WEEK 17
(23 ~ 27 april 2012)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 23 April 2012 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 4S1 |
Masa | 10.55 – 12.05 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 3. Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat · Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat Kemahiran sivik · Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial Nilai sivik · Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat · Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat |
Aktiviti | 1. Pelajar menyiapkan persembahan Microsoft Power Point 2. Pembentangan pelajar |
Refleksi | Hanya 1 kumpulan pelajar yang selesai membuat pembentangan. Aktiviti ini akan diteruskan pada kelas berikutnya. |
LESSON PLAN
Day | Tuesday |
Date | 24 April 2012 |
Subject | ICT |
Time | 10.55 – 12.05 pm |
Form | 4S3 |
Learning Area | 2.3 Software |
Learning Objectives | 2.3.3 Utility Program 2.3.3.1 Differentiate between the types and usage of utility programmes (file management, diagnostic and file compression) 2.3.4 Proprietary and Open Source Software 2.3.4.1 Differentiate between proprietary and open source software. |
Activities | 1. The teacher revises previous lesson. 2. The teacher shows AVG Anti-virus Free Edition. 3. The students state the function of antivirus software. 4. The teacher introduces the subtopic. 5. The teacher explains about file management, diagnostic and files compression. 6. The students find the examples of software used in file compression, diagnostic and files compression using the internet. 7. The students find the information about proprietary and open source software. 8. Discussion 9. Conclusion. |
Reflection | The objectives had been achieved. The students can find the information by themselves. |
LESSON PLAN
Day | Wednesday |
Date | 25 April 2012 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 – 9.15 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 6.2 Software |
Learning Objectives | 6.2.3 Database Objects 6.2.3.1 Define the following database objects / tools: Table, form, query, report. 6.2.3.2 Identify table, query, form and report as database objects / tools. |
Activities | 1. The teacher shows students example of database. 2. The teacher explains about four database objects/ tools in Microsoft Access. 3. The students identify table, query, form and report. 4. Conclusion |
Reflection | The students can identify the table, query, form and report after teacher’s explanation. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 25 April 2012 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K10 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 3. Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat · Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat Kemahiran sivik · Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial Nilai sivik · Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat · Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat |
Aktiviti | 1. Guru menayangkan beberapa video tentang gejala sosial. 2. Pelajar menyenaraikan kesan-kesan buruk dan cara pencegahan. |
Refleksi | Ada beberapa pelajar yang dapat memberi pendapat tentang kesan-kesan buruk dan cara pencegahan. |
26 – 27 April – Kursus Guru penyelaras Bestari bertempat di PKG Serian
0 comments:
Post a Comment