WEEK 29
(19/7 – 23/7/2010)
LESSON PLAN
Day Monday Date 19 July 2010 Subject ICT Time 8.15 – 9.25 am Form 4S3 Learning Area 3.2 Hardware Requirements Learning Objectives 3.2.2 Medium 3.2.2.1 Identify various types of cables such as Unshielded Twisted Pair (UTP), Shielded Twisted Pair (STP), Coaxial and Fibre Optic Cable. 3.2.2.2 Identify various types of wireless transmission media such as infrared, radio wave and satellite. Activities 1. Revise previous lesson. 2. The teacher shows various types of cables. 3. The students analysis the cable physically. 4. Discussion. 5. Explanation about various types of wireless transmission. 6. Conclude the lesson. Reflection The objectives were achieved. The students can differentiate the various types of cable.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 20 Julai 2010 Hari Selasa Tingkatan 4K4 Masa 9.45 – 10.55 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 5. Malaysia Negara Berdaulat Tajuk Unit 1: Kepentingan Perlembagaan Malaysia Ø Politik Ø Sosial Ø Ekonomi Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia ü Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia ü Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan. Kemahiran Sivik ü Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara. Nilai Sivik ü Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia. Aktiviti 1. Menghasilkan peta konsep sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia. 2. Membuat carta aliran cara menggubal Perlembagaan Malaysia. 3. Membuat kesimpulan. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membina peta konsep dan carta aliran Menggubal Perlembagaan Malaysia dengan bantuan guru. Pelajar telah menunjukkan komitmen dan kerjasama yang baik.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 20 Julai 2010 Hari Selasa Tingkatan 4MPV Masa 11.30 – 12.40 tengah hari Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. Aktiviti 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Semua kumpulan telah siap membentangkan tugasan masing-masing. Mereka telah menunjukkan komitmen yang sangat baik.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 21 Julai 2010 Hari Rabu Tingkatan 4K8 Masa 7.05 – 8.15 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 1. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 1: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama Ø Nilai Ø Amalan Ø Jenayah juvana Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama ü Menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia Kemahiran Sivik ü mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan. Nilai Sivik ü Menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain. Aktiviti 1. Membincangkan tentang amalan pelbagai agama. 2. Berkongsi pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama masing-masing. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Pelajar dapat berkongsi pengalaman-pangalaman yang menarik dalam menyambut perayaan masing-masing.
LESSON PLAN
Day Wednesday Date 21 July 2010 Subject ICT Time 9.45 – 10.55 am Form 5S3 Learning Area 6.3 Database Development Learning Objectives 6.3.2 Develop A Database Project 6.3.2.1 Identify a project. 6.3.2.2 Identify the project requirements. Classify project requirements into two tables. 6.3.2.3 Design database tables. Activities 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explains about a database project. 3. The students develop a database project with teacher’s guides. 4. Conclude the lesson Reflection The objectives were achieved. The students can design database tables after demonstration.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 21 Julai 2010 Hari Rabu Tingkatan 4K6 Masa 11.30 – 12.40 tengah hari Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema Tema 6: Cabaran Masa Hadapan Tajuk a) Membina Budaya Kerja Cemerlang ke arah Kemakmuran Negara Ø Penyelidikan dan pembangunan Ø Rasuah sifar Ø Kebajikan pekerja Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan budaya kerja cemerlang ü Menghuraikan budaya kerja cemerlang. Kemahiran Sivik ü Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan Negara. Nilai Sivik ü Menghayati budaya kerja cemerlang ü Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang Aktiviti 1. Membina garis panduan untuk melahirkan murid yang beretika cemerlang. 2. Menghasilkan piagam pelanggan bagi kelab, persatuan dan badan beruniform secara kumpulan. Refleksi Perjalanan P&P adalah lancar dan baik. Pelajar perlu dibimbing untuk membina garis panduan dan piagam pelanggan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 22 Julai 2010 Hari Khamis Tingkatan 4K5 Masa 8.15 – 9.25 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. Aktiviti 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Semua kumpulan telah selesai membentangkan hasil kerja mereka. Pelajar telah menunjukkan komitmen yang baik.
LESSON PLAN
Day Thursday Date 22 July 2010 Subject ICT Time 9.45 – 10.55 am Form 4S3 Learning Area 3.3 Software Requirements Learning Objectives 3.3.1 Server Software 3.3.1.1 Define Network Operating System 3.3.1.2 Name various Network Operating System Software. Activities 1. Revise previous lesson. 2. The students retrieve information from the internet. 3. Explanation. 4. Conclude the lesson. Reflection The objectives were achieved. The students can find the information and present it clearly.
LESSON PLAN
Day Friday Date 23 July 2010 Subject ICT Time 7.05 – 8.15 am Form 5S3 Learning Area 6.3 Database Development Learning Objectives 6.3.2 Develop A Database Project 6.3.2.4 Create a database. 6.3.2.5 Create two tables that include the primary key in each table. Activities 1. Revise previous lesson. 2. The teacher demonstrates step by step creating a database. 3. The students follow the steps. 4. The students identify the primary key in each table. 5. Conclude the lesson. Reflection The objectives were achieved. The students can create a database with teacher’s guide and they also can identify the primary key in each table.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 23 Julai 2010 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan | 4K2, 4S1 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi, 10.40 – 11.40 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 1. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran telah tercapai. Semua kumpulan telah membentangkan hasil kerja kumpulan dengan baik. Proses P&P berjalan lancar. |
0 comments:
Post a Comment