Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 6
(2 – 6 FEBRUARI 2015)

Day
Monday
Date
2 February 2015
Subject
ICT
Time
7.05 – 8.15 am
Form
5S3
Learning Area
4.2 Hardware and Software
Learning Objectives
4.2.1  Editing Software
          4.2.1.1  Identify editing software that can be used to produce  multimedia elements:
·     Text editor
·     Graphics and image editor 
·     Audio editor
·     Video and animation editor
Activities
1.         Revise previous lesson.
2.         The teacher shows a short animation and relates with the topic.
3.         The teacher uses a CD courseware to explain about the editing software.
4.         The students answer the question provided in activity and evaluation verbally.
5.         Discuss the answer.
6.         Conclude the lesson.
Values
Diligence, cooperation, responsibility
Teaching Aids
CD courseware, LCD projector
Reflection
The lesson looks more attractive with the student’s involvement.  All of them give correct answer.


Hari
Isnin
Tarikh
2 Februari 2015
Masa
9.45 – 10.20 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2.   Guru memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3.   Guru membincangkan semua soalan bersama pelajar
4.   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif pembelajaran tidak tercapai kerana kesuntukan masa. Aktiviti ini akan dibawa pada masa berikutnya.


Hari
Isnin
Tarikh
2 Februari 2015
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Hasil Pembelajaran
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
1.3.3.1 Memilih langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi ancaman komputer yang dikenal pasti
1.3.3.2 Menggunakan prosedur yang betul
·        Antivirus   
·        Anti-Spyware   
·        Kriptografi
·        Tembok api
·        Salinan Data
·        Aspek kemanusiaan
Aktiviti
1.      Pelajar dibentuk dalam 6 kumpulan kecil. Setiap kumpulan diberi satu tajuk, menggunakan prosedur yang betul oleh guru.
2.      Pelajar mencari bahan dalam internet dan mempersembah menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3.      Pembentangan pelajar.
4.      Guru membuat rumusan dan penambahbaikan.
ABM
LCD Projektor, Nota Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint, internet, PC
Nilai Murni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Objektif tercapai. Semua pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyiapkan tugasan. Hasil pembentangan telah dimurnikan oleh guru.


Hari
Selasa
Tarikh
3 Februari 2015
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2.   Guru memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3.   Guru membincangkan semua soalan bersama pelajar
4.   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Objektif pembelajaran tercapai. Hampir keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul.


Hari
Khamis
Tarikh
5 Februari 2015
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
Sub-tajuk
2.3  Persamaan Kuadratik
2.4  Punca Persamaan Kuadratik
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu pembolehubah
2.   Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca persamaan kuadratik tertentu
Aktiviti
1.   Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk menulis persamaan kuadratik dalam bentuk am.
2.   Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada pelajar untuk menerangkan dengan lebih lanjut.
3.   Pelajar menjawab semua soalan yang diberi.
4.   Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca persamaan kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kaedah silang pangkah.
5.   Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6.   Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar agak lemah dengan algebra. Guru perlu membantu mereka membentuk persamaan kuadratik tetapi mereka dapat mencari punca persamaan kuadratik setelah berbincang dengan rakan-rakan. Guru akan menyediakan latihan sebgai kerja rumah.


Hari
Khamis
Tarikh
5 Februari  2015
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
11.30 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
·                   S01 LA1.S01.1
Objektif Pembelajaran
1.3.3 Langkah-Langkah Keselamatan
Menggunakan Prosedur Keselamatan yang betul menggunakan Antivirus.
Aktiviti
1.  Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul  menggunakan perisian Antivirus AVG Free 2014 dan AVG 2015.
2.   Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3.   Guru mentaksir pelajar.
ABM
Perisian Antivirus AVG Free, boring senarai semak.
Nilai Murni
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
Refleksi
Objektif tidak tercapai. 6 orang pelajar sahaja yang telah ditaksir. Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.


Day
Friday
Date
6 February 2015
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
4.2 Hardware and Software
Learning Objectives
4.2.3 Authoring Tools
          4.2.3.1 Define the various concepts in authoring tools
·        time frame concept
·          icon concept
·        card concept
4.2.4 Web Editor
4.2.4.1 Describe and give examples of web editors:
·        Text-based
·        WYSIWIG
Activities
1.      Revise previous lesson
2.      The teacher explains the concepts in authoring tools and shows some examples.
3.      The students classify the software provided into three types of authoring tools.
4.      The teacher explains about web editor.
5.      The students differentiate between text-based and WYSIWYG
6.       Conclude the lesson.
Teaching Aids
Score A book, CD courseware
Values
Confidence, accuracy
Reflection
The teacher needs to explain a few times to make the students understand. After do some exercises, the students look more confident about the concept. In addition, the students also can differentiate between text-based and WYSIWYG well.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: