Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 9
(23 – 27 FEBRUARI 2015)

Day
Monday
Date
23 February 2015
Subject
ICT
Time
7.05 – 8.15 am
Form
5S3
Learning Area
4.3 User Interface Principles
Learning Objectives
4.3.3  Multimedia Production
          4.3.3.1  Describe the phases in multimedia production
§ analysis
§ design
§ implementation
§ testing
§ evaluation
§ publishing
Activities
1.      The students do revision about the last subtopic.
2.      The teacher introduces the phases in multimedia production.
3.      The teacher explains the phases by using cd courseware.
4.      The students answer the question provided in cd courseware.
5.      The teacher discusses the answer together with the students.
6.      The students make conclusion.
Teaching Aids
LCD projector, CD courseware
Values
Diligence, cooperation, responsibility
Reflection
10 out of 15 students got full mark from the 10 objective questions. The teacher advices the students to remember the phases in multimedia production because they need to apply in assessment later.

Hari
Isnin
Tarikh
23 Februari  2015
Masa
9.45 – 10.20  pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyisih benda-benda yang diberi kepada kumpulan-kumpulan tertentu
2.   Mentakrif set dengan pemerihalan dan menggunakan tatatanda set
Aktiviti
1.   Pelajar menyenaraikan haiwan yang terdapat di Malaysia.
2.   Pelajar menyisih haiwan tersebut kepada 3 kumpulan iaitu omnivor, karnivor dan herbivor.
3.   Guru menerangkan kaedah untuk mentakrif set dan mengenalpasti unsur yang diberi menggunakan simbol epsilon.
4.   Guru memberi beberapa contoh cara mentakrif set
5.   Pelajar mentakrif set secara individu berdasarkan soalan dalam buku kerja.
6.  Guru memberi latihan kepada murid dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba, yakin untuk mencuba
Refleksi
Semua objektif tercapai. Pelajar dapat memahami definisi set dengan mudah. Keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.


Hari
Isnin
Tarikh
23 Februari 2015
Subjek
TeknologiMaklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
BidangPembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
S01 LA1.S01.2
ObjektifPembelajaran
1.3.3 Langkah-LangkahKeselamatan
·        Menggunakan Prosedur Keselamatan yang betul menggunakan  Anti-Spyware.
Aktiviti
1.      Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul menggunakan perisian Antispyware AVG Free.
2.      Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3.      Guru mentaksir pelajar.
ABM
Perisian Antispyware AVG, borang senarai semak.
NilaiMurni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Hanya 8 orang pelajar yang sempat ditaksir. Aktiviti ini akan diteruskan pada masa akan datang.


Hari
Selasa
Tarikh
24 Februari  2015
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Mengenalpasti sama ada suatu benda yang diberi merupakan unsur bagi suatu set dan menggunakan simbol untuk melambangkan hubungan tersebut.
2.   Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
Aktiviti
1.    Guru memperkenal simbol epsilon atau pun not epsilon
2.    Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn.
3.    Pelajar menjawab latihan soalan menggunakan buku kerja.
4.    Perbincangan.
ABM
Papan hitam, Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar tidak ada masalah melukis gambar rajah Venn. Mereka boleh menjawab soalan latihan tanpa bantuan guru.



Hari
Khamis
Tarikh
25 Februari  2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
2.  Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
3.  Menentukan sama ada dua set merupakan set sama
Aktiviti
1.    Guru mengimbas semula semua sub topik tentang gambar rajah Venn.
2.    Guru menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan set sama
3.    Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
4.    Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang
ABM
Papan hitam, Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar memerlukan lebih banyak latihan. Kekangan pelajar adalah tidak menguasai matematik menengah rendah, contohnya senaraikan faktor 12, kuasa dua sempurna. Guru perlu mengingatkan mereka kembali.



Hari
Khamis
Tarikh
26 Februari 2015
Subjek
TeknologiMaklumat
Masa
11.30 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4S3
BidangPembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
S01 LA1.S01.2
ObjektifPembelajaran
1.3.3 Langkah-LangkahKeselamatan
·        Menggunakan Prosedur Keselamatan yang betul Menggunakan Anti-Spyware.
Aktiviti
1.      Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul menggunakan perisian Antispyware AVG Free.
2.      Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3.      Guru mentaksir pelajar.
ABM
Perisian Antispyware AVG, borang senarai semak.
NilaiMurni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar telah ditaksir. Semua pelajar mendapat markah penuh iaitu 8 markah.


Day
Friday
Date
27 February 2015
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.3 Multimedia Development
Learning Objective
4.3.3  Multimedia Production
4.3.3.2  Apply analysis and design phases of multimedia production to  produce an interactive educational multimedia project.
Activities
1.      The students choose topic, state an objective and target audience.
2.      The students find the material and information suitable with the topic chosen.
3.    The teacher demonstrates the steps to sketch storyboard.
Teaching Aids
Worksheet, storyboard, PC
Values
Confidence, accuracy
Reflection
The objective was not achieved. They need more time to find the material but the teacher has showed them the steps to sketch the storyboard. The plan will be held during the next class. The teacher advices students to find the material at home.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: