MINGGU
19
(5
– 9 mei 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
5 Mei 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05
tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.1 Konsep Sistem
|
Objektif Pembelajaran
|
2.1.2 Perwakilan Data
2.1.2.1 Menyatakan
hubungan tentang perwakilan data:
·
bit
·
bait
·
aksara
2.1.3 Pengenalan Kepada Kod
Binari
2.1.3.1 Menjelaskan
fungsi kod ASCII
|
Aktiviti
|
1. Pelajar diberi masa 5 minit untuk
mengulangkaji pelajaran yang lepas.
2. Guru menyatakan objektif pelajaran pada
hari ini.
3. Guru menerangkan konsep hubungan perwakilan
data.
4. Pelajar mencari bahan tentang fungsi kod
ASCII menggunakan internet.
5. Wakil pelajar menjelaskan fungsi kod ASCII.
6. Pelajar menjawab soalan pada lembaran kerja
yang disediakan guru.
7. Perbincangan jawapan dan pelajar membuat
pembetulan.
8. Pelajar menyimpulkan pelajaran.
|
ABM
|
Komputer,
lembaran kerja
|
Nilai Murni
|
Tekun, tepat, teliti
|
Refleksi
|
Semua
aktiviti dapat dijalankan dengan baik. Pelajar telah membuat pembtulan bagi
jawapan yang salah. Mereka lebih faham selepas perbincangan.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
5
Mei 2014
|
Masa
|
12.05 –
12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
6: Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.5
kekerapan longgokan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Membina
jadual kekerapan longgokan bagi data terkumpul dan data tak terkumpul
|
Aktiviti
|
1.
Murid mengisi
jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas berdasarkan
soalan dalam buku kerja.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar telah siap
mengisi jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
6
Mei 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
6: Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.5 kekerapan longgokan
6.6 sukatan serakan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Melukis ogif
2.
Menentukan
median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil daripada
ogif
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar melukis ogif dari data yang telah
dilengkapkan dalam soalan yang lepas.
2.
Guru menerangkan
kepada murid kaedah untuk memcari nilai median, kuartil pertama, kuartil
ketiga dan julat antara kuartil.
3.
Pelajar
menyiapkan latihan secara individu.
4.
Pelajar membuat
latihan soalan lain menggunakan buku kerja.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Guru telah memantau semua
pelajar untuk membetulkan kesalahan mereka. Pelajar telah membuat pembetulan
dengan segera.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
6
Mei 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
6: Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.5
kekerapan longgokan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Membina jadual
kekerapan longgokan bagi data terkumpul dan data tak terkumpul
|
Aktiviti
|
1.
Murid mengisi
jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas berdasarkan
soalan dalam buku kerja.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar telah siap
mengisi jadual yang mempunyai kekerapan longgokan dan sempadan atas.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
7
Mei 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
Soalan
SPM 2009
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menjawab soalan
berkaitan statistik
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menjawab
soalan statistik dalam masa 30 minit pada lembaran kerja yang diedarkan oleh
guru.
2.
Perbincangan
jawapan
|
ABM
|
Papan Hitam, Lembaran kerja (soalan statistik SPM 2009)
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar menghadapi masalah mengatur masa. Terdapat
segelintir pelajar yang memerlukan lebih 30 minit untuk menjawab soalan. Guru
menyediakan latihan sebagai kerja rumah.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
7
Mei 2014
|
Masa
|
10.20 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
6.5 kekerapan longgokan
6.6 sukatan serakan
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Melukis ogif
2.
Menentukan
median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil daripada
ogif
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar melukis ogif dari data yang telah
dilengkapkan dalam soalan yang lepas.
2.
Guru menerangkan
kepada murid kaedah untuk memcari nilai median, kuartil pertama, kuartil
ketiga dan julat antara kuartil.
3.
Pelajar menyiapkan
latihan secara individu.
4.
Pelajar membuat
latihan soalan lain menggunakan buku kerja.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Guru telah memantau semua
pelajar untuk membetulkan kesalahan mereka. Pelajar telah membuat pembetulan
dengan segera.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
8 Mei 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
2.1 Konsep Sistem
|
Objektif Pembelajaran
|
2.1.4 Pengukuran Data
2.1.4.1 Menyatakan
unit bagi ukuran data:
·
Bit, Bait,
Kilobyte(KB), Megabait(MB), Gigabait(GB), Terabyte(TB)
2.1.5 Pengukuran Kelajuan Jam
2.1.5.1 Menyatakan unit ukuran bagi
ukuran kelajuan jam:
·
Megahertz(MHz)
·
Gigahertz(GHz)
|
Aktiviti
|
1. Pelajar memberi contoh-contoh unit
pengukuran yang digunakan dalam kehidupan seharian (berat, panjang, isipadu
air)
2. Guru mengaitkan unit pengukuran tersebut
dengan unit pengukuran data.
3. Pelajar mendengar penjelasan tentang
pengukuran data dan pengukuran kelajuan jam menggunakan perisian kursus TMK.
4. Pelajar menjawab 10 soalan objektif.
5. Perbincangan jawapan
6. Pelajar menyimpulkan pelajaran.
|
ABM
|
Perisian
kursus TMK, LCD Projektor
|
Nilai Murni
|
Tekun, tepat, teliti
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua pelajar mendapat 8 markah dan ke atas. Soalan yang salah
telah dibincangkan bersama-sama.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
8
Mei 2014
|
Masa
|
8.15 –
9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6 Statistik 3
|
Sub-tajuk
|
Soalan
SPM 2009
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menjawab soalan
berkaitan statistik
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menjawab
soalan statistik dalam masa 30 minit pada lembaran kerja yang diedarkan oleh
guru.
2.
Perbincangan
jawapan
|
ABM
|
Papan Hitam, Lembaran kerja (soalan statistik SPM 2009)
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar menghadapi masalah mengatur masa. Terdapat
segelintir pelajar yang memerlukan lebih 30 minit untuk menjawab soalan. Guru
menyediakan latihan sebagai kerja rumah.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
8
May 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30
– 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
5.1
Basic Programming Concepts
|
Learning Objectives
|
5.1.2 Levels and generations of programming
languages
5.1.2.1 Identify the generations of low-level
programming languages with examples
5.1.2.2 Identify the generations of high-level
programming languages with examples.
|
Activities
|
1.
Revise previous
lesson.
2.
The teacher
gives explanation about levels and generations of programming.
3.
The students
draw a hierarchy chart to classify the generations of
each level of programming language with examples.
4.
Conclude the lesson.
|
Reflection
|
The objectives were achieved. The students
made their own discussion to draw a hierarchy chart. They also use the
internet to find the information
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
9
Mei 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Kertas Percubaan SPM
|
Sub-tajuk
|
Kertas 2
(Bahagian B)
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Melukis graf soalan nombor 13
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
melukis graf.
2.
Perbincangan jawapan dan pembetulan
|
ABM
|
Papan Hitam, Lembaran kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Soalan tersebut selesai dibincangkan. Pelajar
boleh melukis graf dengan baik tetapi mengambil masa yang lama untuk
selesaikan soalan tersebut. Guru menasihatkan mereka supaya perbanyakkan
latihan untuk menghadapi Peperiksaan Pertengahan Tahun.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
9
May 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15
– 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
5.1
Basic Programming Concepts
|
Learning Objectives
|
5.1.3 Programming Language Approaches
5.1.3.1 Define structured approach in programming
5.1.3.2 Define object-oriented approach in
programming
5.1.3.3 Differentiate between structured approach
and object – oriented approach in programming
|
Activities
|
1.
Revise
previous lesson.
2.
The students
form four groups. Two groups will collect information for structured approach
in programming while the other groups will collect information about object – oriented
approach in programming from the internet.
3.
After 30
minutes, they will compare the results and try to differentiate between structured
approach and object – oriented approach in programming
4.
Conclude the lesson.
|
Reflection
|
The objectives were achieved. The students
gave full cooperation completing the task given.
|
0 comments:
Post a Comment