WEEK 27
(5/7 – 9/7/2010)
LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 5 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 – 9.25 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communications |
Learning Objectives | 3.1.3 Types of Networks 3.1.3.1 Define types of computer networks · Local Area Network (LAN) · Metropolitan Area Network (MAN) · Wide Area Network (WAN) 3.1.3.2 Differentiate between the three types of computer networks. |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explains about the types of computer networks. 3. Provide exercises. 4. The students make comparison between the three types of computer networks. 5. Conclude the lesson. |
Reflection | The objectives were achieved. The students can differentiate between the three types of computer networks after some explanation. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 6 Julai 2010 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K4 |
Masa | 9.45 – 10.55 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulangkaji pelajaran yang lepas. 2. Pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan dan diberi satu tajuk untuk dibincangkan. 3. Pelajar diberi masa 30 minit untuk berbincang. 4. Pembentangan pelajar. 5. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Pembentangan setiap kumpulan semakin menarik. Terdapat 6 kumpulan yang sempat membentangkan hasil tugasan mereka. Aktiviti ini akan dilanjutkan pada minggu hadapan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 6 Julai 2010 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4MPV |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulangkaji pelajaran yang lepas. 2. Pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan dan diberi satu tajuk untuk dibincangkan. 3. Pelajar diberi masa 30 minit untuk berbincang. 4. Pembentangan pelajar. 5. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 2 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. Walau bagaimanapun, pelajar telah menunjukkan komitmen yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 7 Julai 2010 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 2. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat Ø Penyalahgunaan najis dadah Ø Pergaulan bebas Ø Penderaan Ø Vandalisme Ø Gengsterisme Ø Penyalahgunaan teknologi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat. ü menjelaskan faktor-faktor yang membawa kepada masalah sosial. ü menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat. Kemahiran Sivik ü mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial. Nilai Sivik ü peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat. ü menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat. |
Aktiviti | 1. Membahagikan para pelajar ke dalam kumpulan 2. Memilih tajuk masalah sosial untuk setiap kumpulan 3. Pelajar membincangkan tentang isu berkaitan dan cara penyelesaian. 4. Membentangkan hasil perbincangan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Semua kumpulan telah membentangkan hasil perbincangan masing-masing. Pelajar perlu lebih bimbingan dalam proses pembentangan. |
LESSON PLAN
Day | Wednesday |
Date | 7 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 9.45 – 10.55 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 6.2 Software |
Learning Objectives | 6.2.2 Features 6.2.2.1 State the relationship between attribute (field), row (record) and relation (file). 6.2.2.2 Define the primary key and foreign key 6.2.2.3 State the importance of the primary key. 6.2.2.4 Differentiate between primary key and foreign key 6.2.2.5 State the importance of relationship between the primary key and foreign key. |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explain briefly about the relationship. 3. The students find the printed material from the internet about primary key and foreign key. 4. The students try to differentiate between primary key and foreign key 5. Discuss the answer together. 6. Conclude the lesson |
Reflection | The objectives were achieved. The students can differentiate between primary key and foreign key. They also can give good opinion and give full commitment. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 7 Julai 2010 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K6 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | b) Peruntukan Utama Perlembagaan Malaysia Ø Bahasa Ø Agama Ø Kewarganegaraan Ø Hak asasi Ø Kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak. |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menerangkan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia ü Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab sebagai warganegara. Kemahiran Sivik ü Mempertahankan kedaulatan Perlembagaan Malaysia Nilai Sivik ü Mentaati Perlembagaan Malaysia |
Aktiviti | 1. Membincangkan isu-isu berkaitan dengan undang-undang dan tanggungjawab sebagai warganegara. 2. Meramalkan kesan kepada negara sekiranya Perlembagaan Malaysia tidak dihormati |
Refleksi | Pelajar perlu dibimbing sepenuhnya. Mereka tidak begitu memahami tentang Perlembagaan Malaysia. Walau bagaimanapun, pelajar dapat mengeluarkan beberapa pendapat yang bernas tentang kesan kepada negara sekiranya Perlembagaan Malaysia tidak dihoemati. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 8 Julai 2010 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 4K5 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulangkaji pelajaran yang lepas. 2. Pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan dan diberi satu tajuk untuk dibincangkan. 3. Pelajar diberi masa 30 minit untuk berbincang. 4. Pembentangan pelajar. 5. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 1 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. Pelajar lebih banyak bercakap daripada melakukan tugasan. |
LESSON PLAN
Day | Thursday |
Date | 8 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 9.45 – 10.55 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communications |
Learning Objectives | 3.1.4 Network Architecture 3.1.4.1 Define two types of network architecture · Client/server · Peer-to-peer 3.1.5 Network Topology 3.1.5.1 State three types of network topologies: · Bus · Ring · Star 3.1.5.2 Differentiate between the three types of network topology. |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. Teacher provides situation to make students capture about the concept of network architecture. 3. The students need to find the relevant material using the internet and discuss it in group of three students. 4. The chosen group will present the information. 5. The students differentiate between the three types of network topology. 6. Conclude the lesson. |
Reflection | The objectives were achieved. The students can find the relevant material and present it well. Besides, they also more understand the concept of network topologies after differentiation. They also give full commitment in group. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 9 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 6.2 Software |
Learning Objectives | 6.2.3 Database Objects 6.2.3.1 Define the following database objects/tools: Table, form, query, report. 6.2.3.2 Identify table, form, query and report as database objects/tools |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explain briefly about database objects 3. The students identify the four database objects/tools in Microsoft Access. 4. Conclude the lesson. |
Reflection | The objectives were achieved. The students identify the four database objects/tools. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 9 Julai 2010 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan | 4K2, 4S1 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi, 10.40 – 11.40 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulangkaji pelajaran yang lepas. 2. Pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan dan diberi satu tajuk untuk dibincangkan. 3. Pelajar diberi masa 30 minit untuk berbincang. 4. Pembentangan pelajar. 5. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 2 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. Walau bagaimanapun, pelajar telah menunjukkan komitmen yang baik. |
0 comments:
Post a Comment