WEEK 19
(7 ~ 11 may 2012)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 7 Mei 2012 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 4S1 |
Masa | 10.55 – 12.05 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 3. Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat · Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat Kemahiran sivik · Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial Nilai sivik · Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat · Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat |
Aktiviti | 1. Pembentangan pelajar 2. Soal jawab antara pelajar. |
Refleksi | Semua kumpulan pelajar telah selesai membuat pembentangan. Sesi soal jawab mengambil masa yang lama. |
LESSON PLAN
Day | Tuesday |
Date | 8 May 2012 |
Subject | ICT |
Time | 10.20 – 11.30 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communications |
Learning Objectives | 3.1.3 Types of Networks 3.1.3.1 Define types of computer networks · Local Area Network (LAN) · Metropolitan Area Network (MAN) · Wide Area Network (WAN) 3.1.3.2 Differentiate between three types of computer networks |
Activities | 1. The teacher shows a video about three places; the school, the city and the country. 2. The teacher relates three types of places with the subtopic. 3. The teacher explains about LAN, MAN and WAN. 4. The students differentiate between three types of computer networks based on criteria given. 5. Discussion 6. Conclusion |
Reflection | The students can differentiate between LAN, MAN and WAN after discussion. |
LESSON PLAN
Day | Wednesday |
Date | 9 May 2012 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 – 9.05 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 6.3 Database Development |
Learning Objectives | 6.3.1 Phases of Systems Development 6.3.1.1 Describe the phases of systems development: · Analysis · Design · Implementation · Testing · Documentation · Maintenance |
Activities | 1. The students find the acronym to remember the phases of systems development 2. The students find the information about the each phase of systems developments 3. Discussion 4. Conclusion |
Reflection | The students can find the information by themselves. The teacher explain briefly during discussion session. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 9 Mei 2012 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K10 |
Masa | 11.40 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 3. Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 5: Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat · Menjelaskan peranan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat · Menghuraikan kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang keselamatan jalan raya · Menerangkan tujuan undang-undang jenayah juvana digubal Kemahiran sivik · Mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang negara dalam kehidupan bermasyarakat · Menggunakan jalan raya secara berhemah Nilai sivik · Mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat |
Aktiviti | 1. Guru menerangkan tentang norma, peraturan dan undang-undang. 2. Pelajar member contoh budaya yang diamalkan dalam norma komuniti, peratutran dan undang-undang. 3. Latihan 4. Perbincangan |
Refleksi | Pelajar dapat memberi contoh dengan bimbingan guru. Latihan selesai dibincangkan dan pelajar membuat pembetulan. |
LESSON PLAN
Day | Thursday |
Date | 10 May 2012 |
Subject | ICT |
Time | 10.20 – 1130 am |
Form | 4S3 |
Activity | Mid Year Examination Subject : ICT Time : 10.10 – 12.40 pm |
1 comments:
Semakan RPH Minggu 18-19: Terima kasih kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dikemaskini.
Post a Comment