MINGGU 5
(26 – 30 JanUARI 2015)
Day
|
Monday
|
Date
|
26 January 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
7.05 – 8.15 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.1 Multimedia Concepts
|
Learning Objectives
|
4.1.5
Multimedia Elements
4.1.5.1 Identify the multimedia elements:
·
text
·
audio
·
video
·
graphics
·
animation
|
Activities
|
1) Revise previous lesson
2) The
teacher asks students to form a group of 3 or 4 members.
3) The
teacher will give them a topic about multimedia elements
4) The
students find the information using the internet in 20 minutes.
5) The
students present the result.
6) Conclude
the lesson.
|
Values
|
Diligence, cooperation, responsibility
|
Teaching Aids
|
A4 paper, LCD projector, PC
|
Reflection
|
The lesson looks more
attractive with the student’s involvement. All members in group took
part in discussion.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
26 Januari 2015
|
Masa
|
9.45pagi – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Bentuk Piawai
|
Sub-tajuk
|
1.2 Bentuk Piawai
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan nombor dalam bentuk piawai
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membentuk 4
kumpulan.
2.
Guru menyediakan 2 soalan
penyelesaian masalah. Setiap kumpulan perlu menjawab kedua-dua soalan.
3.
Guru mencabut undi
kumpulan yang perlu menunjukkan jalan kerja di hadapan.
4.
Perbincangan dan pelajar
membuat pembetulan.
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama
untuk menyelesaikan soalan yang diberi. Guru bertindak sebagai mentor.
Pelajar yang sederhana membantu pelajar lemah dalam kumpulan. Kumpulan yang
dipanggil untuk menunjukkan jalan kerja berjaya melaksanakan tugas
masing-masing
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
26 Januari 2015
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.2 Etika
Komputer dan Isu Undang-undang
|
Hasil Pembelajaran
|
1.2.1 Definisi
1.2.1.1 Mendefinisikan
Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang
Siber
1.2.1.2
Membezakan antara etika dengan undang-undang
1.2.1.3 Menyatakan
keperluan undang-undang harta intelek
|
Aktiviti
|
1. Pelajar menyatakan etika yang mereka amalkan dalam kehidupan seharian
2. Guru mengaitkan etika yang dinyatakan pelajar dengan etika
penggunaan komputer.
3. Guru menerangkan maksud Etika Komputer, Kod Etika, Harta
Intelek, Kebersendirian, Jenayah Komputer dan Undang-Undang
Siberdengan menggunakan perisian kursus TMK.
4. Pelajar membentuk dua kumpulan besar. Satu kumpulan mencari
maklumat tentang perbezaan etika dan undang-undang. Satu kumpulan lagi
mencari maklumatkeperluan undang-undang harta intelek.
5. Pembentangan pelajar.
6. Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
|
ABM
|
LCD projektor, Kertas A4, komputer, perisisian kursus TMK
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai,
patuh kepada kod etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan maklumat yang
didapati sendiri. Guru bersoal jawab dengan pelajar ketika sesi pembentangan
dijalankan.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
27 Januari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1 Angka Bererti
1.2 Bentuk Piawai
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, 10
orang pelajar dapat menjawab 10 soalan daripada 20 soalan objektif dengan
betul.
|
Aktiviti
|
Pelajar menjawab 20 soalan objektif dalam masa 1 jam
|
ABM
|
Helaian soalan
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai.
Terdapat seorang pelajar mendapat markah penuh dan 15 orang pelajar mendapat
10 markah dank e atas. Pembetulan telah dibuat oleh pelajar.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
29 Januari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan
Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.1 Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Mengenal pasti ungkapan kuadratik
2. Membentuk ungkapan kuadratik dengan mendarab dua ungkapan linear
|
Aktiviti
|
1.
Guru menunjukkan beberapa
contoh ungakapan kuadratik dan bukan ungkapan kuadratik.
2.
Pelajar membezakan
kedua-duanya dan memberikan pendapat tentang ciri-ciri ungkapan kuadaratik.
3. Pelajar menjawab soalan contoh bersama guru.
4. Guru memantau semua langkah pengiraan dan
jawapan murid
5. Guru
memberi kerja rumah kepada semua murid
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri ungkapan kuadratik
berdasarkan contoh yang ditunjukkan. Mereka menjawab soalan latihan yang
disediakan. Guru membantu pelajar yang lemah.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
29 Januari 2015
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
11.30 – 12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.2 Etika
Komputer dan Isu Undang-undang
|
Objektif Pembelajaran
|
1.2.2 Kebersendirian (Privasi)
1.2.2.1 Menyenaraikan cara melindungi kebersendirian
1.2.2.2 Menyatakan kaedah/teknologi pembuktian dan pengesahan.
|
Aktiviti
|
1. Pelajar menyatakan maksud privasi yang difahami mereka.
2. Guru memperkenal tajuk dan menyatakan objektif pelajaran.
3. Pelajar membentuk dua kumpulan besar. Kumpulan pertama mencari
bahan tentang cara melindungi privasi. Kumpulan kedua mencari bahan tentang
kaedah/teknologi pembuktian dan pengesahan melalui internet.
4. Pelajar membuat pembentangan menggunakan perisian Microsoft
Powerpoint.
5. Guru memurnikan maklumat pelajar.
6. Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari ini.
|
ABM
|
LCD Projektor, Nota Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint
|
Nilai Murni
|
Teliti, yakin,
tanggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya dalam
kumpulan menyiapkan tugasan yang diberi guru. Mereka telah melalui proses
bersoal jawab dengan guru.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
30 January 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.2 Hardware and Software
|
Learning Objectives
|
4.2.1 Hardware
4.2.1.1 Identify hardware that can be used to produce multimedia products:
·
Scanner
·
Video camera
·
Camera
·
Audio devices
·
Video capture devices
|
Activities
|
)
1) Revise previous lesson
2) The teacher
asks students to figure out the hardware
surrounding them
3) The teacher
relates with the topic.
4) The
students try to identify the hardware and its function based on the figure.
5) The
students answer 10 objective questions individually
6) Discuss the
answer.
7) Conclude the
lesson.
|
Teaching Aids
|
A4 paper, LCD projector, hardware in computer lab.
|
Values
|
Confidence, accuracy
|
Reflection
|
All students can answer 7
out of 10 questions correctly. They became more understand after discussion.
|
0 comments:
Post a Comment