MINGGU
27
(30
JUN – 4 juLAI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.25 – 11.25 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Peperiksaan
Pertengahan Tahun
|
Objektif Pembelajaran
|
Pelajar
dapat membincangkan soalan pada Bahagian B dan C
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membincangkan setiap soalan pada
bahagian B dan C bersama-sama guru.
2.
Pelajar membuat pembetulan.
|
ABM
|
Kertas
Peperiksaan
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua soalan pada bahagian B dan C selesai dibincangkan. Pelajar
masih diajar tentang teknik menjawab soalan.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
1
Julai 2014
|
Masa
|
9.25 –10.25
pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 5:
Ubahan
|
Sub-tajuk
|
5.1 Ubahan
Langsung
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Menyatakan perubahan yang berlaku kepada suatu kuantiti apabila kuantiti yang
lain berubah dalam situasi harian yang melibatkan ubahan langsung.
2.
Menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara langsung terhadap kuantiti
yang lain daripada maklumat yang diberi.
3.
Menulis suatu ubahan langsung dalam bentuk persamaan yang melibatkan dua
pembolehubah dengan mencari pemalar terlebih dahulu.
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenal tajuk baru dan menyatakan
kegunaan tajuk ini dalam kehidupan seharian.
2. Berdasarkan soalan dalam buku kerja, pelajar
membuat eksperimen berdasarkan contoh soalan dan latihan yang disediakan. Pelajar
menyatakan kesimpulan.
3. Guru menunjuk cara menulis ubahan langsung dalam
bentuk persamaan dan langkah-langkah mencari pemalar.
4. Pelajar menjawab soalan latihan dalam buku
tersebut.
5. Perbincangan.
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Masalah sebahagian pelajar adalah asas matematik
mereka tidak kukuh. Guru telah memberi tunjuk ajar kepada mereka. Guru perlu
mencari jalan penyelesaian untuk mengukuhkan asas mereka.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
3 Julai 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.05 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.2
Perkakasan
|
Objektif Pembelajaran
|
2.2.1 Peranti Input
2.2.1.1 Mengenal pasti peranti input yang digunakan
untuk teks, grafik, audio dan video
2.2.2 Peranti Output
2.2.2.1 Mengenal pasti peranti
output yang digunakan
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengedarkan lampiran kerja kepada
pelajar.
2.
Pelajar mencari jawapan melalui internet
bersama-sama rakan sebelah.
3.
Perbincangan jawapan bersama guru.
4.
Pelajar membuat pembetulan.
|
ABM
|
Lampiran
kerja, komputer
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, tekun, tangggungjawab
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua pelajar dapat menjawab soalan dengan betul. Guru membuat
penerangan ringkas selepas perbincangan jawapan.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
3
Julai 2014
|
Masa
|
10.25 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 5:
Ubahan
|
Sub-tajuk
|
5.1 Ubahan
Langsung
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
3. Mencari nilai x atau y apabila y berubah
secara langsung dengan x dan maklumat yang mencukupi diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar
mengulangkaji pelajaran lepas, mencari pemalar.
2.
Guru menerangkan
kaedah pencarian nilai x dan y berdasarkan satu contoh soalan.
3.
Pelajar menjawab
latihan soalan yang lain.
4.
Perbincangan.
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar lebih menguasai
pembelajaran hari ini. Terdapat kerjasama antara mereka. Pelajar lain
membantu pelajar yang lemah. Guru bertindak sebagai fasilitator. Guru menasihatkan
pelajar supaya menghabiskan latihan bagi ubahan lansung.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
3 Julai 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 11.55 pagi
|
Tingkatan
|
5S3
|
Bidang Pembelajaran
|
Peperiksaan
Pertengahan Tahun
|
Objektif Pembelajaran
|
Pelajar
dapat membincangkan soalan pada Bahagian B dan C
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membincangkan setiap soalan pada
bahagian B dan C bersama-sama guru.
2.
Pelajar membuat pembetulan.
|
ABM
|
Kertas
Peperiksaan
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua soalan telah dibincangkan. Guru menasihatkan pelajar supaya
meningkatkan usaha dan selalu membuat latihan.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
4
Julai 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 5:
Ubahan
|
Sub-tajuk
|
5.1 Ubahan Songsang
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Menyatakan perubahan yang berlaku kepada suatu kuantiti apabila kuantiti
yang lain berubah dalam situasi harian yang
melibatkan ubahan songsang.
2.
Menentukan sama ada suatu kuantiti berubah secara songsang
terhadap kuantiti yang lain daripada maklumat yang diberi.
3.
Menulis suatu ubahan songsang dalam bentuk persamaan yang melibatkan dua
pembolehubah dengan mencari pemalar terlebih
dahulu.
4.
Mencari nilai x atau y apabila y berubah secara songsang dengan x dan maklumat
yang mencukupi diberi
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membuat
eksperimen soalan ubahan sonsang yang disediakan dalam buku kerja. Pelajar membuat
kesimpulan.
2.
Guru menunjukkan
cara menulis ubahan songsang dalam bentuk persamaan.
3.
Pelajar menjawab
soalan latihan dengan mencari pemalar, nilai x dan nilai y
4.
Perbincangan.
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar menjadi mudah menjawab soalan ubahan
songsang kerana mereka telah memahami ubahan langsung. Guru memantau dan
menunjuk ajar pelajar yang masih lemah.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
4 July 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning
Objectives
|
5.1.3 Programming
Language Approaches
5.1.3.1 Define structured
approach in programming
5.1.3.2 Define object – oriented
approach in programming.
5.1.3.3 Differentiate between
structured approach and object – oriented approach in programming
|
Activities
|
1.
Revise
previous lesson.
2.
The students
collect the information about structured approach and object-oriented
approach from the internet
3.
The students
try to differentiate between these two programming language approaches.
4.
Discussion
5.
Conclude the
lesson.
|
Reflection
|
The students difficult to understand about
the concept of programming language approaches. After further explanation,
they become more understand. They can differentiate between structured
approach and object – oriented approach. The teacher will revised about the
lesson during practical session.
|
0 comments:
Post a Comment