Powered by Blogger.
RSS

WEEK 6

(6 – 11 FEBRUARY 2012)


 

6 Februari – Cuti sempena sambutan Maulidur Rasul


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

7 Februari 2012

Hari

Selasa

Tingkatan

4S1

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

  • Guru menerangkan serba sedikit tentang perkembangn diri yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
  • Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan dan diberi tajuk.
  • Pelajar diminta untuk menghasilkan skrip dan melakonkan dalam kumpulan masing-masing

Refleksi

Pelajar memberi idea yang bernas. Mereka menyelesaikan tugas membina skrip dengan baik. Sesi lakonan akan dilaksanakan pada kelas akan datang kerana kesuntukan masa.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

7 Februari 2012

Hari

Selasa

Tingkatan

4K10

Masa

9.45 – 10.55 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

  1. Guru berbincang dengan pelajar bagaimana cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang.
  2. Pelajar menyalin nota.

Refleksi

Pelajar serba sedikit boleh memberi contoh yang baik. Guru perlu membantu mereka untuk lebih memahami topic.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

8 Februari 2012

Hari

Rabu

Tingkatan

4MPV

Masa

8.15 – 9.05 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

  • Pelajar diminta untuk menghasilkan skrip dan melakonkan dalam kumpulan masing-masing

Refleksi

3 kumpulan sahaja yang sempat berlakon. Lakonan yang baik. Hanya 1 kumpulan yang tinggal kerana kesuntukan masa. Aktiviti bersambung pada minggu seterusnya.


 

LESSON PLAN

Day

Wednesday

Date

8 February 2012

Subject

ICT

Time

9.05 – 9.55 am

Form

4S3

Learning Area

1.2 Computer Ethics and Legal Issues

Learning Objectives

1.2.4 Computer Crimes

1.2.4.1 Explain the need for Cyber Law

1.2.4.2 Explain briefly the computer crimes below

  • Fraud
  • Copyright Infringement
  • Theft
  • Attacks

Activities

  1. Revise previous lesson.
  2. The teacher shows a short video about computer crime
  3. The teacher relates the video with the need for Cyber Law.
  4. The teacher explain briefly about the computer crimes
  5. The students provide examples for each types of computer crime.
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The lesson was finished on time. At first, the students quite hard to state an example. After explanation with a few examples, they become more understand.


 

LESSON PLAN

Day

Wednesday

Date

8 February 2012

Subject

ICT

Time

11.40 – 12.40 pm

Form

5S3

Learning Area

4.2 Hardware and Software

Learning Objective

 4.2.3 Authoring Tools

4.2.3.1 Define the various concepts in authoring tools

  • time frame concept
  • icon concept
  • card concept
  1. Web Editor

4.2.4.1 Describe and give examples of web editors:

  • Text-based
  • WYSIWIG

Activities

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher explains the concepts in authoring tools and shows some examples.
  3. The students classify the software provided into three types of authoring tools.
  4. The teacher explains about web editor.
  5. The students differentiate between text-based and WYSIWYG
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The teacher needs to explain a few times to make the students understand. After do exercise, the students are more confident about the concept. In addition, the students also can differentiate between text-based and WYSIWYG well.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

9 Februari 2012

Hari

Khamis

Tingkatan

4K5

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

Tema 1 :Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

Setiap kumpulan diberi masa 15 minit untuk menghafal skrip sebelum berlakon.

Refleksi

2 kumpulan sahaja yang sempat berlakon. Lakonan yang baik. 2 kumpulan lagi akan menyelesaikan tugasan mereka pada kelas berikutnya.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

9 Februari 2012

Hari

Khamis

Tingkatan

5S4

Masa

8.15 – 9.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perikemanusiaan kearah kesejahteraan negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep perikemanusiaan
  • Menghuraikan isu-isu kemanusiaan
  • Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan kepada masyarakat

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
  • Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang

Nilai Sivik

  • Menghargai kesejahteraan negara

Aktiviti

  1. Persembahan lakonan pelajar.
  2. Guru membuat rumusan.
  3. Latihan

Refleksi

Pelajar berbakat dalam aktiviti lakonan. Mereka berjaya membawa watak masing-masing. Semua kumpulan telah selesai menjalankan tugasan. Sesi p&p berjalan lancar.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

10 Februari 2012

Hari

Jumaat

Tingkatan

4K8

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

  1. Guru memberi masa 15 minit untuk pelajar membuat sesi lakonan.
  2. Sesi lakonan

Refleksi

Terdapat 2 kumpulan yang tidak memberikan kerjasama. Guru agak sukar menjalankan aktiviti lakonan untuk kelas ini. Hanya satu kumpulan sahaja yang dapat menyelesaikan tugasan ini. Aktiviti ini akan disambung pada kelas berikutnya.


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

10 February 2012

Subject

ICT

Time

9.40 – 10.40 am

Form

4S3

Learning Area

1.3 Computer Security

Learning Objectives

1.3.1 Definition

1.3.1.1 Define computer security

1.3.1.2 Explain briefly the different threats to computer security

  • Malicious code
  • Hacking
  • Natural disaster
  • Theft

Activities

  1. Revise previous lesson and introduce the new subtopic
  2. The teacher asks the students about the concept of security with a few examples.
  3. The teacher collects the students' answers and relates with the concept of security in ICT.
  4. The students form a group of 5 members. The group will choose a topic about the threats to computer security.
  5. The students will be given 30 minutes to find the information through the internet and present it by using Microsoft PowerPoint.
  6. The students present the information
  7. Conclude the lesson

Reflection

The objectives were achieved. The students can finished the task in a given time and present it. The teacher needs to summarize the presentation, so that the students become more understand the concept.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

11 Februari 2012

Hari

Sabtu

Tingkatan

4K5

Masa

7.05 – 8.05 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

Tema 1 : Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

Kumpulan yang perlu berlakon diberi masa 15 minit untuk membuat persediaan

Refleksi

Semua kumpulan telah selesai dengan sesi lakonan masing-masing. Pelajar memang berbakat dalam lakonan. Mereka kelihatan sangat seronok.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

11 Februari 2012

Hari

Sabtu

Tingkatan

5S4

Masa

8.05 – 9.05 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Persiapan membina keluarga kea rah pembentukan mapan

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti

Mencipta kad hari ulang tahun ibu bapa atau penjaga

Refleksi

Semua pelajar mengambil bahagian mencipta kad masing-masing. Mereka bersaing untuk menghasilkan kad yang menarik.


 


 


 


 


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: