Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 4
(19 – 23 JanUARI 2015)


Day
Monday
Date
19 January 2015
Subject
ICT
Time
7.05 – 8.15 am
Form
5S3
Learning Area
4.1 Multimedia Concepts
Learning Objectives
4.1.3  Interactivity of multimedia
          4.1.3.1  Differentiate between the characteristics of linear and non -  linear multimedia
Activities
1)     Explain briefly  about linear and non -linear multimedia
2)     Ask students to differentiate the characteristics between linear and non -linear multimedia.
3)     Do exercise by using CD courseware.
4)     Conclude the lesson.
Values
Diligence, precision
Teaching Aids
CD courseware, A4 paper, LCD projector, laptop
Reflection
The students can differentiate between linear and non-linear multimedia. 9 students out of 11 can answer the question well.


Hari
Isnin
Tarikh  
19 Januari 2015
Masa 
9.45pagi – 10.20 pagi
Tingkatan 
4K4
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.1.1 Pembundaran
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
1.         Lebih besar daripada 1
2.         Kurang daripada 1
Aktiviti 
1.   Pelajar merujuk peta konsep sebagai panduan dalam buku teks
2.   Pelajar memberi pendapat tentang kegunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
3.   Pelajar mengenalpasti bentuk-bentuk angka bererti.
4.   Guru menyediakan contoh dan menerangkan cara untuk  membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
5.   Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
6.   Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai
2.   12 daripada 16 orang pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul. 8 orang pelajar tidak hadir kerana banjir.
3.   Semua pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru


Hari
Isnin
Tarikh
19 Januari 2015
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.1 Pengenalan   kepada Teknologi  Maklumat Dan Komunikasi
Hasil Pembelajaran
1.1.1 Gambaran Keseluruhan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK)
1.1.1.1 Mendefinisikan TMK
1.1.1.2 Menerangkan evolusi rojecto secara ringkas
Aktiviti
1.       Pelajar memberi contoh aplikasi TMK dalam kehidupan seharian.
2.      Guru menerangkan definisi ICT
3.   Pelajar mencari maklumat tentang evolusi rojecto secara ringkas.
4.   Pelajar berbincang hasil dapatan bersama guru.
5.   Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
ABM
LCD rojector, Kertas A4, komputer
Nilai Murni
Teliti, kerjasama, menghargai
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar bekerjasama mencari maklumat. Hasil dapatan mereka telah melalui proses pemurnian oleh guru.


Hari
Selasa
Tarikh  
20 Januari 2015
Masa 
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan 
4K4
Mata Pelajaran 
Matematik 
Tajuk 
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk 
1.2 Bentuk Piawai
Objektif 
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
Menyatakan suatu nombor positif dalam bentuk piawai apabila nombor itu:
1.      Lebih besar daripada atau sama dengan 10
2.      Kurang daripada 1
Aktiviti 
1.    Guru menerangkan pada murid tentang keperluan dan aplikasi nombor piawai dalam kehidupan seharian
2.    Guru membuat pembandingan cara untuk menyatakan nombor positif dalam bentuk piawai dan menukar nombor dalam bentuk piawai kepada nombor tunggal
3.    Pelajar cuba menjawab soalan contoh yang lain bersama guru.
4.    Guru memberi latihan sebagai kerja rumah kepada murid sebagai aktiviti pengukuhan.
ABM 
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni 
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi 
1.   Semua Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan menjawab soalan – soalan contoh.
2.   8 daripada 14 orang pelajar dapat menjawab soalan dengan betul. 10 orang pelajar tidak hadir kerana banjir.
3.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru



Hari
Khamis
Tarikh
23 Januari 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Tajuk 1 : Angka Bererti
Sub-tajuk
1.2 Bentuk Piawai
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melaksanakan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan sebarang dua nombor dan menyatakan jawapan dalam bentuk piawai
Aktiviti
1.   Guru bersama pelajar membincangkan soalan kerja rumah yang diberi untuk mengimbas kembali pelajaran lepas
2.   Guru menerangkan cara untuk melaksanakan operasi tambah,
      tolak, darab dan bahagi di dalam bentuk piawai kepada semua  murid
3.   Guru menunjukkan contoh pengiraan kepada pelajar
4.   Pelajar diberi latihan sebagai kerja rumah.
5.   Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
1. Guru menunjuk cara menggunakan kalkulator dengan betul bagi mendapatkan jawapan yang tepat. Terdapat 4 orang pelajar tidak membawa kalkulator. Jadi, mereka menjadi sukar untuk membuat pengiraan. 18 orang pelajar yang menggunakan kalkulator dapat menjawab soalan dengan betul.
2.   Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru


Hari
Khamis
Tarikh
22 Januari 2015
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
11.30 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.1 Pengenalan   kepada Teknologi  Maklumat Dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
1.1.2 TMK Dalam Kehidupan Seharian: Pendidikan, Perbankan, Perindustrian dan Perdagangan
1.1.2.1 Menyenarai kegunaan TMK dalam kehidupan seharian
1.1.2.2 Menyatakan perbezaan di antara rojec berkomputer dengan rojec yang tidak berkomputer
1.1.2.3 Menyatakan kesan TMK kepada masyarakat
Aktiviti
1.      Pelajar memberi contoh penggunaan TMK dalam kehidupan seharian.
2.      Guru memperkenal tajuk dan menyatakan objektif pelajaran.
3.      Pelajar menyenaraikan beberapa contoh yang lain tentang penggunaan TMK bersama guru.
4.      Pelajar membuat perbandingan perbezaan berkomputer dengan rojec yang tidak menggunakan rojecto dalam kertas A4.
5.      Pelajar mempersembah maklumat dan dimurnikan oleh guru.
6.      Guru bersama pelajar membincangkan kesan TMK dalam kehidupan seharian.
7.      Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari ini.
ABM
LCD rojector, Kertas A4, komputer
Nilai Murni
Teliti, kerjasama, menghargai
Refleksi
LCD Projektor, Kertas A4, Nota Skor A ICT


Day
Friday
Date
23 January 2015
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.1 Multimedia Concepts
Learning Objectives
 4.1.4 Medium of delivery
          4.1.4.1 Compare and contrast  the mediums of delivery for
                      multimedia applications:
·        web –based
o   CD – based
Activities
1)  Revise previous lesson
2)  The teacher shows the content about multimedia application  using a CD-courseware.
3)  The students will compare between multimedia application based on criteria provided by teacher.
4)  The students will answer short quizzes individually.
5)  Conclude the lesson.
Teaching Aids
CD courseware, A4 paper, LCD projector
Values
Cooperation, responsibility
Reflection
The objective had been achieved. The students can differentiate between web-based and CD-based. All students got full mark on 10 questions short quizzes.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: