MINGGU
16
(14
– 18 april 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
14 April 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.4 Perkembangan Semasa Dan Masa Depan
|
Objektif Pembelajaran
|
1.4.1 Kesan TMK kepada
Masyarakat
1.4.1.1
Mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber (contoh : Internet, perpustakaan
atau majalah)
1.4.1.2 Menerangkan kesan TMK kepada masyarakat
1.4.1.3
Mempersembahkan hasil dapatan dengan jelas dan tepat
1.4.1.4 Menunjukkan kerjasama semasa menjalankan kajian
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mencari maklumat dari internet.
2. Pelajar mempersembahkan maklumat dengan
menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3. Pelajar membuat pembentangan secara individu.
4. Pelajar memurnikan hasil persembahan mereka.
5. Pelajar menghantar projek mereka untuk dinilai
oleh guru.
|
ABM
|
Perisian
Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Objektif
tidak tercapai. Pelajar selesai mencari bahan. Mereka perlu memurnikan
maklumat mereka menggunakan Microsoft Powerpoint. Pembentangan telah
ditetapkan oleh guru iaitu pada hari Khamis, 17 April.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
14
April 2014
|
Masa
|
12.05 –
12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4 Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.4 Implikasi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mengenal pasti
antejadian dan akibat bagi suatu implikasi 'jika p,maka q'
2.
Menulis dua
aplikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya
jika"
|
Aktiviti
|
1. Guru
memperkenal hubung kata jika,maka menggunakan ayat pernyataan yang berkaitan
dengan kehidupan seharian
2. Guru
menerangkan penggunaan jika,maka dalam dua ayat pernyata.
3. Guru
memberi beberapa contoh kepada pelajar
4. Pelajar
menjawab beberapa soalan di papan tulis
5. Guru
menerangkan pengunaan jika dan hanya jika menggunakan beberapa contoh soalan
6. Pelajar
diberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar boleh
menjawab soalan latihan dengan baik. Mereka dapat menggabungkan ayat
menggunakan perkataan jika dan maka.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
15
April 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4 Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.4
Implikasi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Membina
pernyataan matematik dalam bentuk "jika p, maka q" dan p jika dan
hanya jika q
2. Menentukan
akas bagi satu aplikasi yang diberi
|
Aktiviti
|
1. Guru
mengingatkan semula kepada pelajar tentang pelajaran sebelum ini,
menggunakan” jika p, maka q” dan “p jika dan hanya jika q”.
2. Guru
menerangkan beberapa contoh soalan membina pernyataan matematik dalam bentuk "jika
p, maka q".
3. Pelajar
menjawab soalan latihan.
4. Pelajar
membina pernyataan matematik dalam bentuk “p jika dan hanya jika” berdasarkan
latihan yang diberi pada aktiviti 2.
5. Guru
menerangkan konsep akas dan nilai kebenaran bagi akas.
6. Pelajar
menjawab soalan latihan.
7. Perbincangan
jawapan dan pembetulan.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar dapat menjawab
soalan latihan dengan betul. Pelajar agak sukar menentukan nilai kebenaran
bagi akas kerana asas mereka tidak
kuat.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
15
April 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4 Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.4 Implikasi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mengenal pasti
antejadian dan akibat bagi suatu implikasi 'jika p,maka q'
2.
Menulis dua
aplikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya
jika"
|
Aktiviti
|
1. Guru
memperkenal hubung kata jika,maka menggunakan ayat pernyataan yang berkaitan dengan
kehidupan seharian
2. Guru
menerangkan penggunaan jika,maka dalam dua ayat pernyata.
3. Guru
memberi beberapa contoh kepada pelajar
4. Pelajar
menjawab beberapa soalan di papan tulis
5. Guru
menerangkan pengunaan jika dan hanya jika menggunakan beberapa contoh soalan
6.
Pelajar diberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar
boleh menjawab soalan latihan dengan baik. Mereka dapat menggabungkan ayat
menggunakan perkataan jika dan maka.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
16
April 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4:
Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.4 Hujah
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mengenalpasti
premis dan kesimpulan dalam suatu hujah ringkas yang diberi
2.
Membuat
kesimpulan berdasarkan dua premis yang diberikan bagi
1.
Hujah
bentuk I
2.
Hujah
bentuk II
3.
Hujah
bentuk III
|
Aktiviti
|
1.
Guru
menerangkan tentang bentuk hujah 1,2 dan 3
2.
Guru
memberi beberapa contoh untuk menerangkan penggunaan hujah 1,2, dan 3 dalam
soalan
3.
Pelajar
menjawab soalan yang disediakan guru.
4.
Perbincangan
jawapan
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Semua aktiviti telah dilaksanakan. Pelajar
memerlukan latihan yang lebih untuk menguasai penggunaan hujah. Guru telah
memberi beberapa tips untuk menguasai hujah. Mereka diberi kerja rumah
sebagai latihan pengukuhan.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
16
April 2014
|
Masa
|
10.20 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4 Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.4
Implikasi
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Membina
pernyataan matematik dalam bentuk "jika p, maka q" dan p jika dan
hanya jika q
2. Menentukan
akas bagi satu aplikasi yang diberi
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengingatkan
semula kepada pelajar tentang pelajaran sebelum ini, menggunakan” jika p,
maka q” dan “p jika dan hanya jika q”.
2.
Guru menerangkan
beberapa contoh soalan membina pernyataan matematik dalam bentuk "jika
p, maka q".
3.
Pelajar menjawab
soalan latihan.
4.
Pelajar membina
pernyataan matematik dalam bentuk “p jika dan hanya jika” berdasarkan latihan
yang diberi pada aktiviti 2.
5.
Guru menerangkan
konsep akas dan nilai kebenaran bagi akas.
6.
Pelajar menjawab
soalan latihan.
7.
Perbincangan
jawapan dan pembetulan.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar dapat menjawab
soalan latihan dengan betul. Pelajar agak sukar menentukan nilai kebenaran
bagi akas kerana asas mereka tidak
kuat.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
17 April 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.4 Perkembangan Semasa Dan Masa Depan
|
Objektif Pembelajaran
|
1.4.1 Kesan TMK kepada
Masyarakat
1.4.1.1
Mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber (contoh : Internet, perpustakaan
atau majalah)
1.4.1.2 Menerangkan kesan TMK kepada masyarakat
1.4.1.3
Mempersembahkan hasil dapatan dengan jelas dan tepat
1.4.1.4 Menunjukkan kerjasama semasa menjalankan
kajian
|
Aktiviti
|
1. Pelajar membuat pembentangan secara individu.
2. Pelajar memurnikan hasil persembahan mereka.
3. Pelajar menghantar projek mereka untuk dinilai
oleh guru.
|
ABM
|
Perisian
Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
6
orang pelajar telah selesai membentangkan hasil kerja mereka. Terdapat 8
orang pelajar lagi yang masih menunggu giliran. Guru telah memberi komen
kepada pembentang. Mereka perlu memurnikan kembali slaid masing-masing untuk
penilaian akhir. Aktiviti ini akan diteruskan pada minggu hadapan.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
17
April 2014
|
Masa
|
8.15 –
9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
4: Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.4 Hujah
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mengenalpasti premis dan kesimpulan dalam
suatu hujah ringkas yang diberi
2.
Membuat kesimpulan berdasarkan dua premis
yang diberikan bagi
1. Hujah bentuk I
2. Hujah bentuk II
3. Hujah bentuk
III
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan tentang bentuk hujah 1,2 dan 3
2. Guru
memberi beberapa contoh untuk menerangkan penggunaan hujah 1,2, dan 3 dalam
soalan
3. Pelajar menjawab soalan yang disediakan guru.
4.
Perbincangan jawapan
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Semua aktiviti telah dilaksanakan. Pelajar
memerlukan latihan yang lebih untuk menguasai penggunaan hujah. Guru telah
memberi beberapa tips untuk menguasai hujah. Mereka diberi kerja rumah
sebagai latihan pengukuhan.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
17 April 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
Multimedia Development
|
Learning Objective
|
4.3.3 Multimedia
Production
4.3.3.2 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational
multimedia project.
|
Activity
|
The students develop the
multimedia based on their storyboard and material.
|
Reflection
|
The objective was not achieved. The
students did not have enough time to develop the project. The activity will
be held during the next class.
|
18
April – Good Friday
0 comments:
Post a Comment