WEEK
11
(11
– 15 MARCH 2013)
LESSON PLAN
Day
|
Monday
|
Date
|
11 March 2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
10.55 – 12.05 pm
|
Form
|
4S3
|
Learning Objectives
|
The students will be able to discuss
all questions in Section B and C and do
correction simultaneously
|
Activities
|
1. The students will discuss the right answer
together with the teacher.
2. The students do correction.
|
Reflection
|
The objectives were achieved. All the questions in Section A had been
discussed.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
12 Mac 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
8.15 – 9.55 pagi
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang
Pembelajaran
|
Bab 3: Penjelmaan III
|
Objektif
Pembelajaran
|
3.1 Memahami dan menggunakan konsep gabungan dua penjelmaan.
|
Hasil
Pembelajaran
|
iii) Melukis imej bagi suatu objek
di bawah gabungan dua penjelmaan.
|
Aktiviti
|
1.
Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Guru bersama pelajar menjawab soalan
contoh.
3.
Pelajar menyelesaikan soalan yang
disediakan guru secara berkumpulan.
4.
Guru menyemak jawapan pelajar
5.
Pelajar membuat pembetulan.
|
Refleksi
|
Pelajar memerlukan masa yang banyak untuk menyelesaikan
masalah. Guru membantu mereka menyelesaiakn soalan latihan.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
13 Mac 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pg
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang
Pembelajaran
|
Bab 3: Penjelmaan III
|
Objektif
Pembelajaran
|
3.1 Memahami dan menggunakan konsep
gabungan dua penjelmaan.
|
Hasil
Pembelajaran
|
iv. Menyatakan koordinat-koordinat imej bagi suatu titik di
bawah gabungan dua penjelmaan.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyediakan soalan menggunakan konsep
gabungan dua penjelmaan.
2.
Pelajar menyatakan koordinat – koordinat
imej dengan bantuan guru.
3.
Pelajar membuat latihan yang disediakan
guru.
4.
Perbincangan dan pembetulan.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar tidak tahu membaca koordinat
walaupun sudah diajar berkali-kali. Guru menasihatkan mereka agar
membanyakkan latihan di rumah.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
13 Mac 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pg
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang
Pembelajaran
|
Bab 3: Penjelmaan III
|
Objektif
Pembelajaran
|
3.1 Memahami dan menggunakan konsep gabungan dua penjelmaan.
|
Hasil
Pembelajaran
|
vi. Menghuraikan gabungan dua penjelmaan
bagi objek dan imej yang diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menunjukkan satu contoh menghuraikan gabungan
dua penjelmaan objek dan imej yang diberi.
2.
Pelajar bersama-sama guru menjawab soalan
–soalan latihan bertaraf SPM.
3.
Perbincangan lanjut bersama pelajar.
|
Refleksi
|
Guru mengajar cara menghuraikan gabungan dua penjelmaan
yang asas sahaja bersesuaian dengan tahap pelajar.
|
LESSON PLAN
Day
|
Thursday
|
Date
|
14 March 2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
7.05 – 8.15 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning Objectives
|
5.1.1 Define Program and Programming Language
5.1.1.1
state the definition of program
5.1.1.2
state the definition of programming language
|
Activities
|
1.
The teacher relates the use of mobile phone with
program.
2.
The teacher explains briefly about the concept of
program and programming language.
3.
The students need to search information about the
example of programming language.
4.
The students discuss the answer together with the
teacher.
5.
Conclude the lesson.
|
Reflection
|
The objectives were
achieved. The students can find the information through the internet and
present the result clearly.
|
LESSON PLAN
Day
|
Thursday
|
Date
|
14
March 2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 –
12.40 pm
|
Form
|
4S3
|
Learning Area
|
S02 Impact Of ICT On Society
|
Learning Objective
|
S02.1 Locate and present information on impact of ICT
on society.
|
Activities
|
1. The students choose any of one topic
below:
·
Phishing
·
Malicious Code (Virus, Trojan Horse, Salami Attack)
·
Hacking
·
Security measures : Biometrics(Fingerprint, Iris Scan) or Authentication
2. The students find the information
from the internet and make slide presentation using Microsoft PowerPoint
individually.
3. Presentation.
|
Reflection
|
The objective was not achieved. The students need more
time to complete the task. The activities will be held during the next class.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
15 Mac 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
7.05 – 8.15 psgi
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang
Pembelajaran
|
Bab 4: Matriks
|
Objektif
Pembelajaran
|
3.1 Memahami dan menggunakan konsep matriks
|
Hasil
Pembelajaran
|
ii. Menentukan:
a) bilangan baris
b) bilangan lajur
c) peringkat suatu matriks.
iii. Mengenal
pasti unsur tertentu dalam suatu matriks.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal tajuk baru.
2.
Guru menyediakan beberapa contoh matrik.
3.
Guru bersama pelajar menentukan bilangan
baris, lajur dan peringkat matriks.
4.
Latihan dan perbincangan.
|
Refleksi
|
Pelajar tidak sukar menentukan bilangan baris, lajur
dan peringkat matriks.
|
0 comments:
Post a Comment