Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 19
(5 – 9 mei 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
5  Mei 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.1 Konsep Sistem
Objektif Pembelajaran
2.1.2 Perwakilan Data
2.1.2.1 Menyatakan hubungan tentang perwakilan data:
·     bit
·     bait
·     aksara
2.1.3 Pengenalan Kepada Kod Binari
2.1.3.1 Menjelaskan fungsi kod ASCII
Aktiviti
1.      Pelajar diberi masa 5 minit untuk mengulangkaji pelajaran yang lepas.
2.      Guru menyatakan objektif pelajaran pada hari ini.
3.      Guru menerangkan konsep hubungan perwakilan data.
4.      Pelajar mencari bahan tentang fungsi kod ASCII menggunakan internet.
5.      Wakil pelajar menjelaskan fungsi kod ASCII.
6.      Pelajar menjawab soalan pada lembaran kerja yang disediakan guru.
7.      Perbincangan jawapan dan pelajar membuat pembetulan.
8.      Pelajar menyimpulkan pelajaran.
ABM
Komputer, lembaran kerja
Nilai Murni
Tekun, tepat, teliti
Refleksi
Semua aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Pelajar telah membuat pembtulan bagi jawapan yang salah. Mereka lebih faham selepas perbincangan.


Hari
Isnin
Tarikh
5 Mei 2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.5 kekerapan longgokan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Membina jadual kekerapan longgokan bagi data terkumpul dan data tak terkumpul
Aktiviti
1.      Murid mengisi jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas berdasarkan soalan dalam buku kerja.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar telah siap mengisi jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas.


Hari
Selasa
Tarikh
6 Mei 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.5 kekerapan longgokan
6.6 sukatan serakan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melukis ogif
2.   Menentukan median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil daripada ogif
Aktiviti
1.   Pelajar  melukis ogif dari data yang telah dilengkapkan dalam soalan yang lepas.
2.   Guru menerangkan kepada murid kaedah untuk memcari nilai median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil.
3.   Pelajar menyiapkan latihan secara individu.
4.   Pelajar membuat latihan soalan lain menggunakan buku kerja.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Guru telah memantau semua pelajar untuk membetulkan kesalahan mereka. Pelajar telah membuat pembetulan dengan segera.

Hari
Selasa
Tarikh
6 Mei 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6: Statistik 3
Sub-tajuk
6.5 kekerapan longgokan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Membina jadual kekerapan longgokan bagi data terkumpul dan data tak terkumpul
Aktiviti
1.      Murid mengisi jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas berdasarkan soalan dalam buku kerja.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar telah siap mengisi jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas.

Hari
Rabu
Tarikh
7 Mei 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
Soalan SPM 2009
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menjawab soalan berkaitan statistik
Aktiviti
1.   Pelajar menjawab soalan statistik dalam masa 30 minit pada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
2.   Perbincangan jawapan
ABM
Papan Hitam, Lembaran kerja (soalan statistik  SPM 2009)
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar menghadapi masalah mengatur masa. Terdapat segelintir pelajar yang memerlukan lebih 30 minit untuk menjawab soalan. Guru menyediakan latihan sebagai kerja rumah.

Hari
Rabu
Tarikh
7 Mei 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
6.5 kekerapan longgokan
6.6 sukatan serakan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Melukis ogif
2.   Menentukan median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil daripada ogif
Aktiviti
1.   Pelajar  melukis ogif dari data yang telah dilengkapkan dalam soalan yang lepas.
2.   Guru menerangkan kepada murid kaedah untuk memcari nilai median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil.
3.   Pelajar menyiapkan latihan secara individu.
4.   Pelajar membuat latihan soalan lain menggunakan buku kerja.
ABM
Papan hitam, Buku Kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif tercapai. Guru telah memantau semua pelajar untuk membetulkan kesalahan mereka. Pelajar telah membuat pembetulan dengan segera.

Hari
Khamis
Tarikh
8  Mei 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
2.1 Konsep Sistem
Objektif Pembelajaran
2.1.4 Pengukuran Data
2.1.4.1 Menyatakan unit bagi ukuran data:
·        Bit, Bait, Kilobyte(KB), Megabait(MB), Gigabait(GB), Terabyte(TB)
2.1.5 Pengukuran Kelajuan Jam
         2.1.5.1 Menyatakan unit ukuran bagi ukuran kelajuan jam:
·        Megahertz(MHz)
·        Gigahertz(GHz)
Aktiviti
1.   Pelajar memberi contoh-contoh unit pengukuran yang digunakan dalam kehidupan seharian (berat, panjang, isipadu air)
2.   Guru mengaitkan unit pengukuran tersebut dengan unit pengukuran data.
3.   Pelajar mendengar penjelasan tentang pengukuran data dan pengukuran kelajuan jam menggunakan perisian kursus TMK.
4.   Pelajar menjawab 10 soalan objektif.
5.   Perbincangan jawapan
6.   Pelajar menyimpulkan pelajaran.
ABM
Perisian kursus TMK, LCD Projektor
Nilai Murni
Tekun, tepat, teliti
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar mendapat 8 markah dan ke atas. Soalan yang salah telah dibincangkan bersama-sama.

Hari
Khamis
Tarikh
8 Mei 2014
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 6 Statistik 3
Sub-tajuk
Soalan SPM 2009
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menjawab soalan berkaitan statistik
Aktiviti
1.   Pelajar menjawab soalan statistik dalam masa 30 minit pada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
2.   Perbincangan jawapan
ABM
Papan Hitam, Lembaran kerja (soalan statistik  SPM 2009)
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar menghadapi masalah mengatur masa. Terdapat segelintir pelajar yang memerlukan lebih 30 minit untuk menjawab soalan. Guru menyediakan latihan sebagai kerja rumah.

Day
Thursday
Date
8 May 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
5.1  Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.2  Levels and generations of programming languages
          5.1.2.1  Identify the generations of low-level programming languages with  examples
          5.1.2.2  Identify the generations of high-level programming languages with examples.
Activities
1.   Revise previous lesson.
2.   The teacher gives explanation about levels and generations of programming.
3.   The students draw a hierarchy chart to classify the generations of each level of programming language with examples.
4.   Conclude the lesson.
Reflection
The objectives were achieved. The students made their own discussion to draw a hierarchy chart. They also use the internet to find the information

Hari
Jumaat
Tarikh
9 Mei 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Kertas Percubaan SPM
Sub-tajuk
Kertas 2 (Bahagian B)
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.  Melukis graf soalan nombor 13
Aktiviti
1.  Pelajar melukis graf.
2.  Perbincangan jawapan dan pembetulan
ABM
Papan Hitam, Lembaran kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Soalan tersebut selesai dibincangkan. Pelajar boleh melukis graf dengan baik tetapi mengambil masa yang lama untuk selesaikan soalan tersebut. Guru menasihatkan mereka supaya perbanyakkan latihan untuk menghadapi Peperiksaan Pertengahan Tahun.

Day
Friday
Date
9 May 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
5.1  Basic Programming Concepts
Learning Objectives
5.1.3  Programming Language Approaches
          5.1.3.1  Define structured approach in programming
          5.1.3.2  Define object-oriented approach in programming
          5.1.3.3  Differentiate between structured approach and object – oriented approach in programming
Activities
1.      Revise previous lesson.
2.      The students form four groups. Two groups will collect information for structured approach in programming while the other groups will collect information about object – oriented approach in programming from the internet.
3.      After 30 minutes, they will compare the results and try to differentiate between structured approach and object – oriented approach in programming
4.      Conclude the lesson.
Reflection
The objectives were achieved. The students gave full cooperation completing the task given.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: