, rasional
Refleksi
Guru telah mengumpul semua kertas ujian. Kertas jawapan akan diberi balik kepada pelajar setelah disemak






Refleksi

Guru menunjukkan cara penukaran nombor asas dua ke asas lapan atau sebaliknya menggunakan kalkulator. Ini memudahkan pelajar mendapat jawapan dengan cepat memandangkan pelajar lemah dalam operasi bahagi. Guru mengingatkan pelajar supaya membawa kalkulator ketika peperiksaan.


Guru berjaya memperkenal subjek ini kepada pelajar. Guru juga telah menyentuh tentang pemarkahan dalam peperiksaan dan 30% kerja kursus yang akan dijalankan selama setahun setengah. Guru meminta kerjasama daripada pelajar untuk memberikan komitmen penuh sepanjang 2 tahun ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: