Powered by Blogger.
RSS

WEEK 5

(30 JANUARY – 3 FEBRUARY 2012)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

30 Januari 2012

Hari

Isnin

Tingkatan

4K6

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 1 : Wawasan Diri

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • menghuraikan kepentingan wawasan diri  

Kemahiran Sivik

  • mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri

Nilai Sivik

  • mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti

  1. Pembentangan hasil kerja pelajar, Azam 2012
  2. Pembahagian kumpulan mengikut cita-cita pelajar.
  3. membincangkan ciri-ciri wawasan diri dalam kumpulan
  4. membincangkan usaha untuk menjayakan wawasan diri.

Refleksi

Aktiviti ini dapat dilaksanakan dengan baik. Semua pelajar mendengar arahan dan menberi idea yang bernas.


 

LESSON PLAN

Day

Monday

Date

30 January 2012

Subject

ICT

Time

9.45 – 10.55 am

Form

5S3

Learning Area

4.2 Hardware and Software

Learning Objective

 4.2.1 Hardware

4.2.1.1 Identify hardware that can be used to produce multimedia products:

  • Scanner
  • Video camera
  • Camera
  • Audio devices
  • Video capture devices

Activities

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher asks students to figure out the hardware surrounding them
  3. The teacher relates with the topic.
  4. The students try to identify the hardware and its function based on the figure.
  5. The students answer 10 objective questions individually
  6. Discuss the answer.
  7. Conclude the lesson.

Reflection

Overall, all of the students can answer 7 out of 10 questions correctly. They became more understand after discussion.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

30 Januari 2012

Hari

Isnin

Tingkatan

5K3

Masa

10.55 – 12.05 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
  • kemahiran pengurusan masa
  • kemahiran berfikir
  • kemahiran membaca
  • kemahiran penggunaan ICT
  • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar memberi kerjasama sepenuhnya. Mereka menghabiskan latihan yang disediakan dalam masa yang ditetapkan.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

31 Januari 2012

Hari

Selasa

Tingkatan

4S1, 4K10

Masa

7.05 – 8.15 pagi, 9.45 – 10.55 tengah hari

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 1 : Wawasan Diri

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • menghuraikan kepentingan wawasan diri  

Kemahiran Sivik

  • mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri

Nilai Sivik

  • mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti

  • Menghasilkan langkah-langkah untuk mencipta wawasan diri.
  • Menghasilkan ikrar aku janji

Refleksi

Aktiviti berjalan dengan lancar. Semua pelajar menyiapakan tugasan yang diberi dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

1 Februari 2012

Hari

Rabu

Tingkatan

4MPV

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

  • Guru menerangkan serba sedikit tentang perkembangn diri yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
  • Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan dan diberi tajuk.
  • Pelajar diminta untuk menghasilkan skrip dan melakonkan dalam kumpulan masing-masing

Refleksi

Pelajar member kerjasama untuk membentuk kumpulan. Masing-masing memberikan idea dalam kumpulan masing-masing. Lakonan tidak dapat dilaksanakan pada hari ini kerana pelajar mengambil masa untuk membina skrip.


 

LESSON PLAN

Day

Wednesday

Date

1 February 2012

Subject

ICT

Time

8.15 – 9.25 am

Form

4S3

Learning Area

1.2 Computer Ethics and Legal Issues

Learning Objectives

1.2.2 Privacy

1.2.2.1 List ways to protect privacy.

1.2.2.2 State authentication and verification methods/ technologies.

Activities

  • Revise the definition of privacy.
  • Ask students to give their opinion about ways to protect privacy
  • The teacher shows authentication and verification method using CD-Courseware.
  • The students answer short question provided in a CD.
  • Conclude the lesson.

Reflection

The students look interesting to learn this subtopic. They gave full attention. They can answer the short questions correctly.


 

LESSON PLAN

Day

Wednesday

Date

1 February 2012

Subject

ICT

Time

11.30 – 12.40 pm

Form

5S3

Learning Area

4.2 Hardware and Software

Learning Objectives

4.2.1 Editing Software

4.2.1.1 Identify editing software that can be used to produce multimedia elements:

  • Text editor
  • Graphics and image editor
  • Audio editor
  • Video and animation editor

Activities

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher shows a short animation and relates with the topic.
  3. The teacher uses a CD courseware to explain about the editing software.
  4. The students answer the question provided in activity and evaluation verbally.
  5. Discuss the answer.
  6. Conclude the lesson.

Reflection

The lesson looks more attractive with the student's involvement. Most of them try to give the correct answer.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

2 Februari 2012

Hari

Khamis

Tingkatan

4K5

Masa

7.05 – 8.05 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  • Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

  • Guru menerangkan serba sedikit tentang perkembangn diri yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
  • Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan dan diberi tajuk.
  • Pelajar diminta untuk menghasilkan skrip dan melakonkan dalam kumpulan masing-masing

Refleksi

Pelajar member kerjasama untuk membentuk kumpulan. Masing-masing memberikan idea dalam kumpulan masing-masing. Lakonan tidak dapat dilaksanakan pada hari ini kerana pelajar mengambil masa untuk membina skrip.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

2 Februari 2012

Hari

Khamis

Tingkatan

5S4

Masa

8.05 – 9.05 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perikemanusiaan kearah kesejahteraan negara

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep perikemanusiaan
  • Menghuraikan isu-isu kemanusiaan
  • Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan kepada masyarakat

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
  • Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang

Nilai Sivik

  • Menghargai kesejahteraan negara

Aktiviti

  1. Guru menerangkan tentang isu-isu kemanusiaan
  2. Pelajar dibahagikan kepada 3 kumpulan dan memilih tajuk
  3. Pelajar diberi masa setengah jam untuk berbincang melakonkan watak sesuai dengan tajuk.
  4. Persembahan lakonan.

Refleksi

Proses P&P berjalan lancar. Hanya 2 kumpulan yang sempat membuat persembahan kerana kesuntukan masa. Aktiviti ini akan bersambung pada minggu hadapan.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh

3 Februari 2012

Hari

Jumaat

Tingkatan

4K8

Masa

7.05 – 8.15 pagi

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tema

  1. Pencapaian Kendiri

Tajuk

Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan sivik

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek

Kemahiran sivik

  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera

Nilai sivik

  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti

1. Guru menerangkan serba sedikit tentang perkembangn diri yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

  1. Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan dan diberi tajuk.
  2. Pelajar diminta untuk menghasilkan skrip dan melakonkan dalam kumpulan masing-masing

Refleksi

Pelajar bertindak agak pasif. Mereka memerlukan penerangan lanjut daripada guru. Sesetengah kumpulan agak sukar bekerjasama. Guru perlu memantau mereka sepenuhnya semasa aktiviti ini dijalankan. Lakonan tidak dapat dijalankan kerana kesuntukan masa.


 

LESSON PLAN

Day

Friday

Date

3 February 2012

Subject

ICT

Time

9.40 – 10.40 am

Form

4S3

Learning Area

1.2 Computer Ethics and Legal Issues

Learning Objectives

1.2.3 Controversial Contents and Control

1.2.3.1 List effects of controversial contents on society:

  • Pornography
  • Slander

1.2.3.2 Describe the process of filtering to control access to

controversial contents.

Activities

  1. Revise previous lesson
  2. The teacher shows a few statements and asks the students to figure out the effects of the statement.
  3. The teacher explains about the controversial contents and the process of filtering.
  4. The teacher asks the students to explain about the process of filtering randomly.
  5. Conclude the lesson.

Reflection

The objectives had been achieved. The students can give the idea based on the statement and explain the concept of filtering.


 


 


 


 


 


 


 


 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: