WEEK 28
(12/7 – 16/7/2010)
LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 12 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 – 9.25 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communications |
Learning Objectives | 3.1.6 Protocol 3.1.6.1 Define Transmission Control Protocol / Internet Protocol (TCP/IP) as a protocol to facilitate communication over computer network. 3.1.7 Internet, Intranet, Extranet 3.1.7.1 Describe the types of network communications technology: · Internet · Intranet · Extranet |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explains about the protocol. 3. The students find the relevant information about the types of network communications technology. 4. Discussion 5. Conclude the lesson. |
Reflection | The objectives were achieved. The students can provide the example for each of network communications technology. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 13 Julai 2010 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K4 |
Masa | 9.45 – 10.55 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Semua kumpulan telah membuat pembentangan. Sesi soal jawab antara pembentang dengan pelajar lain berjalan dengan lancar. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 13 Julai 2010 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4MPV |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 6 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. Walau bagaimanapun, pelajar telah menunjukkan komitmen yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 14 Julai 2010 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 1. Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Unit 4: Peraturan dan undang-undang dalam masyarakat Ø Norma komuniti Ø Keselamatan jalan raya Ø Jenayah juvana |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat ü menjelaskan peranan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat ü menghuraikan kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang keselamatan jalan raya. ü menerangkan tujuan undang-undang jenayah juvana digubal. Kemahiran Sivik ü mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang Negara dalam kehidupan bermasyarakat ü menggunakan jalan raya secara berhemah Nilai Sivik ü mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat. |
Aktiviti | 1. Membincangkan tentang peranan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat. 2. Mengadakan kuiz keselamatan jalan raya. 3. Merangka cadangan dan tindakan bagi mengurangkan kemalangan jalan raya untuk dibawa ke pihak berkuasa. |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menjawab kuiz secara lisan dan dapat memberikan pendapat yang bernas. |
LESSON PLAN
Day | Wednesday |
Date | 14 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 9.45 – 10.55 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 6.2 Software |
Learning Objectives | 6.2.4 Data Manipulation 6.2.4.1 List the basic operations of data manipulation: ·Update ·Insert ·Delete ·Retrieve ·Sort ·Filter ·Search 6.2.4.2 State the usage of basic operations in data manipulation. |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The students need to understand each of basic operations. 3. The students find the printed material from the internet about the usage of basic operations in data manipulation. 4. Discuss the answer together. 5. Conclude the lesson |
Reflection | The objectives were achieved. The students can list down the usage of basic operations. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 14 Julai 2010 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K6 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | Tema 6: Cabaran Masa Hadapan |
Tajuk | a) Membina Budaya Kerja Cemerlang ke arah Kemakmuran Negara Ø Etika kerja Ø Kualiti kerja Ø Peningkatan ilmu dan kecekapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan budaya kerja cemerlang ü Menghuraikan budaya kerja cemerlang. Kemahiran Sivik ü Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan Negara. Nilai Sivik ü Menghayati budaya kerja cemerlang ü Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang |
Aktiviti | 1. Membina slogan budaya kerja cemerlang. 2. Menyenaraikan ciri-ciri seseorang yang mempunyai budaya kerja cemerlang. |
Refleksi | Pelajar perlu dibimbing sepenuhnya. Sesetengah pelajar tidak berminat untuk membina slogan. Perjalanan P&P berjalan dengan lancar. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 15 Julai 2010 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 4K5 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 5 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. |
LESSON PLAN
Day | Thursday |
Date | 15 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 9.45 – 10.55 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 3.2 Hardware Requirements |
Learning Objectives | 3.2.1 Devices 3.2.1.1 Identify the devices needed in computer network communication: · Network Interface Card (NIC) · Wireless Network Interface Card · Modem (internal and external) · Hub / Switch · Router · Wireless Access Point 3.2.1.2 State the functions of the following: · Network Interface Card (NIC) · Wireless Network Interface Card · Modem (internal and external) · Hub / Switch · Router · Wireless Access Point |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The teacher shows the picture about hardware requirements. 3. The teacher explain briefly about the function of each hardware. 4. Do exercises. 5. Conclude the lesson. |
Reflection | The objectives were achieved. The students can answer the question given. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 16 July 2010 |
Subject | ICT |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 6.3 Database Development |
Learning Objectives | 6.3.1 Phases of System Development 6.3.1.1 Describe the phases of systems development · Analysis · Design · Implementation · Testing · Documentation · Maintenance |
Activities | 1. Revise previous lesson. 2. The teacher explain briefly about each of phases. 3. Exercise 4. Conclude the lesson. |
Reflection | The objectives were achieved. The students can answer the questions correctly. They also give full attention and commitment. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 16 Julai 2010 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan | 4K2, 4S1 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi, 10.40 – 11.40 pagi |
Subjek | Pend. Sivik & Kewarganegaraan |
Tema | 1. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Unit 2: Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum Ø Hari Raya Aidilfitri Ø Hari Raya Aidiladha Ø Tahun Baru Cina Ø Hari Wesak Ø Deepavali Ø Thaipusam Ø Krismas Ø Good Friday Ø Hari Gawai Ø Tadau Kaamatan Ø Vasakhi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik ü Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum. Kemahiran Sivik ü Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. ü Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing. Nilai Sivik ü menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum. |
Aktiviti | 1. Mengulang kaji pelajaran yang lepas. 2. Pembentangan pelajar. 3. Membuat kesimpulan. |
Refleksi | Objektif pembelajaran masih belum tercapai. Hanya 6 kumpulan sahaja yang dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan. Pembentangan kumpulan lain akan dibawa ke minggu hadapan. Walau bagaimanapun, pelajar telah menunjukkan komitmen yang baik. |
2 comments:
Cikgu,
Tq for submitting your RPH. You've fulfilled all the basic requirements. Keep up the good work. Have a pleasant day.
Tq. It is a good work.Have a pleasant day!
Post a Comment