WEEK 26
(28/6 – 2/7/2010)
LESSON PLAN
Day Monday Date 28 June 2010 Subject ICT Time 8.15 – 9.25 am Form 4S3 Learning Area 2.5 Current and Future Developments Learning Objective 2.5.2 Latest Development in ICT 2.5.2.1 Explain the latest ICT hardware and software 2.5.2.2 Explain pervasive computing Activities 1. Revise previous lesson. 2. The students collect the information about the latest ICT hardware and software from the internet. 3. Discuss the results. 4. The teacher explain briefly about pervasive computing. 5. Conclude the lesson. Reflection The objectives were achieved. The students can collect the information by themselves and present it clearly. More explanation needed for pervasive computing .
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 29 Jun 2010 Hari Selasa Tingkatan 4K4 Masa 9.45 – 10.55 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. Aktiviti 1. Mengulangkaji pelajaran yang lepas. 2. Pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan dan diberi satu tajuk untuk dibincangkan. 3. Pelajar diberi masa 30 minit untuk berbincang. 4. Pembentangan pelajar. 5. Membuat kesimpulan. Refleksi Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 3 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. Walau bagaimanapun, pelajar telah menunjukkan komitmen yang baik.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 29 Jun 2010 Hari Selasa Tingkatan 4MPV Masa 11.30 – 12.40 tengah hari Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 1: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama Ø Nilai Ø Amalan Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama ü menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia. Kemahiran Sivik ü mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan. Nilai Sivik ü menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain Aktiviti 1. Berbincang tentang amalan pelbagai agama. 2. Berkongsi pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama masing-masing. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Pelajar dapat memberikan kerjasama untuk berkongsi pengalaman masing-masing semasa menyambut perayaan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 30 Jun 2010 Hari Rabu Tingkatan 4K8 Masa 7.05 – 8.15 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 2. Hubungan Kekeluargaan Tajuk Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat Ø Penyalahgunaan najis dadah Ø Pergaulan bebas Ø Penderaan Ø Vandalisme Ø Gengsterisme Ø Penyalahgunaan teknologi Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat. ü menjelaskan faktor-faktor yang membawa kepada masalah sosial. ü menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat. Kemahiran Sivik ü mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial. Nilai Sivik ü peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat. ü menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat. Aktiviti 1. Membahagikan para pelajar ke dalam kumpulan 2. Memilih tajuk masalah sosial untuk setiap kumpulan 3. Pelajar membincangkan tentang isu berkaitan dan cara penyelesaian. 4. Membentangkan hasil perbincangan. Refleksi Objektif pembelajaran tidak tercapai kerana terdapat tiga kumpulan yang belum membentangkan hasil perbincangan. Guru banyak memberi tunjuk ajar dan memberi penerangan lanjut untuk meningkatkan kefahaman. Pelajar yang tidak tahu membaca dibahagikan sama rata dengan pelajar yang boleh membaca. Pembentangan kumpulan akan dibawa ke minggu hadapan.
LESSON PLAN
Day Wednesday Date 30 Jun 2010 Subject ICT Time 9.45 – 10.55 am Form 5S3 Learning Area 6.1 Concepts of Information System Learning Objectives 6.1.4 Types of Information Systems 6.1.4.1 List five types of Information Systems: · Management Information System (MIS) · Transaction Processing System (TPS) · Decision Support System (DSS) · Executive Information System · Expert System (ES) / Artificial Intelligence (AI) 6.1.5 Hierarchy of Data 6.1.5.1 Define bit, byte, field, record and file 6.1.5.2 State the hierarchy of data Activities 1. Revise previous lesson. 2. The students collect information on the five types of IS from the Internet. 3. The students list and provide examples of the types of information systems. 4. The teacher explain briefly about hierarchy of data 5. The students draw a diagram to illustrate the hierarchy of data. 6. Conclude the lesson Reflection The objectives were achieved. The students can list the examples of the types of information systems and discuss it correctly. 11 students can draw the diagram correctly at the first time. 4 students need more explanation and can draw the diagram at the second time. All the teaching and learning process was in a good condition.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 23 Jun 2010 Hari Rabu Tingkatan 4K6 Masa 11.30 – 12.40 tengah hari Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat Tajuk a) Kepentingan Perlembagaan Malaysia Ø Politik Ø Sosial Ø Ekonomi Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia ü menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia ü menghuraikan proses penggubalan perlembagaan. Kemahiran Sivik ü menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara Nilai Sivik ü menyanjung keluhuran Perlembagaan Malaysia Aktiviti 1. Menghasilkan peta konsep sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia. 2. Membuat carta aliran cara menggubal perlembagaan. Refleksi Proses pengajaran dan pembelajaran memerlukan pemerhatian guru. Separuh daripada pelajar perlu dibimbing untuk menghasilkan peta konsep dan carta alir. Walau bagaimanapun, para pelajar menunjukkan komitmen yang baik untuk menghasilkannya.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 1 Julai 2010 Hari Khamis Tingkatan 4K5 Masa 8.15 – 9.25 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 1: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama Ø Nilai Ø Amalan Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama ü menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia. Kemahiran Sivik ü mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan. Nilai Sivik ü menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain Aktiviti 1. Berbincang tentang amalan pelbagai agama. 2. Berkongsi pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama masing-masing. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Pelajar dapat memberikan kerjasama untuk berkongsi pengalaman masing-masing semasa menyambut perayaan.
LESSON PLAN
Day Thursday Date 1 July 2010 Subject ICT Time 9.45 – 10.55 am Form 4S3 Learning Area 3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communications Learning Objective 3.1.1 Definition 3.1.1.1 Define computer networks 3.1.1.2 Define communications 3.1.2 Importance of Computer Network 3.1.2.1 State the importance of computer networks and communications. Activities 1. Introduce chapter 3 and preview overall subtopic. 2. Explain briefly about the concept of computer networks and communications by using scenario. 3. In group of three, cite examples in immediate environment to show the importance of network and communication 4. The students present the results. 5. Conclude the lesson. Reflection The objectives were achieved. The students can explain the concept of computer networks and communications by using their own words. The students give full cooperation worked in group.
LESSON PLAN
Day Friday Date 2 July 2010 Subject ICT Time 7.05 – 8.15 am Form 5S3 Learning Area 6.2 Software Learning Objectives 6.2.1 Definition 6.2.1.1 Define database and Database Management system (DBMS) 6.2.1.2 List the benefits of using database. Activities 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explain the concept of database and DBMS. 3. The students produce a comparison table on database and DBMS. 4. The students give an opinion about the benefits of using database. 5. Conclude the lesson. Reflection The objectives were achieved. The students can produce a comparison table with partner after explanation. They also can give a good opinion and give full commitment in doing activities.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh 2 Julai 2010 Hari Jumaat Tingkatan 4K2, 4S1 Masa 8.15 – 9.25 pagi, 10.40 – 11.40 pagi Subjek Pend. Sivik & Kewarganegaraan Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia Tajuk Unit 1: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama Ø Nilai Ø Amalan Hasil Pembelajaran Pengetahuan Sivik ü menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama ü menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia. Kemahiran Sivik ü mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan. Nilai Sivik ü menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain Aktiviti 1. Berbincang tentang amalan pelbagai agama. 2. Berkongsi pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama masing-masing. Refleksi Objektif pembelajaran tercapai. Pelajar dapat memberikan kerjasama untuk berkongsi pengalaman masing-masing semasa menyambut perayaan.
1 comments:
RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu.
Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH cikgu.
htchong
Post a Comment