Powered by Blogger.
RSS


WEEK 3
(14 – 18 JanUARY 2013)

LESSON PLAN
Day
Monday
Date
14 January 2013
Subject
ICT
Time
10.55  – 12.05 pm
Form
4S3
Learning Area
1.1 Introduction to Information and  Technology   Communication
Learning Objectives
1.1.1  Overview of  Information and Technology Communication
          1.1.1.2  Describe the brief  evolution of computers       
1.1.2  ICT in everyday life: education, banking, industry and commerce
          1.1.2.1 List the usage of ICT in everyday life 
Activities
1)      Revise previous lesson
2)      Explain about evolution of  computers
3)      Ask students to give example about ICT usage in their life.
4)      Explain briefly about the usage of ICT
5)      Conclude the lesson
Reflection
The lesson looks attractive because many students want to take part answering the question and give example.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Selasa
Tarikh
15 Januari 2013
Subjek
Matematik
Masa
9.45 – 10.55 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 1: Asas Nombor
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Hasil Pembelajaran
v)  Menukar nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas yang lain.
Aktiviti
1.   Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.   Guru menunjukkan contoh penukaran nombor asas dua kepada asas lapan.
3.   Pelajar menjawab soalan latihan.
4.   Perbincangan soalan.
Refleksi
Pelajar boleh menukar nombor dalam asas sua kepada asas sepuluh tetapi mereka tidak dapat menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor asas lapan. Mereka amat lemah dalam operasi bahagi. Ini menyukarkan guru.


LESSON PLAN
Day
Tuesday
Date
15 January 2013
Subject
ICT
Time
10.55 – 12.05 pm
Form
5S3
Learning Area
S09 Current & Future Development of Multimedia
Learning Objectives
The students can gather examples of immersive multimedia production in education, business or entertainment
Activities
1.    The teacher explains briefly about the concept of immersive multimedia.
2.    The students choose one topic given.
3.    The students find the information through the internet.
4.    The students will produce a scrapbook after teacher’s approval.
Reflection
The objectives had been achieved. All students can find the information by themselves and produce a scrapbook.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Rabu
Tarikh
16 Januari 2013
Subjek
Matematik
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 1: Asas Nombor
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Hasil Pembelajaran
v)   Menukar nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas yang lain.
Aktiviti
1.   Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.   Guru menunjukkan contoh penukaran nombor asas lapan kepada asas dua.
3.   Pelajar menjawab soalan latihan.
4.   Perbincangan soalan.
Refleksi
Pelajar lemah dalam operasi bahagi. Mereka mengharapkan guru untuk menunjukkan cara penyelesaian.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Rabu
Tarikh
16 Januari 2013
Subjek
Matematik
Masa
9.45 – 10.55 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 1: Asas Nombor
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Hasil Pembelajaran
v)   Menukar nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas yang lain.
Aktiviti
1.   Guru menunjukkan contoh penukaran nombor asas dua kepada asas lima dan sebaliknya.
2.   Pelajar menjawab soalan latihan.
3.   Perbincangan soalan.
Refleksi
Pelajar perlu diberi lebih soalan latihan memandangkan mereka sangat lemah. Tidak ada masalah untuk operasi darab.


LESSON PLAN
Day
Thursday
Date
17 January 2013
Subject
ICT
Time
10.15  – 11.15 am
Form
4S3
Learning Area
1.1 Introduction to Information and  Technology   Communication
Learning Objective
1.1.2  ICT in everyday life: Education, Banking, Industry and Commerce
          1.1.2.2  State the differences between computerized and non –  
                       computerized system
          1.1.2.3  State the impact of ICT on society
Activities
1.   Revise previous lesson
2.   Explain briefly about computerized and non-computerized systems 
3.   Ask students to differentiate between two systems with their partner.
4.   Discuss the answer.
5.   The teacher will discuss the impact of ICT on society together with the students
6.   Conclude the lesson.
Reflection
The objective had been achieved. The students can differentiate between computerized and non-computerized system.

LESSON PLAN
Day
Friday
Date
18 January 2013
Subject
ICT
Time
9.40 – 10.40 am
Form
5S3
Learning Area
4.1 Multimedia Concepts
Learning Objectives
4.1.1  Definition of multimedia
          4.1.1.1 Define multimedia
4.1.2 Multimedia in various fields.
          4.1.2.1 Identify the use of multimedia in various fields.
Activities
1)   Explain briefly about multimedia
2)   Ask students to give examples
3)   Discuss together about  multimedia in various fields
4)   Conclude the lesson
Reflection
All the objectives were achieved. The students gave a good respond.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
Jumaat
Tarikh
18 Januari 2013
Subjek
Matematik
Masa
10.40 – 11.40 pg
Tingkatan
5K10
Bidang Pembelajaran
Bab 1: Asas Nombor
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami dan menggunakan konsep nombor dalam asas dua, lapan dan lima
Hasil Pembelajaran
(vi)  Membuat pengiraan melibatkan operasi:
a)   tambah
b)   tolak
       bagi dua nombor dalam asas dua.  
Aktiviti
1.   Guru menunjukkan pengiraan melibatkan operasi tambah
2.   Pelajar membuat latihan.
3.   Perbincangan soalan latihan.
4.   Guru menunjukkan pengiraan melibatkan operasi tolak.
5.   Pelajar membuat latihan.
6.   Perbincangan soalan latihan.
Refleksi
Pelajar lemah dalam operasi tolak. Mereka lebih suka menjawab soalan operasi tambah. Guru menyediakan kerja rumah untuk pelajar.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: