MINGGU 6
(2 – 6 FEBRUARI 2015)
Day
|
Monday
|
Date
|
2 February 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
7.05 – 8.15 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.2 Hardware and Software
|
Learning Objectives
|
4.2.1
Editing Software
4.2.1.1 Identify editing software that can be used to produce
multimedia elements:
· Text editor
· Graphics and image editor
· Audio editor
· Video and animation editor
|
Activities
|
1.
Revise previous lesson.
2.
The teacher shows a short
animation and relates with the topic.
3.
The teacher uses a CD
courseware to explain about the editing software.
4.
The students answer the
question provided in activity and evaluation verbally.
5.
Discuss the answer.
6.
Conclude the lesson.
|
Values
|
Diligence, cooperation, responsibility
|
Teaching Aids
|
CD courseware, LCD
projector
|
Reflection
|
The lesson looks more
attractive with the student’s involvement. All of them give correct
answer.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
2 Februari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan
Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang
berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2. Guru memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3. Guru membincangkan semua soalan bersama pelajar
4. Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5. Guru
memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif pembelajaran tidak tercapai kerana kesuntukan masa.
Aktiviti ini akan dibawa pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
2 Februari 2015
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3 Keselamatan Komputer
|
Hasil Pembelajaran
|
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
1.3.3.1 Memilih langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi
ancaman komputer yang dikenal pasti
1.3.3.2 Menggunakan
prosedur yang betul
· Antivirus
· Anti-Spyware
· Kriptografi
· Tembok api
· Salinan Data
· Aspek kemanusiaan
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar dibentuk dalam 6
kumpulan kecil. Setiap kumpulan diberi satu tajuk, menggunakan prosedur yang
betul oleh guru.
2.
Pelajar mencari bahan
dalam internet dan mempersembah menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3.
Pembentangan pelajar.
4.
Guru membuat rumusan dan
penambahbaikan.
|
ABM
|
LCD Projektor, Nota Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint,
internet, PC
|
Nilai Murni
|
Tanggungjawab, patuh
pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar bekerjasama dalam kumpulan
untuk menyiapkan tugasan. Hasil pembentangan telah dimurnikan oleh guru.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
3 Februari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan
Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang
berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2. Guru
memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3. Guru
membincangkan semua soalan bersama pelajar
4. Semua
pelajar menjawab soalan yang diberi
5. Guru
memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif pembelajaran tercapai. Hampir keseluruhan pelajar dapat
menjawab soalan latihan dengan betul.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
5 Februari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan
Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.3 Persamaan Kuadratik
2.4 Punca Persamaan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu pembolehubah
2. Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca persamaan
kuadratik tertentu
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk menulis persamaan kuadratik
dalam bentuk am.
2. Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada pelajar untuk
menerangkan dengan lebih lanjut.
3. Pelajar menjawab semua soalan yang diberi.
4. Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca persamaan
kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kaedah silang pangkah.
5. Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan
datang
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar agak lemah dengan algebra. Guru perlu membantu mereka
membentuk persamaan kuadratik tetapi mereka dapat mencari punca persamaan
kuadratik setelah berbincang dengan rakan-rakan. Guru akan menyediakan latihan
sebgai kerja rumah.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
5 Februari 2015
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
11.30 – 12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja
Kursus
· S01 LA1.S01.1
|
Objektif Pembelajaran
|
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
Menggunakan Prosedur Keselamatan yang betul menggunakan
Antivirus.
|
Aktiviti
|
1. Guru menunjuk cara
prosedur keselamatan yang betul menggunakan
perisian Antivirus AVG Free 2014 dan AVG 2015.
2. Pelajar
mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3. Guru
mentaksir pelajar.
|
ABM
|
Perisian Antivirus AVG Free, boring senarai semak.
|
Nilai Murni
|
Tanggungjawab, patuh
pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Objektif tidak tercapai. 6 orang pelajar sahaja yang telah ditaksir.
Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
6 February 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.2 Hardware and Software
|
Learning Objectives
|
4.2.3 Authoring Tools
4.2.3.1 Define
the various concepts in authoring tools
·
time frame concept
·
icon concept
·
card concept
4.2.4 Web Editor
4.2.4.1 Describe and give examples of
web editors:
·
Text-based
·
WYSIWIG
|
Activities
|
1. Revise previous lesson
2. The teacher explains the concepts in authoring tools and shows
some examples.
3. The students classify the software provided into three types of
authoring tools.
4. The teacher explains about web editor.
5. The students differentiate between text-based and WYSIWYG
6. Conclude the lesson.
|
Teaching Aids
|
Score A book, CD courseware
|
Values
|
Confidence, accuracy
|
Reflection
|
The teacher needs to
explain a few times to make the students understand. After do some exercises,
the students look more confident about the concept. In addition, the students
also can differentiate between text-based and WYSIWYG well.
|
0 comments:
Post a Comment