Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 30
(21 – 25 juLAI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
21 Julai  2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.25 – 11.25 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.3 Perisian
Objektif Pembelajaran
2.3.2 Perisian Aplikasi
         2.3.2.1 Menyatakan jenis-jenis perisian aplikasi (pemprosesan perkataan, hamparan elektronik, persembahan, grafik)
          2.3.2.2 Menerangkan kegunaan perisian aplikasi
(pemprosesan perkataan, hamparan elektronik, persembahan, grafik)
Aktiviti
1.      Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas.
2.      Pelajar membentuk 4 kumpulan. Wakil pelajar memilih satu tajuk daripada empat jenis perisian aplikasi.
3.      Pelajar mencari kegunaan perisian aplikasi yang dipilih dalam kumpulan menggunakan internet dalam masa 20 minit.
4.      Wakil pelajar membentangkan hasil dapatan.
5.      Guru memurnikan hasil pembentangan.
6.      Kesimpulan.
ABM
Komputer
Nilai Murni
Kerjasama, tanggungjawab
Refleksi
Objektif tercapai. Semua kumpulan telah membentangkan hasil dapatan mereka. Hasil dapatan mereka akan dimurnikan oleh kumpulan masing-masing dan akan diedarkan kepada setiap kumpulan untuk dibuat salinan.


Hari
Selasa
Tarikh
22 Julai 2014
Masa
9.25 –10.25 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
Sub-tajuk
6.2  Kuantiti yang diwakili oleh luas di bawah graf
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
3.  Menyelesaikan masalah yang melibatkan kecerunan dan luas di bawah graf.
Aktiviti
1.      Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas selama 5 minit.
2.      Guru bersama pelajar menyelesaikan beberapa soalan penyelesaian masalah.
3.      Perbincangan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Guru perlu membantu pelajar yang lemah untuk menyelesaikan soalan. Mereka berbincang dalam kumpulan dan bekerjasama dengan rakan-rakan yang lain.

Hari
Khamis
Tarikh
24 Julai 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.05 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.3 Perisian
Objektif Pembelajaran
2.3.3 Sistem Utiliti
2.3.3.1 Membezakan antara jenis-jenis dan kegunaan  program utiliti (pengurusan fail, diagnosis dan pemampatan fail)
Aktiviti
1.      Pelajar menonton tayangan tentang sistem utiliti melalui perisian kursus TMK.
2.      Guru mengedarkan lampiran kerja 1 kepada pelajar untuk diisi.
3.      Perbincangan jawapan.
4.      Kesimpulan
ABM
LCD Projektor, perisian kursus TMK, Lampiran kerja 1
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Aktiviti ini berjaya dilaksanakan. Pelajar lebih mudah memahami isi yang perlu disampaikan oleh guru melalui perisian kursus TMK. Pelajar memurnikan jawapan mereka setelah sesi perbincangan berlangsung.

Hari
Khamis
Tarikh
24 Julai 2014
Masa
10.25 – 10.55 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8: Bearing
Sub-tajuk
8.1  Bearing
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melukis dan melabelkan arah kompas utama:
(i)       utara, selatan, timur, barat;
(ii)     timur laut, tenggara, barat daya, barat laut.
2.   Menyatakan sebarang arah kompas dari 000ohingga 360o
Aktiviti
1. Pelajar melukis dan mengenal pasti arah mata angin.
2. Pelajar mengenalpasti arah kompas.
3. Kesimpulan
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Perjalanan pdp berjalan lancar. Pelajar sudah ada pengetahuan asas tentang arah mata angin. Sesi pdp lebih kepada mengingat semula.

Day
Thursday
Date
24 July 2014
Subject
ICT
Time
10.55 – 11.55 am
Form
5S3
Learning Area
6.1  Concepts of Information System
Learning Objectives
6.1.3  Information System Components
6.1.3.1  List the Information System Components
·    Data
·    Hardware
·    Software
·    People
·    Procedure
6.1.3.2  Define each of Information System components
6.1.3.3  Describe the interrelation between information system components using a diagram
Activities
1.   Revise previous lesson
2.   The teacher  draw a mind map about information system components together with the students
3.   The teacher discusses about the interrelation between information systems components.
4.   The students draw a diagram that showing interrelation between information systems components.
5.   Conclude the lesson.
Reflection
The objectives had been achieved. The students can draw the interrelation between information system components.

Hari
Jumaat
Tarikh
25 Julai 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Bearing
Sub-tajuk
8.1  Bearing
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
3.   Melukis arah yang menunjukkan bearing suatu titik dari titik lain apabila bearing tersebut diberi.
 4.  Menyatakan bearing titik A dari titik Bapabila bearing titik B dari titik A diberi.
Aktiviti
1. Guru menunjukkan satu contoh penyelesaian.
2. Pelajar menyelesaikan soalan berdasarkan contoh yang telah ditunjukkan.
3. Perbincangan jawapan.
ABM
Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan dengan baik. Guru menggalakkan mereka membuat lebih latihan semasa cuti sekolah.

Day
Friday
Date
25 July 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
6.1  Concepts of Information System
Learning Objectives
6.1.4  Types of Information Systems
6.1.4.1  List five types of Information System:
·    Management Information System (MIS)
·    Transaction Processing System (TPS)
·    Decision Support System (DSS)
·    Executive Information System (EIS)
·    Expert System (ES) / Artificial Intelligence (AI)
6.1.4.2  State the usage of each type of information system.
Activities
1.      The teacher introduces the new subtopic
2.      The teacher uses CD courseware to explain about the types of information systems.
3.      The students search the usage of each type of information system through the internet.
4.      Discussion
5.      Conclusion.
Reflection
The objectives had been achieved. At begin, the students did not understand the usage of IS. After explanation with some example, they can provide other example.





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: