Powered by Blogger.
RSS

WEEK 34

(23/8 – 27/8/2010)


 


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

23 August 2010

Subject

ICT

Time

1.15 – 2.15 pm

Form

4S3

Learning Area

Chapter 1: Information and Communication Technology and Society

Learning Objective

The students can do revision for chapter 1

Activities

  1. Preview overall chapter 1
  2. The students transfer a note in a mind map.
  3. The students try to remember and explain each of the topic.
  4. Conclusion.

Reflection

The objective was not achieved. They did not have enough time to explain for overall subtopic. The students more understand when they try to explain by using their own words. The plan will be held on the next lesson.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

24 Ogos 2010

Hari

Selasa

Tingkatan

4K4

Masa

2.30 – 3.30 petang

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Tema

  1. Cabaran Masa Depan

Tajuk

  1. Pengguna yang Rasional
  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional.
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna.
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar.


     

Kemahiran Sivik

  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian.


     

Nilai Sivik

  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional.
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional.

Aktiviti

  1. Membuat perbandingan harga barang di kedai runcit / pasar raya di kawasan setempat.
  2. Membuat anggaran perbelanjaan bulanan secara berhemah bagi keluarga sendiri

Refleksi

Objektif pembelajaran tercapai. Para pelajar member kerjasama untuk menyatakan harga barang yang pernah dibeli dan membuat perbandingan. Guru banyak membantu pelajar untuk membuat anggaran perbelanjaan bulanan.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

17 Ogos 2010

Hari

Selasa

Tingkatan

4MPV

Masa

4.00 – 5.00 petang

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Tema

  1. Cabaran Masa Depan

Tajuk

  1. Pengguna yang Rasional
  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional.
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna.
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar.


     

Kemahiran Sivik

  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian.


     

Nilai Sivik

  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional.
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional.

Aktiviti

Mengumpul dan membincangkan kes-kes penipuan dalam kalangan pengguna.

Refleksi

Pelajar dapat mencari risalah-risalah tentang kes-kes penipuan dan perbincangan menjadi lebih menarik apabila para pelajar mengeluarkan pendapat masing-masing tentang isu-isu tersebut.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

25 Ogos 2010

Hari

Rabu

Tingkatan

4K8

Masa

12.45 – 1.15 petang

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Tema

  1. Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

  1. Kepentingan Perlembagaan Malaysia
  • Politik
  • Sosial
  • Ekonomi

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia
  • Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan


     

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.


     

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia

Aktiviti

Menghasilkan peta konsep sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia.

Refleksi

Objektif pembelajaran tidak tercapai kerana masa sangat suntuk untuk menjalankan aktiviti.Walaubagaimanapun, guru sempat membincangkan tentangpembentukan Perlembagaan Malaysia. Aktiviti yang dirancang akan dibawa ke minggu hadapan.


 


 


 

LESSON PLAN

Day

Wednesday

Date

25 August 2010

Subject

ICT

Time

2.30 – 3.30 pm

Form

5S3

Learning Area

Johor Trial Test Paper

Learning Objectives

  1. The students can answer the questions for Section C in 30 minutes.
  2. The students can identify the mistake and do correction

Activities

  1. The students answer the question in a given time.
  2. Discussion
  3. Do correction

Reflection

The objectives were achieved. The students finish answering the question in a given time. So, they had enough time to discuss and do correction.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

25 Ogos 2010

Hari

Rabu

Tingkatan

4K6

Masa

4.00 – 5.00 petang

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Tema

Tema 3: Hidup Bermasyarakat

Tajuk

Unit 1: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat menjawab soalan latihan yang disediakan.

Aktiviti

Menjawab soalan – soalan yang telah diberi oleh guru secara berpasangan.

Refleksi

Objektif pembelajaran tidak tercapai. Pelajar tidak mempunyai masa yang cukup untuk menjawab semua soalan terutamanya soalan subjektif. Hampir 70% pelajar tidak pandai membina ayat untuk menjawab soalan subjektif.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

26 Ogos 2010

Hari

Khamis

Tingkatan

4K5

Masa

1.15 – 2.15 petang

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Tema

  1. Cabaran Masa Depan

Tajuk

  1. Pengguna yang Rasional
  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional.
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna.
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar.


     

Kemahiran Sivik

  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian.


     

Nilai Sivik

  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional.
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional.

Aktiviti

Mengumpul dan membincangkan kes-kes penipuan dalam kalangan pengguna.

Refleksi

Pelajar dapat mencari risalah-risalah tentang kes-kes penipuan dan perbincangan menjadi lebih menarik apabila para pelajar mengeluarkan pendapat masing-masing tentang isu-isu tersebut. Ada beberapa orang pelajar yang tidak member kerjasama, bermain ketika perbincangan.


 


 


 

LESSON PLAN

Day

Thursday

Date

26 August 2010

Subject

ICT

Time

2.30 – 3.30 pm

Form

4S3

Learning Area

Chapter 1: Information and Communication Technology and Society

Learning Objective

The students can do revision for chapter 1

Activities

  1. Preview overall chapter 1
  2. The students transfer a note in a mind map.
  3. The students try to remember and explain each of the topic.
  4. Conclusion.

Reflection

The objective was not achieved. They did not have enough time to explain for overall subtopic. The students more understand when they try to explain by using their own words. The plan will be held on the next lesson.


 


 


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

27 August 2010

Subject

ICT

Time

2.00 – 2.25 pm

Form

5S3

Learning Area

Terengganu Trial Test Paper

Learning Objective

  1. The students can answer the questions for Section A

Activity

  1. The students answer the question in section A

Reflection

The objective was not achieved. About 20 students involved in seminar. So, due to short time, the teacher just discussed about the complicated question in Johor Trial Paper.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

27 Ogos 2010

Hari

Jumaat

Tingkatan

4K2, 4S1

Masa

2.25 – 3.15 petang, 4.20 – 5.10 petang

Subjek

Pend. Sivik & Kewarganegaraan

Tema

  1. Cabaran Masa Depan

Tajuk

  1. Pengguna yang Rasional
  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional.
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna.
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar.


     

Kemahiran Sivik

  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian.


     

Nilai Sivik

  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional.
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional.

Aktiviti

Mengumpul dan membincangkan kes-kes penipuan dalam kalangan pengguna.

Refleksi

Pelajar dapat mencari risalah-risalah tentang kes-kes penipuan dan perbincangan menjadi lebih menarik apabila para pelajar mengeluarkan pendapat masing-masing tentang isu-isu tersebut.


 


 


 


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: