WEEK 16
(18– 22 april 2011)
LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 18 April 2011 |
Subject | ICT |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 5.1 Basic Programming Concepts |
Learning Objectives | 5.1.4 Translator
5.1.4.1 Describe the translation method of programming using assembler, interpreter and compiler. |
Activities | - Revise previous lesson.
- The teacher explains briefly about the translation method.
- The students differentiate between the translation method.
- Conclude the lesson.
|
Reflection | The objectives were not achieved. The teacher got MC. So, the plan will be held on the next class. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 18 April 2011 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 5K2 |
Masa | 9.45 – 10.55 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 5: Sumbangan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Individu
- Agensi kerajaan
- Badan bukan
- kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik
- Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik
- Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | - Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.
- Menghasilkan wau mengikut kreativiti kumpulan masing-masing
- Membentangkan hasil kerja kumpulan.
|
Refleksi | Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 18 April 2011 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 5MPV |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Individu
- Agensi kerajaan
- Bada bukan kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik
- Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik
- Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | - Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.
- Menghasilkan wau mengikut kreativiti kumpulan masing-masing
- Membentangkan hasil kerja kumpulan.
|
Refleksi | Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 19 April 2011 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 5S1 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Individu
- Agensi kerajaan
- Bada bukan kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik
- Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik
- Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | Persembahan pelajar hasil perbincangan kumpulan masing-masing |
Refleksi | Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 19 April 2011 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 5K5 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | - Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk | Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
- Individu
- Agensi kerajaan
- Badan bukan
- kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
- Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
- Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
- Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
- Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
Kemahiran Sivik
- Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
- Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
- Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti | Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan aktiviti kemasyarakatan seperti membantu mangsa bencana alam, gotong-royong dan menjaga keselamatan awam |
Refleksi | Aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Jadi, aktiviti ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
LESSON PLAN
Day | Tuesday |
Date | 19 April 2011 |
Subject | ICT |
Time | 10.55 – 12.05 pm |
Form | 5S3 |
Learning Area | 5.1 Basic Programming Concepts |
Learning Objectives | 5.1.2 Levels and Generations of Programming Languages
5.1.2.1 Identify the generations of low-level programming languages with examples. 5.1.2.2 Identify the generations of high-level programming languages with examples. |
Activities | - The teacher shows the picture of pyramid of computer's history
- The teacher relates the picture with the topic.
- The teacher explains briefly about the generations of low-level and high-level programming languages.
- The students need to search information about the example of programming languages for each generation
- The teacher discusses the answer together with the students.
- Conclude the lesson.
|
Reflection | The objectives were not achieved. The teacher got MC. So, the plan will be held on the next class. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 20 April 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 5K6 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Individu
- Agensi kerajaan
- Bada bukan kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik
- Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik
- Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | - Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada enam orang pelajar.
- Setiap kumpulan perlu mencari idea tentang nyanyian tradisional.
- Persembahan pelajar
|
Refleksi | Pelajar mengambil masa yang lama untuk mempraktikkan idea mereka. Jadi, persembahan kumpulan pelajar tidak sempat dilaksanakan. Persembahan ini akan dibawa ke minggu berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 20 April 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 3. Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 5: Peraturan dan undang-undang dalam masyarakat
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik
- Menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat
- Menjelaskan peranan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat
Kemahiran sivik
- Mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang negara dalam kehidupan bermasyarakat
Nilai sivik - Mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat
|
Aktiviti | - Pelajar diminta untuk mencari keratan tentang isu-isu jenayah di perpustakaan.
- Berbincang dan bertukar pendapat tentang isu-isu tersebut
|
Refleksi | Hasil perbincangan isu-isu jenayah, didapati pelajar dapat menilai buruk baik isu tersebut terhadap diri sendiri. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 21 April 2011 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5K4 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 5 : Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Individu
- Agensi kerajaan
- Bada bukan kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik
- Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik
- Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | - Pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada enam orang pelajar.
- Setiap kumpulan perlu mencari idea tentang nyanyian tradisional.
- Persembahan pelajar
|
Refleksi | Pelajar mengambil masa yang lama untuk mempraktikkan idea mereka. Jadi, persembahan kumpulan pelajar tidak sempat dilaksanakan. Persembahan ini akan dibawa ke minggu berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 21 April 2011 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5K8 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 5: Sumbangan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Individu
- Agensi kerajaan
- Badan bukan
- kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik
- Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik
- Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | - Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.
- Menghasilkan wau mengikut kreativiti kumpulan masing-masing
- Membentangkan hasil kerja kumpulan.
|
Refleksi | Aktiviti yang dirancang berjalan lancar walaupun terdapat kumpulan yang tidak membawa peralatan yang cukup. Mereka membantu satu sama lain untuk meghasilkan wau yang menarik. |
22 April 2011 – Cuti sempena Good Friday
0 comments:
Post a Comment