MINGGU
29
(14
– 18 juLAI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
14 Julai 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.25 – 11.25 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.3
Perisian
|
Objektif Pembelajaran
|
2.3.1 Sistem Pengoperasian
2.3.1.1 Menyatakan pelbagai jenis sistem pengoperasian
yang digunakan dalam platform yang berbeza
2.3.1.2 Menyatakan fungsi-fungsi sistem pengoperasian
2.3.1.3 Menyatakan perbezaan antara muka sistem
pengoperasian
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyatakan analogi antara akuarium,
ikan dan air.
2.
Guru memperkenal tajuk serta objektif
3.
Pelajar didedahkan dengan tiga jenis antara
muka sistem pengoperasian.
4.
Pelajar mencari fungsi-fungsi sistem
pengoperasian menggunakan internet.
5.
Pelajar menjawab soalan objektif yang
disediakan dalam perisian CD ICT.
6.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
PC,
perisian CD Kursus ICT
|
Nilai Murni
|
Tepat, kerjasama, tanggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. 10 orang pelajar dapat menjawab soalan objektif dengan betul.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
15
Julai 2014
|
Masa
|
9.25 –10.25
pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6:
Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
|
Sub-tajuk
|
6.1 Kuantiti
yang Diwakili Oleh Kecerunan Graf
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Mencari kecerunan dan mentafsirkannya berdasarkan graf jarak-masa.
2.
Mencari laju pada tempoh
masa tertentu daripada graf jarak-masa.
|
Aktiviti
|
1. Pelajar diingatkan semula cara mencari kecerunan
graf.
2. Pelajar menyelesaiakan soalan contoh bersama-sama
guru.
3. Pelajar menjawab soalan latihan
4. Perbincangan jawapan
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar telah lupa cara mencari
kecerunan graf. Kebanyakan mereka boleh menyelesaikan latihan dengan baik
selepas menjawab soalan latihan bersama-sama guru.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
17 Julai 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.05 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.3
Perisian
|
Objektif Pembelajaran
|
2.3.2 Perisian Aplikasi
2.3.2.1 Menyatakan jenis-jenis perisian aplikasi
(pemprosesan perkataan, hamparan elektronik, persembahan, grafik)
2.3.2.2 Menerangkan kegunaan perisian aplikasi
(pemprosesan
perkataan, hamparan elektronik, persembahan, grafik)
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Pelajar membentuk 4 kumpulan. Wakil pelajar
memilih satu tajuk daripada empat jenis perisian aplikasi.
3.
Pelajar mencari kegunaan perisian aplikasi
yang dipilih dalam kumpulan menggunakan internet dalam masa 20 minit.
4.
Wakil pelajar membentangkan hasil dapatan.
5.
Guru memurnikan hasil pembentangan.
6.
Kesimpulan.
|
ABM
|
Komputer
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, tanggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif
tidak tercapai. Pelajar terlibat dengan perhimpunan. Aktiviti ini akan
dilaksanakan pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
17
Julai 2014
|
Masa
|
10.25 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6:
Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
|
Sub-tajuk
|
6.2 Kuantiti
yang Diwakili Oleh Luas Di Bawah Graf
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1. Menyatakan kuantiti yang diwakili oleh luas di
bawah graf.
2.
Mencari luas di bawah graf garis lurus.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mencari
luas di bawah graf berdasarkan contoh yang diterangkan oleh guru.
2.
Pelajar menjawab
soalan latihan
3.
Perbincangan
jawapan.
4.
Pelajar membuat
pembetulan
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar agak lemah untuk mengira luas. Guru telah
mengingatkan pelajar langkah dan formula untuk mengira luas. Guru menasihatkan
pelajar supaya menyiapkan soalan latihan dalam buku kerja.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
17 July 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
10.55 – 11.55 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning Objectives
|
5.1.5 Basic
Elements in Programming
5.1.5.3 Differentiate between mathematical and logical (Boolean) operators.
5.1.5.4 Differentiate between sequence control structure and selection control structure.
|
Activities
|
1.
Revise previous
lesson.
2.
The teacher
explains briefly about the concept of mathematical and logical (Boolean)
operators.
3.
The students
need to state the examples of mathematical and logical (Boolean) operators.
4.
The teacher
shows the pictures of sequence
control structure and selection control structure.
5.
The students
differentiate between these two pictures
6.
Do exercise
7.
Discussion
8.
Conclude the
lesson
|
Reflection
|
The objectives were achieved. Most of the
students can answer the question given. They also can differentiate between
constants and variables; differentiate between sequence control structure and
selection control structure.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
18
Julai 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6:
Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
|
Sub-tajuk
|
6.1 Kuantiti
yang Diwakili Oleh Kecerunan Graf
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
2. Mencari
jarak dengan menentukan luas di bawah graf laju-masa, apabila graf itu:
i. selari dengan paksi masa (laju seragam);
ii. jenis v = kt;
iii. jenis
v = kt + h ; dan
iv. gabungan i, ii, dan iii
|
Aktiviti
|
1.
Guru melukis graf
laju masa dan menerangkan beberapa situasi, statik, pecutan dan nyahpecutan.
2.
Guru menunjukkan
satu contoh penyelesaian.
3.
Pelajar membuat
soalan latihan.
4.
Sesi perbincangan
dan pembetulan
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Guru menggalakkan pelajar bekerja dalam kumpulan. Guru
lebih mudah memantau pelajar. Aktiviti ini telah dijalankan dengan baik.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
18 July 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.1 Concepts
of Information System
|
Learning
Objectives
|
6.1.1 Definition
6.1.1.1
Give the meaning of data, information and information systems
6.1.2 Usage Of Information Systems in Various
Fields
6.1.2.1 State the usage information systems in
education, business and management
|
Activities
|
1.
The teacher
explains briefly the concept of information system
2.
The students
draw a mind map includes the definition of data, information and information
systems.
3.
The students search information about the
usage of Information systems in various fields.
4.
Discussion
5.
Conclude the
lesson.
|
Reflection
|
The objectives had been achieved. The
students gave full cooperation and present the information clearly.
|
0 comments:
Post a Comment