MINGGU
28
(7
– 11 juLAI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
7 Julai 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.25 – 11.25 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.2
Perkakasan
|
Objektif Pembelajaran
|
2.2.3 Papan Induk
2.2.3.1 Mengenal pasti kedudukan Unit Pemprosesan Pusat
(CPU), Slot Tambahan, Kad Tambahan, Slot RAM, Port dan penyambung pada Papan
Induk
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membentuk 6 kumpulan kecil.
2.
Pelajar diedarkan Papan Induk yang telah
rosak.
3.
Guru menggunakan Perisian CD ICT untuk
menerangkan komponen dan kedudukan
CPU, Slot Tambahan, Kad Tambahan,
Slot RAM, Port dan penyambung pada Papan Induk
4.
Pelajar mengenalpasti kedudukan komponen
tersebut dengan papan Induk yang telah diedarkan.
5.
Pelajar menjawab soalan latihan dalam buku
nota.
6.
Perbincangan jawapan
7.
Kesimpulan
|
ABM
|
Papan
Induk, buku nota, perisian Cd ICT
|
Nilai Murni
|
Tepat, kerjasama, tanggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Pelajar dapat mengenalpasti kedudukan komponen pada papan Induk
yang berlainan jenis.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
8
Julai 2014
|
Masa
|
9.25 –10.25
pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 5:
Ubahan
|
Sub-tajuk
|
5.3 Ubahan Tercantum
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Menulis suatu ubahan tecantum dengan menggunakan simbol ∝ bagi kes-kes berikut:
i. dua ubahan langsung;
ii. dua
ubahan songsang; dan
iii. satu ubahan langsung dan satu ubahan
songsang.
2.
Menulis suatu ubahan tercantum dalam bentuk persamaan dengan mencari pemalar
terlebih dahulu.
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengulangkaji pelajaran minggu lepas
selama 5 minit.
2. Guru memperkenal subtopik baru, Ubahan Tercantum.
3. Pelajar bersama-sama guru menulis ubahan tercantum
dengan merujuk soalan dalam buku kerja.
4. Guru menunjukkan langkah penyelesaian mencari
pemalar bagi satu contoh soalan.
5. Pelajar menjawab soalan latihan berdasarkan
langkah-langkah yang telah ditunjukkan.
6. Perbincangan latihan.
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Terdapat beberapa orang pelajar dapat
menyelesaikan soalan latihan dengan baik. Guru perlu membantu pelajar dalam
operasi asas matematik.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
10 Julai 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.05 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.2
Perkakasan
|
Objektif Pembelajaran
|
2.2.4 Storan
2.2.4.1 Menjelaskan jenis dan fungsi:
·
Storan Primer (RAM, ROM)
·
Storan Sekunder (medium magnet, medium optik, ingatan kilat)
|
Aktiviti
|
1.
Guru menunjukkan beberapa RAM, ROM,
pendrive, CD-R, CD-RW, dan hard disk.
2.
Pelajar mengasingkan storan tersebut kepada
dua kumpulan, primer dan sekunder.
3.
Pelajar mencari maklumat tentang storan
primer dan storan sekunder.
4.
Pelajar mengisi jadual tentang perbezaan
storan primer dan sekunder berdasarkan kritirea yang diberikan.
5.
Perbincangan jawapan bersama guru.
|
ABM
|
RAM,
ROM, pendrive, CD-R, CD-RW, hard disk, lampiran kerja, komputer
|
Nilai Murni
|
Tepat, tekun, kerjasama
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Pelajar dapat menyiapkan lembaran kerja. Pelajar mengambil masa
yang lama untuk mencari bahan. Pelajar telah membuat pembetulan bagi jawapan
yang salah.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
10
Julai 2014
|
Masa
|
10.25 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
5: Ubahan
|
Sub-tajuk
|
5.3 Ubahan Tercantum
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
3. Mencari nilai pembolehubah tertentu dalam
ubahan tercantum apabila maklumat yang mencukupi diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mencari
nilai pembolehubah berdasarkan soalan latihan yang telah dibincangkan pada
hari Selasa.
2.
Guru memantau
langkah penyelesaian pelajar.
3.
Perbincangan
jawapan.
4.
Pelajar membuat
pembetulan
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar sukar membuat pengiraan. Guru perlu lebih
aktif membantu pelajar-pelajar yang lemah.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
10 July 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
10.55
– 11.55 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning
Objectives
|
5.1.4 Translator
5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler,
interpreter and compiler.
|
Activities
|
1.
Revise
previous lesson.
2.
The teacher
explains briefly the concept of translation method.
3.
The students
differentiate between the interpreter and compiler.
4.
Do exercise
5.
Discussion
6.
Conclude the
lesson
|
Reflection
|
The objectives were achieved. Most of the
students can answer the question given.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
11
Julai 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6:
Kecerunan dan Luas Di Bawah Graf
|
Sub-tajuk
|
6.1 Kuantiti
yang Diwakili Oleh Kecerunan Graf
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Menyatakan kuantiti yang diwakili oleh kecerunan graf.
2.
Melukis graf jarak-masa apabila diberi:
i.
jadual nilai jarak-masa;
ii.
antara jarak dengan masa.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal
tajuk baru dan kegunaan tajuk ini dalam kehiduapan seharian.
2.
Berdasarkan
soalan latihan dalam buku kerja, pelajar membuat eksperimen dengan melukis
graf jarak-masa.
3.
Pelajar mentafsir
graf dengan bantuan guru.
4.
Kesimpulan.
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar lebih berkeyakinan menjawab soalan latihan
kerana mereka sudah mempunyai asas melukis graf. Pdp berjaya dilaksanakan
dengan baik.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
11 July 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning
Objectives
|
5.1.5 Basic
Elements in Programming
5.1.5.1 Differentiate
between constants and variables
5.1.5.2 Differentiate
between the data types:
Boolean, integer, double, string and date
|
Activities
|
1.
The teacher
asks students about the formulae to find the area of circle.
2.
The teacher
relates the formulae with the topic.
3.
The students
state the examples of constants and variables
4.
The students
explain the concept of constants and variables.
5.
The teacher
explains briefly about the data type.
6.
The students
need to give the examples for each of data type.
7.
Conclude the
lesson.
|
Reflection
|
The students can differentiate between
constants and variables. They also can differentiate between data type. Each
student can provide one example.
|
0 comments:
Post a Comment