MINGGU 4
(19 – 23 JanUARI 2015)
Day
|
Monday
|
Date
|
19 January 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
7.05 – 8.15 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.1 Multimedia Concepts
|
Learning Objectives
|
4.1.3 Interactivity of multimedia
4.1.3.1
Differentiate between the characteristics of linear and non -
linear multimedia
|
Activities
|
1) Explain briefly about linear and non -linear multimedia
2) Ask students to differentiate the characteristics between
linear and non -linear multimedia.
3) Do exercise by using CD courseware.
4) Conclude the lesson.
|
Values
|
Diligence, precision
|
Teaching Aids
|
CD courseware, A4 paper,
LCD projector, laptop
|
Reflection
|
The students can
differentiate between linear and non-linear multimedia. 9 students out of 11
can answer the question well.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
19 Januari 2015
|
Masa
|
9.45pagi – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.1.1 Pembundaran
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti
yang diberi apabila nombor itu:
1. Lebih besar daripada 1
2. Kurang daripada 1
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
merujuk peta konsep sebagai panduan dalam buku teks
2. Pelajar
memberi pendapat tentang kegunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
3. Pelajar
mengenalpasti bentuk-bentuk angka bererti.
4. Guru
menyediakan contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1
dan sebaliknya
5. Guru
memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
6. Kerja
rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua Objektif tercapai
2. 12 daripada 16 orang pelajar dapat menjawab soalan latihan
dengan betul. 8 orang pelajar tidak hadir kerana banjir.
3. Semua pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
19 Januari 2015
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.1
Pengenalan kepada Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
|
Hasil Pembelajaran
|
1.1.1 Gambaran Keseluruhan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
(TMK)
1.1.1.1 Mendefinisikan
TMK
1.1.1.2 Menerangkan
evolusi rojecto secara ringkas
|
Aktiviti
|
1. Pelajar memberi contoh
aplikasi TMK dalam kehidupan seharian.
2. Guru menerangkan definisi ICT
3. Pelajar mencari maklumat tentang evolusi rojecto secara ringkas.
4. Pelajar berbincang hasil dapatan bersama guru.
5. Pelajar merumuskan hasil pembelajaran.
|
ABM
|
LCD rojector, Kertas A4, komputer
|
Nilai Murni
|
Teliti, kerjasama,
menghargai
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar bekerjasama mencari maklumat.
Hasil dapatan mereka telah melalui proses pemurnian oleh guru.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
20 Januari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.2 Bentuk Piawai
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
Menyatakan suatu nombor positif
dalam bentuk piawai apabila nombor itu:
1. Lebih besar daripada atau sama dengan 10
2. Kurang daripada 1
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan pada murid tentang keperluan dan aplikasi
nombor piawai dalam kehidupan seharian
2. Guru membuat pembandingan cara untuk menyatakan nombor positif
dalam bentuk piawai dan menukar nombor dalam bentuk piawai kepada nombor
tunggal
3. Pelajar cuba menjawab soalan contoh yang lain bersama guru.
4. Guru memberi latihan sebagai kerja rumah kepada murid sebagai
aktiviti pengukuhan.
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai. Pelajar lebih faham dengan menjawab soalan – soalan
contoh.
2. 8
daripada 14 orang pelajar dapat menjawab soalan dengan betul. 10 orang
pelajar tidak hadir kerana banjir.
3. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
23 Januari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Tajuk 1 : Angka Bererti
|
Sub-tajuk
|
1.2 Bentuk Piawai
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Melaksanakan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang
melibatkan sebarang dua nombor dan menyatakan jawapan dalam bentuk piawai
|
Aktiviti
|
1. Guru
bersama pelajar membincangkan soalan kerja rumah yang diberi untuk mengimbas
kembali pelajaran lepas
2. Guru menerangkan cara untuk melaksanakan operasi tambah,
tolak, darab dan
bahagi di dalam bentuk piawai kepada semua murid
3. Guru menunjukkan contoh pengiraan kepada pelajar
4. Pelajar diberi latihan sebagai kerja rumah.
5. Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4,
Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Guru
menunjuk cara menggunakan kalkulator dengan betul bagi mendapatkan jawapan
yang tepat. Terdapat 4 orang pelajar tidak membawa kalkulator. Jadi, mereka
menjadi sukar untuk membuat pengiraan. 18 orang pelajar yang menggunakan
kalkulator dapat menjawab soalan dengan betul.
2. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
22 Januari 2015
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
11.30 – 12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.1
Pengenalan kepada Teknologi Maklumat Dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
1.1.2 TMK Dalam Kehidupan Seharian: Pendidikan, Perbankan,
Perindustrian dan Perdagangan
1.1.2.1 Menyenarai kegunaan TMK dalam kehidupan seharian
1.1.2.2 Menyatakan perbezaan di antara rojec berkomputer dengan rojec
yang tidak berkomputer
1.1.2.3 Menyatakan kesan
TMK kepada masyarakat
|
Aktiviti
|
1. Pelajar memberi contoh penggunaan TMK dalam kehidupan seharian.
2. Guru memperkenal tajuk dan menyatakan objektif pelajaran.
3. Pelajar menyenaraikan beberapa contoh yang lain tentang
penggunaan TMK bersama guru.
4. Pelajar membuat perbandingan perbezaan berkomputer dengan rojec
yang tidak menggunakan rojecto dalam kertas A4.
5. Pelajar mempersembah maklumat dan dimurnikan oleh guru.
6. Guru bersama pelajar membincangkan kesan TMK dalam kehidupan
seharian.
7. Pelajar membuat rumusan pembelajaran hari ini.
|
ABM
|
LCD rojector, Kertas A4, komputer
|
Nilai Murni
|
Teliti, kerjasama,
menghargai
|
Refleksi
|
LCD Projektor, Kertas A4, Nota Skor A ICT
|
Day
|
Friday
|
Date
|
23 January 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.1 Multimedia Concepts
|
Learning Objectives
|
4.1.4 Medium of delivery
4.1.4.1 Compare and contrast the mediums of delivery for multimedia applications:
·
web –based
o CD – based
|
Activities
|
1) Revise previous lesson
2) The teacher shows the content about multimedia application using a CD-courseware.
3) The students will compare between multimedia application based
on criteria provided by teacher.
4) The students will answer short quizzes individually.
5) Conclude the lesson.
|
Teaching Aids
|
CD courseware, A4 paper, LCD projector
|
Values
|
Cooperation,
responsibility
|
Reflection
|
The objective had been
achieved. The students can differentiate between web-based and CD-based. All
students got full mark on 10 questions short quizzes.
|
0 comments:
Post a Comment