Powered by Blogger.
RSS

WEEK 7

(14 – 18 FEBRUARY 2011)


 

LESSON PLAN

Day 

Monday 

Date 

14 February 2011

Subject 

ICT 

Time 

7.05 – 8.15 am 

Form 

4S3 

Learning Area 

1.4 Current and Future Developments

Learning Objectives

1.4.1 Impact of ICT on society

1.4.1.1 Locate information from various sources. Describe the impact of ICT on society.

Activities 

  1. The students need to find the information about the impact of ICT on society individually in 15 minutes.
  2. The student will form a group of 4 students. The students will combine the information in group.
  3. The students will transfer the information in a mind map by using mahjong paper.
  4. The students will present the information
  5. Conclude the lesson

Reflection

The objectives were achieved. The students can present the information clearly.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

14 Februari 2011

Hari 

Isnin 

Tingkatan 

5MPV 

Masa 

8.15 – 9.25 pagi 

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema 

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk 

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti 

  1. Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  2. Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan

Refleksi

Maklumat yang didapati hanyalah dari buku teks dan ini adalah terhad. Walaubagaimanapun, pelajar boleh member idea-idea yang bernas untuk aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.


 


 

15 February - Cuti sempena sambutan Maulidurrasul


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

16 Februari 2011

Hari 

Rabu 

Tingkatan 

5K6 

Masa 

7.05 – 8.15 pagi 

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk 

Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

Aktiviti 

  1. Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  2. Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan

Refleksi

Rancangan aktiviti tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

16 Februari 2011

Hari 

Rabu 

Tingkatan 

4K3 

Masa 

8.15 – 9.25 pagi 

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Hidup Bermasyarakat

Tajuk 

Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan sivik

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat

Kemahiran sivik

  • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial

Nilai sivik

  • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti 

Pembentangan kumpulan berdasarkan perbincangan minggu lepas

Refleksi 

Rancangan aktiviti tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

16 Februari 2011

Hari 

Rabu 

Tingkatan 

5K2 

Masa 

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk 

Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti 

  1. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia
  2. Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan

Refleksi 

Rancangan aktiviti tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

17 Februari 2011

Hari 

Khamis 

Tingkatan 

5K4 

Masa 

7.05 – 8.15 pagi 

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema 

2 Hubungan Kekeluargaan

Tajuk 

Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

Hasil Pembelajaran 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti 

  1. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia
  2. Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan

Refleksi 

Pelajar dapat menghasilkan peta minda mengikut kreativiti masing-masing. Pendapat yang dikemukakan adalah bernas dan bagus


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 

17 Februari 2011

Hari 

Khamis 

Tingkatan 

5K8 

Masa 

11.30 – 12.40 tengah hari

Subjek 

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan 

Tema

  1. Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

Aktiviti

  1. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia.
  2. Mengadakan pelbagai aktiviti perbincangan dengan mengaplikasikan ilmu keibubapaan bagi mengatasi konflik keluarga

Refleksi

Guru perlu membantu sepenuhnya untuk menghasilkan peta minda. Guru perlu tunjuk satu demi satu untuk menghasilkan peta minda. Aktiviti perbincangan yang dijalankan kurang menarik perhatian pelajar untuk mengemukakan pendapat masing-masing


 


 

LESSON PLAN

Day 

Friday 

Date 

18 February 2011

Subject 

ICT 

Time 

8.15 – 9.25 am 

Form 

4S3 

Learning Area 

Chapter 1 : ICT and Society

Learning Objectives 

Progressive Test 1

Reflection 

The test run smoothly.


 


 

LESSON PLAN

Day 

Friday 

Date 

18 February 2011

Subject 

ICT 

Time 

9.40 – 10.40 am 

Form 

5S3 

Learning Area 

4.3 Multimedia Development

Learning Objectives 

4.3.3 Multimedia Production

4.3.3.1 Describe the phases in multimedia production:

  • analysis
  • design
  • implementation
  • testing
  • evaluation
  • publishing

Activities 

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher asks the students to form an acronym to remember the phases in multimedia production.
  3. The teacher explain briefly about one phase to another phase.
  4. The students answer the question given individually
  5. Discuss the answer together
  6. Conclude the lesson.

Reflection 

The objectives had been achieved. Most of the students can give the right answer.


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: