MINGGU
17
(21
– 25 april 2014)
21 April
– Guru CRK
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
22
April 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4 Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.5 Deduksi
dan Aruhan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1
Menentukan sama ada sesuatu kesimpulan yang dibuat
berdasarkan
1.
Penaakulan secara deduksi
2.
Penaakulan secara aruhan
2
Membuat kesimpulan mengenai kes khusus secara
deduksi berdasarkan pernyataan umum yang diberi
3
Membuat kesimpulan umum secara aruhan bagi sesuatu
senarai nombor berpola
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan konsep aruhan dan deduksi.
2. Pelajar
menentukan sama ada kesimpulan dibuat berdasarkan deduksi atau aruhan menurut
soalan yang diberi.
3. Pelajar
membuat kesimpulan secara deduksi dan aruhan berdasarkan contoh yang diberi
oleh guru.
4. Pelajar
menyiapkan latihan yang diberi
5. Guru
meminta pelajar menghantar buku kerja masing-masing untuk disemak
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik.
Pelajar menjawab soalan latihan dalam kumpulan. Guru menjadi mentor pelajar.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
22
April 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 4 Penaakulan Matematik
|
Sub-tajuk
|
4.5 Deduksi
dan Aruhan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Menentukan sama ada sesuatu kesimpulan yang dibuat
berdasarkan
1.
Penaakulan secara deduksi
2.
Penaakulan secara aruhan
2. Membuat
kesimpulan mengenai kes khusus secara deduksi berdasarkan pernyataan umum
yang diberi
3 Membuat
kesimpulan umum secara aruhan bagi sesuatu senarai nombor berpola
|
Aktiviti
|
6. Guru
menerangkan konsep aruhan dan deduksi.
7. Pelajar
menentukan sama ada kesimpulan dibuat berdasarkan deduksi atau aruhan menurut
soalan yang diberi.
8. Pelajar
membuat kesimpulan secara deduksi dan aruhan berdasarkan contoh yang diberi
oleh guru.
9. Pelajar
menyiapkan latihan yang diberi
10. Guru
meminta pelajar menghantar buku kerja masing-masing untuk disemak
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik.
Pelajar menjawab soalan latihan dalam kumpulan. Guru perlu memberi lebih
input kepada pelajar kerana asas matematik mereka tidak kukuh.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
23
April 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.1 Selang kelas
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melengkapkan
selang kelas bagi satu set data yang diberi satu selang kelas
2. Menetukan
1. Had atas
dan had bawah
2. Sempadan
atas dan sempadan bawah
3. Mengira
saiz selang kelas
4. Membina
jadual kekerapan berdasarkan satu set data yang diberi
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kepentingan statistik dalam kehidupan seharian.
2. Guru
menerangkan tentang saiz kelas dan guru membincangkan kaedah untuk mencari
saiz kelas.
3. Pelajar
menjawab contoh soalan yang disediakan oleh guru dan membincangkan jawapan
bersama-sama.
4. Guru
menunjukkan kaedah untuk mencari kekerapan dengan kaedah gundalan
5. Pelajar
mengisi jadual yang diberi
6. Guru
memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan Hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Semua
pelajar mengambil bahagian menjawab soalan masing-masing. Mereka nampak berminat
dengan topik ini.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
23
April 2014
|
Masa
|
10.20 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.1 Selang kelas
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melengkapkan selang kelas bagi satu set data yang
diberi satu selang kelas
2. Menetukan
1. Had atas
dan had bawah
2. Sempadan
atas dan sempadan bawah
3. Mengira saiz selang kelas
4. Membina jadual kekerapan berdasarkan satu
set data yang diberi
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan kepentingan statistik dalam
kehidupan seharian.
2. Guru menerangkan tentang saiz kelas dan guru
membincangkan kaedah untuk mencari saiz kelas.
3. Pelajar menjawab contoh soalan yang disediakan oleh
guru dan membincangkan jawapan bersama-sama.
4. Guru menunjukkan kaedah untuk mencari kekerapan
dengan kaedah gundalan
5. Pelajar mengisi jadual yang diberi
6. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja
rumah
|
ABM
|
Papan Hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Semua
pelajar mengambil bahagian menjawab soalan masing-masing. Mereka agak berminat
dengan topik ini kerana agak senang untuk mereka menjawab soalan.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
24 April 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.4 Perkembangan Semasa Dan Masa Depan
|
Objektif Pembelajaran
|
1.4.1 Kesan TMK kepada
Masyarakat
1.4.1.3
Mempersembahkan hasil dapatan dengan jelas dan tepat
1.4.1.4 Menunjukkan kerjasama semasa menjalankan
kajian
|
Aktiviti
|
1. Pelajar membuat pembentangan secara individu.
2. Pelajar memurnikan hasil persembahan mereka.
3. Pelajar menghantar projek mereka untuk dinilai
oleh guru.
|
ABM
|
Perisian
Microsoft Powerpoint, LCD Projektor
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, menghargai, patuh kepada kod
etika TMK
|
Refleksi
|
Semua
pelajar selesai membentangkan hasil masing-masing. Guru menggalakkan pelajar
bersoal jawab dengan pembentang. Hasil pembentangan akan dicetak oleh guru
sebagai bukti projek mereka.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
24
April 2014
|
Masa
|
8.15 –
9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6:
Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.2 Mod
dan Min bagi data terkumpul
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menentukan kelas mod daripada jadual kekerapan
data terkumpul
2.
Mengira nilai titik tengah sesuatu kelas
3.
Mengira min daripada jadual kekerapan data
terkumpul
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyediakan kertas soalan yang mempunyai
jadual bagi selang kelas, kekerapan, sempadan atas dan bawah dan titik tengah
2.
Guru menerangkan kepada pelajar formula untuk
menentukan kelas mod dan juga min menggunakan contoh soalan yang telah diberi
3.
Guru meminta pelajar membuat pengiraan dan memberi
jawapan yang tepat
4.
Guru mengarahkan pelajar menjawab soalan yang
seterusnya
5.
Guru memberi latihan di dalam buku latihan sebagai
kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar memerlukan lebih latihan supaya mereka
mengingat formula untuk mencari titik tengah dan min. Guru menyediakan
latihan sebagai kerja rumah dan akan dibincangkan pada masa berikutnya.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
24 April 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
Multimedia Development
|
Learning Objective
|
4.3.3 Multimedia
Production
4.3.3.2 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational
multimedia project.
|
Activity
|
The students develop the
multimedia based on their storyboard and material.
|
Reflection
|
The objective was not achieved. The
students still need time to develop their project. This activity will be held
during the next class.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
25 April 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
Multimedia Development
|
Learning Objective
|
4.3.3 Multimedia
Production
4.3.3.2 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational
multimedia project.
|
Activity
|
The students develop the
multimedia based on their storyboard and material.
|
Reflection
|
Most of the students had completed the task
given. They need to queue to evaluate by the teacher.
|
0 comments:
Post a Comment