Powered by Blogger.
RSS

WEEK 32

(8 – 12 august 2011)


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

8 August 2011

Subject

ICT

Time

8.05 – 9.05 am

Form

5S3

Learning Area

Kedah Trial Examination

Learning Objective

The students can answer all question in Section A in a hour

Activity

  1. The students get the question
  2. The students answer the question in an hour.
  3. The students check the answer individually if they have finish earlier.
  4. The students do correction on the mistake.
  5. The students discuss the mistake with the teacher.

Reflection

About 5 out of 17 students had finished answering Section A on time. They got above 20 marks from 36 marks. So, they need more exercises before trial SPM.


 


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

8 August 2011

Subject

ICT

Time

9.25 – 10.25 am

Form

4S3

Learning Area

3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communication

Learning Objective

3.1.6 Protocol

3.1.6.1 Define Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP) as a protocol to facilitate communication over computer network.

Activities

  1. The teacher explains about the protocol in a function.
  2. The teacher relates the idea with the protocol in ICT.
  3. The students listen and understand the notes provide in a CD
  4. The students make a note based on their understanding.
  5. Conclusion.

Reflection

The students not very clear about the TCP/IP. So, the teacher will used demonstration method to show the real situation on the next class.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

9 Ogos 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

5K6, 5K2

Masa

7.05 – 8.05 pagi, 8.05 – 9.05 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

5. Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

  1. Mengekalkan Kedaulatan Negara
  • Rukun Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan konsep Negara berdaulat
  • Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara 
  • Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara

Nilai Sivik

  • Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara
  • Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada negara

Aktiviti

  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Pelajar menyelesaikan latihan.
  3. Perbincangan

Refleksi

Sesi P&P bagi kelas 5K6 tidak dapat dijalankan kerana terdapat perhimpunan pada pagi tersebut. Pelajar 5K2 hanya sempat menyalin nota kerana masa hanya tinggal 30 minit selepas perhimpunan. Aktiviti yang lain untuk kedua-dua kelas akan diadakan pada kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

9 Ogos 2011

Hari

Selasa

Tingkatan

4K3

Masa

10.55 – 11.55 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Tajuk

  1. Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum

Kehiran sivik

  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing


Nilai sivik

  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti

  1. Guru menayangkan video bagi setiap perayaan.
  2. Pelajar menghuraikan situasi tersebut sesuai dengan jenis perayaan.

Refleksi

Pelajar begitu berminat untuk melihat video tentang amalan-amalan agama lain secara realiti. Mereka tidak segan untuk memberi pendapat tentang video yang ditayangkan.


 

LESSON PLAN

Day

Wednesday

Date

10 August 2011

Subject

ICT

Time

7.05 – 8.05 am

Form

4S3

Learning Area

3.1 Basic Concepts of Computer Networks and Communication

Learning Objective

3.1.6 Protocol

3.1.6.1 Define Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP) as a protocol to facilitate communication over computer network.

Activities

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher demonstrates configuration and testing of network connection.
  3. The students repeat the same step.
  4. The teacher explains briefly about the protocol.
  5. Conclusion

Reflection

The students more understand about the protocol when they do practical work. They give cooperation amongst friends.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

10 Ogos 2011

Hari

Rabu

Tingkatan

5S1, 5K4

Masa

9.25 – 10.25 pagi, 10.25 – 11.25 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

5. Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

  1. Mengekalkan Kedaulatan Negara
  • Rukun Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan konsep Negara berdaulat
  • Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara 
  • Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara

Nilai Sivik

  • Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara
  • Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada negara

Aktiviti

  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Pelajar menyelesaikan latihan.
  3. Perbincangan

Refleksi

Pelajar 5S1 dapat menyelesaikan tugasan dengan cepat dan sempat berbincang. Pelajar 5K4 tidak dapat menyelesaikan tugasan dalam masa yang ditetapkan terutamanya bagi latihan teka silang kata. Mereka bekerjasama dan berbincang sesama rakan untuk mencari jawapan. Sesi perbincangan akan dilakukan pada masa berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

11 Ogos 2011

Hari

Khamis

Tingkatan

5MPV, 5K5 , 5K8

Masa

7.05 – 8.05 pagi, 9.55 – 10.55 pagi, 10.55 – 11.55 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

5. Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

  1. Mengekalkan Kedaulatan Negara
  • Rukun Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan konsep Negara berdaulat
  • Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara 
  • Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara

Nilai Sivik

  • Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara
  • Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada negara

Aktiviti

  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Pelajar menyanyikan lagu Sejahtera Malaysia dengan merujuk buku teks.
  3. Pelajar menyelesaikan latihan.

Refleksi

Pelajar menyanyikan lagu Sejahtera Malaysia dengan penuh semangat. Pelajar tidak dapat menyelesaikan tugasan kerana masa suntuk. Jadi, perbincangan dan latihan seterusnya akan diadakan pada masa berikutnya.


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

12 August 2011

Subject

ICT

Time

7.05 – 8.15 am

Form

5S3

Learning Area

Kedah Trial Examination

Learning Objective

The students can answer all question in Section B in a hour

Activity

  1. The students continue answering the question in Section B.
  2. Discussion
  3. The students do correction.

Reflection

They got low marks in this section. They need more exercises and tips to answer this section well.


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: