Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 16
(14 – 18 april 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
14 April 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.4 Perkembangan Semasa Dan Masa Depan
Objektif Pembelajaran
1.4.1 Kesan TMK kepada Masyarakat
1.4.1.1 Mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber (contoh : Internet, perpustakaan atau majalah)
1.4.1.2 Menerangkan kesan TMK kepada masyarakat
1.4.1.3 Mempersembahkan hasil dapatan dengan jelas dan tepat
1.4.1.4 Menunjukkan kerjasama semasa menjalankan kajian
Aktiviti
1.   Pelajar mencari maklumat dari internet.
2.   Pelajar mempersembahkan maklumat dengan menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3.   Pelajar membuat pembentangan secara individu.
4.   Pelajar memurnikan hasil persembahan mereka.
5.   Pelajar menghantar projek mereka untuk dinilai oleh guru.
ABM
Perisian Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
Objektif tidak tercapai. Pelajar selesai mencari bahan. Mereka perlu memurnikan maklumat mereka menggunakan Microsoft Powerpoint. Pembentangan telah ditetapkan oleh guru iaitu pada hari Khamis, 17 April.


Hari
Isnin
Tarikh
14 April 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4 Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.4 Implikasi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi 'jika p,maka q'
2.      Menulis dua aplikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika"
Aktiviti
1.      Guru memperkenal hubung kata jika,maka menggunakan ayat pernyataan yang berkaitan dengan kehidupan seharian
2.      Guru menerangkan penggunaan jika,maka dalam dua ayat pernyata.
3.      Guru memberi beberapa contoh kepada pelajar
4.      Pelajar menjawab beberapa soalan di papan tulis
5.      Guru menerangkan pengunaan jika dan hanya jika menggunakan beberapa contoh soalan
6.      Pelajar diberi latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar boleh menjawab soalan latihan dengan baik. Mereka dapat menggabungkan ayat menggunakan perkataan jika dan maka.

Hari
Selasa
Tarikh
15 April 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4 Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.4 Implikasi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Membina pernyataan matematik dalam bentuk "jika p, maka q" dan p jika dan hanya jika q
2.      Menentukan akas bagi satu aplikasi yang diberi
Aktiviti
1.      Guru mengingatkan semula kepada pelajar tentang pelajaran sebelum ini, menggunakan” jika p, maka q” dan “p jika dan hanya jika q”.
2.      Guru menerangkan beberapa contoh soalan membina pernyataan matematik dalam bentuk "jika p, maka q".
3.      Pelajar menjawab soalan latihan.
4.      Pelajar membina pernyataan matematik dalam bentuk “p jika dan hanya jika” berdasarkan latihan yang diberi pada aktiviti 2.
5.      Guru menerangkan konsep akas dan nilai kebenaran bagi akas.
6.      Pelajar menjawab soalan latihan.
7.      Perbincangan jawapan dan pembetulan.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul. Pelajar agak sukar menentukan nilai kebenaran bagi akas  kerana asas mereka tidak kuat.

Hari
Selasa
Tarikh
15 April 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4 Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.4 Implikasi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Mengenal pasti antejadian dan akibat bagi suatu implikasi 'jika p,maka q'
2.      Menulis dua aplikasi apabila diberi pernyataan yang menggunakan "jika dan hanya jika"
Aktiviti
1.      Guru memperkenal hubung kata jika,maka menggunakan ayat pernyataan yang berkaitan dengan kehidupan seharian
2.      Guru menerangkan penggunaan jika,maka dalam dua ayat pernyata.
3.      Guru memberi beberapa contoh kepada pelajar
4.      Pelajar menjawab beberapa soalan di papan tulis
5.      Guru menerangkan pengunaan jika dan hanya jika menggunakan beberapa contoh soalan
6.      Pelajar diberi latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar boleh menjawab soalan latihan dengan baik. Mereka dapat menggabungkan ayat menggunakan perkataan jika dan maka.

Hari
Rabu
Tarikh
16 April 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4: Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.4 Hujah
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Mengenalpasti premis dan kesimpulan dalam suatu hujah ringkas yang diberi
2.      Membuat kesimpulan berdasarkan dua premis yang diberikan bagi
1.         Hujah bentuk I
2.         Hujah bentuk II
3.         Hujah bentuk III
Aktiviti
1.      Guru menerangkan tentang bentuk hujah 1,2 dan 3
2.      Guru memberi beberapa contoh untuk menerangkan penggunaan hujah 1,2, dan 3 dalam soalan
3.      Pelajar  menjawab soalan yang disediakan guru.
4.      Perbincangan jawapan
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua aktiviti telah dilaksanakan. Pelajar memerlukan latihan yang lebih untuk menguasai penggunaan hujah. Guru telah memberi beberapa tips untuk menguasai hujah. Mereka diberi kerja rumah sebagai latihan pengukuhan.

Hari
Rabu
Tarikh
16 April 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4 Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.4 Implikasi
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Membina pernyataan matematik dalam bentuk "jika p, maka q" dan p jika dan hanya jika q
2.      Menentukan akas bagi satu aplikasi yang diberi
Aktiviti
1.      Guru mengingatkan semula kepada pelajar tentang pelajaran sebelum ini, menggunakan” jika p, maka q” dan “p jika dan hanya jika q”.
2.      Guru menerangkan beberapa contoh soalan membina pernyataan matematik dalam bentuk "jika p, maka q".
3.      Pelajar menjawab soalan latihan.
4.      Pelajar membina pernyataan matematik dalam bentuk “p jika dan hanya jika” berdasarkan latihan yang diberi pada aktiviti 2.
5.      Guru menerangkan konsep akas dan nilai kebenaran bagi akas.
6.      Pelajar menjawab soalan latihan.
7.      Perbincangan jawapan dan pembetulan.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul. Pelajar agak sukar menentukan nilai kebenaran bagi akas  kerana asas mereka tidak kuat.

Hari
Khamis
Tarikh
17 April 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.4 Perkembangan Semasa Dan Masa Depan
Objektif Pembelajaran
1.4.1 Kesan TMK kepada Masyarakat
1.4.1.1 Mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber (contoh : Internet, perpustakaan atau majalah)
1.4.1.2 Menerangkan kesan TMK kepada masyarakat
1.4.1.3 Mempersembahkan hasil dapatan dengan jelas dan tepat
1.4.1.4 Menunjukkan kerjasama semasa menjalankan kajian
Aktiviti
1.   Pelajar membuat pembentangan secara individu.
2.   Pelajar memurnikan hasil persembahan mereka.
3.   Pelajar menghantar projek mereka untuk dinilai oleh guru.
ABM
Perisian Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
Nilai Murni
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod etika TMK
Refleksi
6 orang pelajar telah selesai membentangkan hasil kerja mereka. Terdapat 8 orang pelajar lagi yang masih menunggu giliran. Guru telah memberi komen kepada pembentang. Mereka perlu memurnikan kembali slaid masing-masing untuk penilaian akhir. Aktiviti ini akan diteruskan pada minggu hadapan.

Hari
Khamis
Tarikh
17  April 2014
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 4: Penaakulan Matematik
Sub-tajuk
4.4 Hujah
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Mengenalpasti premis dan kesimpulan dalam suatu hujah ringkas yang diberi
2.      Membuat kesimpulan berdasarkan dua premis yang diberikan bagi
1.  Hujah bentuk I
              2.  Hujah bentuk II
3.   Hujah bentuk III
Aktiviti
1.      Guru menerangkan tentang bentuk hujah 1,2 dan 3
2.      Guru memberi beberapa contoh untuk menerangkan penggunaan hujah 1,2, dan 3 dalam soalan
3.      Pelajar  menjawab soalan yang disediakan guru.
4.      Perbincangan jawapan
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua aktiviti telah dilaksanakan. Pelajar memerlukan latihan yang lebih untuk menguasai penggunaan hujah. Guru telah memberi beberapa tips untuk menguasai hujah. Mereka diberi kerja rumah sebagai latihan pengukuhan.

Day
Thursday
Date
17 April 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
4.3 Multimedia Development
Learning Objective
4.3.3  Multimedia Production
4.3.3.2  Apply all the phases of multimedia production to  produce an interactive educational multimedia project.
Activity
The students develop the multimedia based on their storyboard and material.
Reflection
The objective was not achieved. The students did not have enough time to develop the project. The activity will be held during the next class.

18 April – Good Friday


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: